دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی تهران، ایران ، n.sedghi@uswr.ac.ir
چکیده: (6303 مشاهده)
مقدمه: مدیریت دانش موضوع مهمی است و چگونگی تبدیل دانستههای فردی و سازمانی به دانش را در سازمان روشن مینماید. هدف از پژوهش حاضر، تعیین همبستگی بین خلاقیت سازمانی و مدیریت دانش پرستاران بیمارستانهای شهر بروجرد در سال 1393-94 بوده است.
روش کار: مطالعه حاضر توصیفی- همبستگی بود که جامعه پژوهشی آن کلیه پرستاران بیمارستانهای شهر بروجرد میباشند. ۱۷۵ نفر براساس معیارهای ورود با روش نمونه گیری در دسترس وارد مطالعه شدند. برای جمعآوری دادهها از سه پرسشنامه مشخصات جمعیت شناختی، "پرسشنامه خلاقیت راندشیپ"Rand-sip’s Creativity Questionnaire)) و "پرسشنامه مدیریت دانش همتی" (Hemmati Knowledge Management Questionnaire) استفاده گردید. پایایی در مطالعه حاضر به روش آلفای کرونباخ برای دو پرسشنامه محاسبه گردید. دادهها با نرمافزار اس پی اس اس نسخه 19 تجزیه و تحلیل شدند.
یافتهها: یافتهها میزان خلاقیت سازمانی را با میانگین 13±50/92و مدیریت دانش پرستاران را با میانگین 3/32±52/65نشان داد. ضریب همبستگی پیرسون نشان داد که بین خلاقیت سازمانی و مدیریت دانش پرستاران همبستگی مثبت و معنیداری وجود دارد (0/001 ≥ P، 0/672= r). از میان زیرمقیاسهای مدیریت دانش، تسهیم دانش و بکارگیری دانش با خلاقیت سازمانی همبستگی معنیدار داشت (0/025 = P، 113/0 = r).
نتیجه گیری: بین خلاقیت سازمانی و مدیریت دانش پرستاران همبستگی مثبت و مستقیم وجود داشت. لذا فراهم کردن زمینه برای استفاده از خلاقیت پرستاران پیشنهاد میگردد.
Hosseini M A, Kalani N, Sedghi Goyaghaj N, Ahmadi M, Saydi Z. The Correlation Between Organizational Creativity and Knowledge Management Among Nurses. JHPM 2016; 5 (4) :24-30 URL: http://jhpm.ir/article-1-676-fa.html