[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
روان پرستاری
AWT IMAGE
..
آموزش پرستاری
AWT IMAGE
..
پژوهش پرستاری
AWT IMAGE
..
سالمندشناسی
AWT IMAGE
..
تحقیقات کیفی
AWT IMAGE
..
سامانه جامع رسانه ها
..
:: دوره 6، شماره 4 - ( مردادو شهریور 1396 ) ::
جلد 6 شماره 4 صفحات 41-34 برگشت به فهرست نسخه ها
ارزشیابی و رتبه‌بندی کیفیت خدمات در چهار بیمارستان دولتی شهرستان اصفهان با استفاده از روش‌های "تصمیم‌گیری چندمعیاره"
محمدعلی بهشتی نیا ، احمد ترک زاد
دانشکده فنی و مهندسی، دانشگاه سمنان، سمنان، ایران ، beheshtinia@semnan.ac.ir
چکیده:   (6881 مشاهده)
مقدمه: ارزشیابی و ارتقا کیفیت خدمات در بیمارستان‌ها که با سلامتی انسان‌ها سروکاردارند، اهمیت زیادی دارد. پژوهش حاضر با هدف ارزشیابی و رتبه‌بندی کیفیت خدمات در چهار بیمارستان دولتی شهرستان اصفهان با استفاده از روش‌های "تصمیم‌گیری چندمعیاره" در سال 1394 پیاده‌سازی شده است.
روش کار: در این مطالعه توصیفی یک نمونه 8 نفری از اساتید دانشگاه سمنان و علوم پزشکی اصفهان و یک نمونه تصادفی 384 نفری از بیماران چهار بیمارستان دولتی شهر اصفهان و از روش کوکران با خطای 05/0 محاسبه شد. از "پرسشنامه مقایسات‌زوجی" (Pairwise Comparison Questionnaire) و "پرسشنامه ماتریس تصمیم" (Decision Matrix Questionnaire) به ترتیب جهت وزن‌دهی معیارهای شناسایی شده و تعیین نمره هر بیمارستان در هر معیار استفاده شد. پایایی پرسشنامه اول بین 8 نفر از مدرسین مدیریت دانشگاه سمنان پزشکان و تأیید و پایایی پرسشنامه دوم نیز با توزیع بین بیمار تأیید شد. رتبه‌بندی بیمارستان‌ها با ترکیب روش تاپسیس (TOPSIS) با روش‌های "فرآیند تحلیل سلسله مراتبی" (Analytical Hierarchy Process) یا AHP و "منطق دیجیتال بهبود یافته" (Modified Digital Logic) یا MDL صورت گرفته است که به ترتیب روش‌های AHP-TOPSIS و MDL-TOPSIS نامگذاری شده‌اند. تحلیل داده‌ها با کمک نرم‌افزار Expert Choice نسخه 11 انجام شد.
یافته‌ها: با توجه به سطح خطای 05/0 درنظر گرفته شده، نتایج روش‌های AHP-TOPSIS و MDL-TOPSIS به ترتیب با مقادیر شاخص نزدیکی 893/0 و 873/0 نشان داد، که بیمارستان الزهرا (س) بهترین کیفیت خدمات را ارائه می‌دهد.
نتیجه گیری: بیمارستان الزهرا (س) عملکرد قابل قبولی نسبت به بیمارستان‌های دیگر دارا می‌باشد. پیشنهاد می‌شود که روش AHP-TOPSIS و MDL-TOPSIS روی کلیه بیمارستان‌های کشور جهت شناسایی نقاط قوت و ضعف به کار گرفته شود تا بیمارستان‌ها جایگاه کلی خود را در بین سایر بیمارستان‌های مورد مقایسه بشناسند.

 
واژه‌های کلیدی: مدیریت بیمارستان، تصمیم‌گیری، روش‌های پشتیبانی تصمیم، سیاست گذاری
متن کامل [PDF 694 kb]   (2420 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: مدیریت سلامت
دریافت: 1395/7/3 | پذیرش: 1396/6/22 | انتشار: 1396/6/22
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Beheshtinia M A, Torkzad A. Evaluation and Ranking of Service Quality in Four Public Hospitals in Iran using “Multi-Criteria Decision Making Methods”. JHPM 2017; 6 (4) :34-41
URL: http://jhpm.ir/article-1-696-fa.html

بهشتی نیا محمدعلی، ترک زاد احمد. ارزشیابی و رتبه‌بندی کیفیت خدمات در چهار بیمارستان دولتی شهرستان اصفهان با استفاده از روش‌های "تصمیم‌گیری چندمعیاره". فصلنامه مدیریت ارتقای سلامت. 1396; 6 (4) :34-41

URL: http://jhpm.ir/article-1-696-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 6، شماره 4 - ( مردادو شهریور 1396 ) برگشت به فهرست نسخه ها
مدیریت ارتقای سلامت  Journal of Health Promotion Management
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 49 queries by YEKTAWEB 4657