[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
روان پرستاری
AWT IMAGE
..
آموزش پرستاری
AWT IMAGE
..
پژوهش پرستاری
AWT IMAGE
..
سالمندشناسی
AWT IMAGE
..
تحقیقات کیفی
AWT IMAGE
..
سامانه جامع رسانه ها
..
:: دوره 5، شماره 6 - ( آذر و دی 1395 ) ::
جلد 5 شماره 6 صفحات 26-19 برگشت به فهرست نسخه ها
تأثیر داستانگویی بر دانش و نگرش مراقبان آسایشگاه‌های سالمندان در باره مفهوم سالمندی و مراقبت از سالمندان
نرجس زنهاری ، مهشید فروغان ، محمدعلی حسینی ، مسعود کریملو ، اکرم فرهادی
دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی، تهران، ایران ، m_foroughan@yahoo.com
چکیده:   (6318 مشاهده)

مقدمه: مراقبان آسایشگاه‌های سالمندان بخش عمده‌ای از وظیفه پرستاری و مراقبت از سالمندان را برعهده دارند. هدف این مطالعه تعیین تأثیر داستان گویی بر دانش و نگرش مراقبان آسایشگاه‌های سالمندان در باره مفهوم سالمندی و مراقبت از سالمندان بود.

روش کار: این پژوهش از نوع نیمه تجربی با طرح پیش آزمون، پس آزمون و پیگیری است که بر روی 47 مراقب رسمی شاغل در آسایشگاه‌های سالمندان شهر شیراز انجام گرفت. " آزمون حقایق دوران سالمندی" (Facts on Aging Quiz) و "مقیاس نگرش نسبت به سالمندان کوگان" (Cogan’s Attitudes Toward Older People Scale) توسط مشارکت کنندگان تکمیل شد. نسبت روایی محتوا، شاخص روایی محتوای و پایایی به روش آلفای کرونباخ ابزارهای فوق بررسی و تأیید شد. مراقبان در طی 5 جلسه داستان‌هایی را که از تجربه کار با سالمندان به یاد داشتند بر اساس پروتکل آموزشی از پیش تعیین شده با سایر اعضای گروه به اشتراک گذاشتند. داده با نرم افزار اس پی اس اس نسخه 16 تحلیل شد.

یافته‌ها: میانگین نمرات "آزمون حقایق دوران سالمندی" در مراحل قبل، بعد و پیگیری به ترتیب87/04، 9/9 و 10/46بود. میانگین نمرات نگرش نسبت به سالمندان در مراحل قبل، و بعد از مداخله و پیگیری به ترتیب 108/23، 111/38و 111/95بود. برگزاری جلسات داستان گویی بر دانش مراقبان و نگرش آن‌ها در زمینه مفهوم سالمندی و مراقبت از سالمندان تأثیر مثبت معناداری (0/05> P) داشته است.

نتیجه گیری: استفاده از روش داستان گویی موجب بهبود دانش و نگرش مراقبان آسایشگاه‌های شهر شیراز نسبت به مفهوم سالمندی و مراقبت از سالمندان شد. پیشنهاد می‌شود برنامه‌هایی به منظور انتقال دانش به شیوه داستان گویی تدوین و به آسایشگاه‌ها معرفی شود.

واژه‌های کلیدی: داستان گویی، نگرش، انتقال دانش، سالمند، مراقب رسمی، آسایشگاه سالمندان
متن کامل [PDF 650 kb]   (2039 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: مدیریت تیروی انسانی
دریافت: 1395/9/20 | پذیرش: 1395/9/20 | انتشار: 1395/9/20
فهرست منابع
1. Mirzaei M. [Some observations on the dimensions of aging with a look at Japan experience]. Hum Sci. 2007;8(53):195-216.
2. Iran SCo. National population and housing Census 2011 (1390). Tehran: The President's Office Deputy of Strategic Planning and Control, 2011.
3. Kamali M, Arjmand Hesabi M, Ahangari M. [The study of quality of life in the elderly with hypertension who are members of Tehran senile culture house clubs]. Salmand. 2008;3(7):26-32.
4. Mellor D, Russo S, McCabe MP, Davison TE, George K. Depression Training Program for Caregivers of Elderly Care Recipients. J Gerontol Nurs. 2008;34(9):8-15. [DOI:10.3928/00989134-20080901-09] [PMID]
5. Hweidi IM, Al-Obeisat SM. Jordanian nursing students' attitudes toward the elderly. Nurse Educ Today. 2006;26(1):23-30. [DOI:10.1016/j.nedt.2005.06.003] [PMID]
6. Mohammadi F, Dabbaghi F, Nikravesh M. [Facilitators and barriers in family caregiving process of Iranian frail elderly: Qualitative study]. Iran J Nurs. 2008;21(55):55-65.
7. Rosenfeld P, Bottrell M, Fulmer T, Mezey M. Gerontological nursing content in baccalaureate nursing programs: Findings from a national survey. Journal of Professional Nursing. 1999;15(2):84-94. [DOI:10.1016/S8755-7223(99)80079-9]
8. Asayesh H, Qorbani M, Parvaresh Masoud M, Rahmani Anarki H, Ansari H, Mansourian M. [General practitioner attitude toward elders: using KOGAN Attitude Questionnaire]. Iran J Diabetes Metab. 2014;13(6):479-86.
9. Rejeh N, Heravi Karimooi M, Montazeri A, Foroughan M, Vaismoradi M. [Psychometric properties of the Facts on Aging Quiz Scale]. Payesh. 2012;11(2):249-56.
10. Purfarzad Z, Ghamari Zade Z, Farmahini Farahani M, Ghorbani M. [Teachers and student nurses' attitudes towards caring for older adults in Arak]. J Clin Nurs Midwifery. 2014;3(2):46-56.
11. Hosseini Seresht A, Nasiri Ziba F, Kermani A, Hosseini F. [Assesment of nursing students and clinical nurses attitude toward elderly care]. Iran J Nurs. 2005;19(45):57-67.
12. Mohtashamy M. [Assessment of the knowledge, attitude and practice (KAP) of nurses regarding care of elderly patient]. Iran J Nurs. 1996;1(14):90-7.
13. Tabiei S, Saadatjoo S, Hoseinian S, Naseri M, Eisanejad L, Ghotbi M, et al. Nursesknowledge and attitude towards care delivery to the aged with cardiovascular diseases. Mod Care J. 2011;7(3):41-7.
14. Gourlay S. 'Tacit knowledge': the variety of meanings in empirical research. Available at SSRN 676466. 2004.
15. Swap W, Leonard D, Mimi Shields LA. Using mentoring and storytelling to transfer knowledge in the workplace. J Manage Info Sys. 2001;18(1):95-114. [DOI:10.1080/07421222.2001.11045668]
16. O'Rourke A. An introduction to evidence- based practice 2004 [updated 2016. Available from: http://www/Wisdomnet .co. UK /sem3:.
17. Wendt A. Mapping geriatric nursing competencies to the 2001 NCLEX-RN test plan. Nurs Outlook. 2003;51(4):152-7. [DOI:10.1016/S0029-6554(03)00119-2]
18. Jenkins L. Knowledge management with in health care context. Colwood, British Columbia: Royall Roads University; 2003.
19. Sochacki S. The use of storytelling in nursing education. Ohio, USA: Bowling Green State University; 2010. [PMCID]
20. Hall R, Andriani P. Managing Knowledge for Innovation. Long Range Plann. 2002;35(1):29-48. [DOI:10.1016/S0024-6301(02)00019-5]
21. Claseman TS, Foley WL, Davis RD, Morrison JW, Palmore CA, Murchison DF. A clinical evaluation of the analgesic efficacy of preoperative administration of ketorolac and dexamethasone following surgical removal of third molars. Anesth Prog. 1998;45(3):110-6. [PMID] [PMCID]
22. Rejeh N, Heravi-Karimooi M, Montazeri A, Foroughan M, Vaismoradi M. Psychometric properties of the Iranian version of the Kogan's Attitudes Toward Older People Scale. Jpn J Nurs Sci. 2012;9(2):216-22. [DOI:10.1111/j.1742-7924.2012.00204.x] [PMID]
23. Nikmanesh Z, Kazemi Y. Optimism model training method based storytelling style on children. J Res Psychol Health. 2009;3(7):5-13.
24. Nasirzadeh R, Roland R. [The effect of storytelling on aggression in six to eight-year old boys]. Iran J Psychiatry Clin Psychol. 2010;16(2):118-26.
25. Andrews DH, Hull TD, Donahue JA. Storytelling as an Instructional Method: Definitions and Research Questions. Interdisciplinary J Prob Base Learn. 2009;3(2).
26. Williams-Brown S, Baldwin DM, Bakos A. Storytelling as a method to teach African American women breast health information. J Cancer Educ. 2002;17(4):227-30. [PMID]
27. Rezaian A. [Organizational Behavior Management]. Tehran: Samt; 2000.
28. Ghasemi K, Hosseini MA, A'zodi P, Fallahi-Khoshknab M, Khanke HR, Majdzadeh SR. [The Effect of Tacit Knowledge Transfer on Nursing Clinical Competency]. J Rehab. 2012;12(4):8-13.
29. George DR, Stuckey HL, Whitehead MM. How a creative storytelling intervention can improve medical student attitude towards persons with dementia: a mixed methods study. Dementia (London). 2014;13(3):318-29. [DOI:10.1177/1471301212468732] [PMID]
30. Lordly D. Once upon a time.... Storytelling to enhance teaching and learning. Can J Diet Pract Res. 2007;68(1):30-5. [DOI:10.3148/68.1.2007.30] [PMID]
31. Christiansen A. Storytelling and professional learning: a phenomenographic study of students' experience of patient digital stories in nurse education. Nurse Educ Today. 2011;31(3):289-93. [DOI:10.1016/j.nedt.2010.10.006] [PMID]
32. Vali A. [Storytelling: An effective method for teaching complicated concepts in medicine]. Iran J Med Edu. 2007;7(1):155-60.
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Zenhari N, Foroughan M, Hosseini M A, Karimloo M, Farhadi A. The Effects of Storytelling on Knowledge and Attitude Toward Aging and Caring for Aged Among Caregivers Working at Nursing Homes. JHPM 2016; 5 (6) :19-26
URL: http://jhpm.ir/article-1-736-fa.html

زنهاری نرجس، فروغان مهشید، حسینی محمدعلی، کریملو مسعود، فرهادی اکرم. تأثیر داستانگویی بر دانش و نگرش مراقبان آسایشگاه‌های سالمندان در باره مفهوم سالمندی و مراقبت از سالمندان. فصلنامه مدیریت ارتقای سلامت. 1395; 5 (6) :19-26

URL: http://jhpm.ir/article-1-736-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 5، شماره 6 - ( آذر و دی 1395 ) برگشت به فهرست نسخه ها
مدیریت ارتقای سلامت  Journal of Health Promotion Management
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 49 queries by YEKTAWEB 4645