[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
روان پرستاری
AWT IMAGE
..
آموزش پرستاری
AWT IMAGE
..
پژوهش پرستاری
AWT IMAGE
..
سالمندشناسی
AWT IMAGE
..
تحقیقات کیفی
AWT IMAGE
..
سامانه جامع رسانه ها
..
:: دوره 4، شماره 4 - ( پاییز 1394 ) ::
جلد 4 شماره 4 صفحات 31-22 برگشت به فهرست نسخه ها
تأثیر تمرین حرکات موزون بر کارکرد اجرایی کودکان کم توان ذهنی آموزش پذیر
بهروز قربان زاده ، مریم لطفی
گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه شهید مدنی آذربایجان، تبریز، ایران ، b.ghorbanzadeh@azaruniv.edu
چکیده:   (13124 مشاهده)
مقدمه: کارکردهای اجرایی شامل بالاترین عملکردهای شناختی است که برای رفتار هدفمند لازم و ضروری است. هدف از انجام پژوهش حاضر تعیین تأثیر تمرین حرکات موزون بر کارکرد اجرایی کودکان کم توان ذهنی آموزش پذیر بود. مواد و روش ها: پژوهش حاضر از نوع نیمه تجربی و به صورت پیش آزمون - پس آزمون با گروه کنترل انجام گرفت. بدین منظور 20 کودک 7 تا 10 ساله کم توان ذهنی از بین مدارس ابتدایی استثنایی شهر تبریز در سال تحصیلی 94-93 به صورت تصادفی چندمرحله‌ای انتخاب و در دو گروه مداخله (تمرین حرکات موزون) و گروه کنترل بر اساس سن و بهره هوشی قرار گرفتند. ملاک ورود به پژوهش راست دست بودن، نداشتن نقص یا ناتوانی جسمی، عدم وجود سندرم داون، عدم بیش فعالی و کسب نمره بهرۀ هوشی 70-50 در "آزمون های آدمک گودیناف" (Goodenough Man Test) و "مقیاس عملکرد بین المللی لایتر"‌ "Leiter International Performance Scale" بود. برنامه تمرینی شامل 18 جلسه و هر هفته دو جلسه و هر جلسه 45 دقیقه بود. جهت ارزیابی کارکرد اجرایی قبل از شروع جلسات و در پایان آخرین جلسه تمرینی از "پرسشنامه عصب روانشناختی کانرز" "Conners Neuropsychological Questionnaire "، با تأیید روایی صوری توسط متخصصان و پایایی همسانی درونی بر روی 50 نفر از دانش آموزان 73/0 =α، استفاده شد. این پرسشنامه توسط والدین آزمودنی ها تکمیل گردید. داده ها با استفاده از نرم افزار اس پی اس اس نسخه 18 تجزیه و تحلیل گردید. یافته ها: گروه تمرین حرکتی موزون در کارکرد اجرایی کل (16/3± 86/12) و خرده مقیاس حل مسئله/برنامه ریزی (78/1± 03/7) و سازماندهی رفتاری ـ هیجانی (71/1± 83/5) نسبت به گروه کنترل به ترتیب با (16/3± 6/19)، (78/1± 76/9) و (71/1± 82/9) عملکرد بهتری داشتند (P≤ 0/05). نتیجه گیری: باتوجه به برتری گروه تمرین حرکات موزون، پیشنهاد می گردد حرکات موزون در برنامه کلاس های تربیت بدنی مدرسه و منزل مورد استفاده قرار گیرد.
واژه‌های کلیدی: کارکرد اجرایی، کودکان، کم توان ذهنی، حرکات موزون.
متن کامل [PDF 433 kb]   (6740 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: مدیریت پرستاری
دریافت: 1394/6/1 | پذیرش: 1394/7/25 | انتشار: 1394/7/25
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Ghorbanzadeh B, Lotfi M. Effect of rhythmic movement on executive function in children with educable intellectual disability. JHPM 2015; 4 (4) :22-31
URL: http://jhpm.ir/article-1-507-fa.html

قربان زاده بهروز، لطفی مریم. تأثیر تمرین حرکات موزون بر کارکرد اجرایی کودکان کم توان ذهنی آموزش پذیر. فصلنامه مدیریت ارتقای سلامت. 1394; 4 (4) :22-31

URL: http://jhpm.ir/article-1-507-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 4، شماره 4 - ( پاییز 1394 ) برگشت به فهرست نسخه ها
مدیریت ارتقای سلامت  Journal of Health Promotion Management
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 49 queries by YEKTAWEB 4660