دانشگاه علوم پزشکی قزوین، قزوین، ایران. ، mmsheikhi1@yahoo.com
چکیده: (9922 مشاهده)
مقدمه: ارتقا کیفیت مراقبت ها یکی از چالش های نظام ارایه خدمات مراقبت بهداشتی است و عملکرد پرستاران یکی از عوامل مهم و تاثیر گذار بر کیفیت مراقبت هاست. این مطالعه با هدف تعیین عملکرد بالینی پرستاران در بخش های ویژه در بیمارستان های آموزشی و غیر آموزشی شهر قزوین بر اساس الگوی سینرژی انجام گرفت. مواد و روش ها: این پژوهش، یک مطالعه توصیفی است و نمونه گیری آن به روش سرشماری انجام گردیده شده است. کلیه 191 پرستار شاغل در بخش های CCU و ICU و اورژانس بیمارستان های آموزشی و غیرآموزشی شهر قزوین در سال1393 در این پژوهش شرکت داشتند. ابزار مورد استفاده "پرسشنامه عملکرد بالینی پرستاران" Nurse’s Clinical Performance Questionnaire” NCPQ“ بود. روایی و پایایی آن در مطالعات قبلی تایید شده است. داده ها با استفاده از نرم افزار اس پی اس اس نسخه 22 تحلیل گردید. یافته ها: در بیمارستان های آموزشی و غیرآموزشی پایین ترین سطح عملکرد بالینی پرستاران در حیطه بررسی بالینی به ترتیب (4/31±55/76) و (9/30±3/78) بود. پرستاران بالاترین سطح عملکرد بالینی را در بیمارستان های آموزشی در حیطه حمایت (4/18±40/89) و در بیمارستان های غیرآموزشی در حیطه پاسخ به تفاوت ها (5/20±74/89) داشتند. نتیجه گیری: در این مطالعه 15 درصد عملکرد نامطلوب مربوط به بیمارستانهای آموزشی و 10 درصد مربوط به بیمارستان های غیرآموزشی بود. سطح عملکرد بالینی پرستاران بخش های اورژانس در مقایسه با بخش های آی سی یو و سی سی یو پایین تر بود. پیشنهاد می شود آموزش مهارت های بالینی ویژه این گروه از پرستاران مورد توجه قرار گیرد.
Khoeiniha F, Sheikhi M, Shokati A, Mohammad Poor A. Nurses’ clinical performance assessment in critical care units in teaching and non-teaching hospitals in Qazvin city: Based on Synergy Model . JHPM 2016; 5 (3) :28-36 URL: http://jhpm.ir/article-1-627-fa.html
خوینی ها فاطمه، شیخی محمد رضا، شوکتی احمد آباد مصطفی، محمد پوراصل اصغر. بررسی عملکرد بالینی پرستاران بخش های ویژه بیمارستان های آموزشی و غیر آموزشی شهرقزوین: براساس الگوی سینرژی. فصلنامه مدیریت ارتقای سلامت. 1395; 5 (3) :28-36