[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
روان پرستاری
AWT IMAGE
..
آموزش پرستاری
AWT IMAGE
..
پژوهش پرستاری
AWT IMAGE
..
سالمندشناسی
AWT IMAGE
..
تحقیقات کیفی
AWT IMAGE
..
سامانه جامع رسانه ها
..
:: دوره 5، شماره 6 - ( آذر و دی 1395 ) ::
جلد 5 شماره 6 صفحات 18-9 برگشت به فهرست نسخه ها
مشکلات پرستاران در بررسی وضعیت سلامت جسمی کودکان بستری و ارائه راهکار
محمد خوران ، فاطمه الحانی ، ابراهیم حاجی زاده
دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران ، alhani_f@modares.ac.ir
چکیده:   (6743 مشاهده)

مقدمه: بررسی سلامت جسمی کودکان بستری بخشی از وظایف و نقش‌های مهارتی پرستاران بالینی است. هدف این مطالعه تعیین مشکلات پرستاران در بررسی وضعیت سلامت جسمی کودکان بستری و ارائه راهکار است.

روش کار: این پژوهش توصیفی در چهار بیمارستان منتخب استان مازندران برروی 127 پرستار به روش غیرتصادفی دردسترس اجرا گردید. ابزارگردآوری داده‌ها شامل پرسشنامه مشخصات جمعیت شناختی (10 سؤال) و"پرسشنامه مشکلات پرستاران در بررسی وضعیت سلامت جسمی کودکان"(Nurses Problems Questionnaire in Pediatric Physical Health Assessment) دارای شش بعد و 46 عبارت و پژوهشگر ساخته بود. ضریب نسبی روایی محتوا و شاخص روایی محتوا و ضریب آلفای کرونباخ تعیین شد. راهکارها با استفاده از مروری بر مطالعات و نظرات پرستاران جمع آوری و نمره دهی شد. تحلیل داده‌ها با استفاده از نرم افزار اس پی اس اس نسخه 21 انجام شد.

یافته‌ها: از ابعاد شش گانه مشکلات پرستاران، بیشترین میانگین مربوط به بعد عوامل مدیریتی (3/72) و کمترین مربوط به بعد عوامل فردی- انگیزشی (1/06) بود. از بین راه کارها، ارائه واحد درسی انتخابی بررسی وضعیت سلامت کودکان با 27 نمره (87 درصد)، استفاده از قسمتی از اتاق محدود شده بوسیله پاراوان با 27 نمره (87 درصد)، انجام مهارت به طور مشترک توسط پرستار و دانشجو با 26 نمره (84 درصد) و پیاده سازی راهبری پرورشی جهت پرستاران تازه کار با 26 نمره (84 درصد) دارای بالاترین میانگین بودند.

نتیجه گیری: اگرچه عوامل مدیریتی دارای بیشترین میانگین در بین مشکلات پرستاران در بررسی وضعیت سلامت جسمی کودکان بودند، اما در بین راهکارها، راهکارهای مربوط به عوامل محیطی، آموزشی و فرهنگی ارتباطی دارای بالاترین نمره و اولویت از نظر اجرایی بودند. لذا پیشنهاد می‌گردد فراهم نمودن محیط مناسب برای انجام این مهارت‌ها، هماهنگی بیشتر آموزش و بالین و افزایش توجه مدیران به نتایج انجام بررسی وضعیت سلامت در اولویت قرار گیرد.

واژه‌های کلیدی: بررسی وضعیت سلامت، پرستارکودک، توانمندسازی
متن کامل [PDF 771 kb]   (1958 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: مدیریت تیروی انسانی
دریافت: 1395/9/20 | پذیرش: 1395/9/20 | انتشار: 1395/9/20
فهرست منابع
1. Darvishpoor Kakhki A, Ebrahim H, Alavi Majd H. [Health status of nurses of hospitals dependent to Shahroud Medical University]. Iran J Nurs. 2009;22(60):19-27.
2. Heidary A, Mazlom R, Ildarabadi E. [Nursing's position in health care delivery system in Iran]. Iran J Nurs Midwifery Res. 2012;7(25):37-44.
3. Taylor C, Lillis C, LeMone P. Fundamentals of Nursing: The Art and Science of Nursing Care. Philadelphia: Lippincott-Raven; 1997.
4. Khademalhoseini M. [Clinical Guide to Nursing Process]. Tehran: Boshra Publications; 1997.
5. Kelley FJ, Kopac CA, Rosselli J. Advanced health assessment in nurse practitioner programs: Follow-up study. J Prof Nurs. 2007;23(3):137-43. [DOI:10.1016/j.profnurs.2006.12.005] [PMID]
6. Birks M, Cant R, James A, Chung C, Davis J. The use of physical assessment skills by registered nurses in Australia: issues for nursing education. Collegian. 2013;20(1):27-33. [DOI:10.1016/j.colegn.2012.02.004] [PMID]
7. Saburi M. [What is the clinical skills learning center (CSLC)?]. Iranian J Med Edu. 2001;1(3):21-9.
8. Ebadi A, Anoosheh M, Alhani F, Farsi Z, Najafi-Kalyani M. Pathology of health assessment course in Bachelor of Science nursing program. Iran J Nurs. 2010;23(65):33-41.
9. Maguire P, Pitceathly C. Key communication skills and how to acquire them. British Med J. 2002;325(7366):697. [DOI:10.1136/bmj.325.7366.697]
10. Henderson M, Tierney L, Smetana G. The Patient History: Evidence-Based Approach. 1st ed. Toronto: Mcgraw-hill; 2012.
11. Fawcett T, Rhynas S. Taking a patient history: the role of the nurse. Nurs Stand. 2012;26(24):41-6; quiz 8. https://doi.org/10.7748/ns2012.02.26.24.41.c8946 [DOI:10.7748/ns.26.24.41.s53] [PMID]
12. Secrest JA, Norwood BR, duMont PM. Physical assessment skills: a descriptive study of what is taught and what is practiced. J Prof Nurs. 2005;21(2):114-8. [DOI:10.1016/j.profnurs.2005.01.004] [PMID]
13. Cicolini G, Tomietto M, Simonetti V, Comparcini D, Flacco ME, Carvello M, et al. Physical assessment techniques performed by Italian registered nurses: a quantitative survey. J Clin Nurs. 2015;24(23-24):3700-6. [DOI:10.1111/jocn.12997] [PMID]
14. Yamauchi T. Correlation between work experiences and physical assessment in Japan. Nurs Health Sci. 2001;3(4):213-24. [DOI:10.1046/j.1442-2018.2001.00091.x] [PMID]
15. Baid H, Bartlett C, Gilhooly S, Illingworth A, Winder S. Advanced physical assessment: the role of the district nurse. Nurs Stand. 2009;23(35):41-6. https://doi.org/10.7748/ns.23.35.41.s47 [DOI:10.7748/ns2009.05.23.35.41.c6958] [PMID]
16. Jalili Z, Nouhi E, Nakhaee N. [The Opinions of Medical Interns about the Acquired Basic Clinical Skills]. Stride Dev Med Edu. 2014;2(2):80-7.
17. West SL. Physical assessment: whose role is it anyway? Nurs Crit Care. 2006;11(4):161-7. [DOI:10.1111/j.1362-1017.2006.00161.x] [PMID]
18. Becker MK, Neuwirth JM. Teaching strategy to maximize clinical experience with beginning nursing students. J Nurs Educ. 2002;41(2):89-91. [PMID]
19. Hosoda Y. Development and testing of a Clinical Learning Environment Diagnostic Inventory for baccalaureate nursing students. J Adv Nurs. 2006;56(5):480-90. [DOI:10.1111/j.1365-2648.2006.04048.x] [PMID]
20. Potter PA, Perry AG. Basic Nursing: Essentials for Practice. 6th ed: Mosby Elsevier; 2007.
21. Bastable SB. Nurse as Educator: Principles of Teaching and Learning for Nursing Practice: Jones and Bartlett; 2003.
22. Lesa R, Dixon A. Physical assessment: implications for nurse educators and nursing practice. Int Nurs Rev. 2007;54(2):166-72. [DOI:10.1111/j.1466-7657.2007.00536.x] [PMID]
23. Wu XV, Enskär K, Lee CCS, Wang W. A systematic review of clinical assessment for undergraduate nursing students. Nurs Edu Today. 2015;35(2):347-59. [DOI:10.1016/j.nedt.2014.11.016] [PMID]
24. Boroumand Z. Organization and Development; Transformational Management: Jungle Publisher; 2007 Sep 23. 112 p.
25. Thompson C, Aitken L, Doran D, Dowding D. An agenda for clinical decision making and judgement in nursing research and education. Int J Nurs Stud. 2013;50(12):1720-6. [DOI:10.1016/j.ijnurstu.2013.05.003] [PMID]
26. Roushan SN, Sadat F, Alhani F. [Explanation of Nurses problems to promote a healthy lifestyle]. Razi J Med Sci. 2014;21(121):36-45.
27. Tavassoli H. [Nurses' Problems in Promoting Quality of Life of Children Suffering from Thalassemia]. Prev Car Nurs Midwifery J. 2012;2(1):36-44.
28. Douglas C, Windsor C, Lewis P. Too much knowledge for a nurse? Use of physical assessment by final-semester nursing students. Nurs Health Sci. 2015;17(4):492-9. [DOI:10.1111/nhs.12223] [PMID]
29. Giddens JF. A survey of physical assessment techniques performed by RNs: lessons for nursing education. J Nurs Educ. 2007;46(2):83-7. [PMID]
30. Khazaee Z, Khazaee T, Namayi M, Jananeh E. [The effective and preventive factors of taking patients'history from the viewpoint of the students of birjand medical school in 2010-2011]. J Med Edu Dev. 2013;8(1):14-21.
31. Masouleh SR. Nursing Students' Clinical Education and Social Learning. Res Med Edu. 2007;1(1):14-20.
32. Karimi MH, Dabaghi F, Oskouei S, Bionghi T, Vehvilainen JK. [Teaching Styles In Clinical Nursing Education: A Qualitative Approach]. J Sabzevar Univ Med Sci. 2009;15(4):182-91.
33. Poorghaneh P, Hosseini MA. The Role of Nursing Staff in Nursing Students' Learning in Clinical Settings. J Med Edu Dev. 2010;3(4):7-11.
34. HelalBirjandi M, Nohi E, Borhani F, Ahrari KV. Effect of clinical team teaching (mentorship program) on educational satisfaction of nursing students in Imam Reza Hospital of Birjand 2012. J Med Edu Dev. 2015;9(4):36-45.
35. Karimi Moonaghi H, Yazdi Moghaddam H. Role modeling and Mentor in Nursing Education. Res Med Edu. 2014;6(1):59-71. [DOI:10.18869/acadpub.rme.6.1.59]
36. Heydari H, Raoufi S, Kamran A. Strategies to improve mentorship plan: A qualitativestudy. Iranian J Med Edu. 2015;15(22):146-59.
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Khoran M, Alhani F, Hajizadeh E. Nurses’ Problems in Physical Health Assessments of Hospitalized Pediatrics. JHPM 2016; 5 (6) :9-18
URL: http://jhpm.ir/article-1-735-fa.html

خوران محمد، الحانی فاطمه، حاجی زاده ابراهیم. مشکلات پرستاران در بررسی وضعیت سلامت جسمی کودکان بستری و ارائه راهکار. فصلنامه مدیریت ارتقای سلامت. 1395; 5 (6) :9-18

URL: http://jhpm.ir/article-1-735-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 5، شماره 6 - ( آذر و دی 1395 ) برگشت به فهرست نسخه ها
مدیریت ارتقای سلامت  Journal of Health Promotion Management
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 49 queries by YEKTAWEB 4645