گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه شهید مدنی آذربایجان، تبریز، ایران ، b.ghorbanzadeh@azaruniv.edu
چکیده: (13124 مشاهده)
مقدمه: کارکردهای اجرایی شامل بالاترین عملکردهای شناختی است که برای رفتار هدفمند لازم و ضروری است. هدف از انجام پژوهش حاضر تعیین تأثیر تمرین حرکات موزون بر کارکرد اجرایی کودکان کم توان ذهنی آموزش پذیر بود.
مواد و روش ها: پژوهش حاضر از نوع نیمه تجربی و به صورت پیش آزمون - پس آزمون با گروه کنترل انجام گرفت. بدین منظور 20 کودک 7 تا 10 ساله کم توان ذهنی از بین مدارس ابتدایی استثنایی شهر تبریز در سال تحصیلی 94-93 به صورت تصادفی چندمرحلهای انتخاب و در دو گروه مداخله (تمرین حرکات موزون) و گروه کنترل بر اساس سن و بهره هوشی قرار گرفتند. ملاک ورود به پژوهش راست دست بودن، نداشتن نقص یا ناتوانی جسمی، عدم وجود سندرم داون، عدم بیش فعالی و کسب نمره بهرۀ هوشی 70-50 در "آزمون های آدمک گودیناف" (Goodenough Man Test) و "مقیاس عملکرد بین المللی لایتر" "Leiter International Performance Scale" بود. برنامه تمرینی شامل 18 جلسه و هر هفته دو جلسه و هر جلسه 45 دقیقه بود. جهت ارزیابی کارکرد اجرایی قبل از شروع جلسات و در پایان آخرین جلسه تمرینی از "پرسشنامه عصب روانشناختی کانرز" "Conners Neuropsychological Questionnaire "، با تأیید روایی صوری توسط متخصصان و پایایی همسانی درونی بر روی 50 نفر از دانش آموزان 73/0 =α، استفاده شد. این پرسشنامه توسط والدین آزمودنی ها تکمیل گردید. داده ها با استفاده از نرم افزار اس پی اس اس نسخه 18 تجزیه و تحلیل گردید.
یافته ها: گروه تمرین حرکتی موزون در کارکرد اجرایی کل (16/3± 86/12) و خرده مقیاس حل مسئله/برنامه ریزی (78/1± 03/7) و سازماندهی رفتاری ـ هیجانی (71/1± 83/5) نسبت به گروه کنترل به ترتیب با (16/3± 6/19)، (78/1± 76/9) و (71/1± 82/9) عملکرد بهتری داشتند (P≤ 0/05).
نتیجه گیری: باتوجه به برتری گروه تمرین حرکات موزون، پیشنهاد می گردد حرکات موزون در برنامه کلاس های تربیت بدنی مدرسه و منزل مورد استفاده قرار گیرد.
Ghorbanzadeh B, Lotfi M. Effect of rhythmic movement on executive function in children with educable intellectual disability. JHPM 2015; 4 (4) :22-31 URL: http://jhpm.ir/article-1-507-fa.html
قربان زاده بهروز، لطفی مریم. تأثیر تمرین حرکات موزون بر کارکرد اجرایی کودکان کم توان ذهنی آموزش پذیر. فصلنامه مدیریت ارتقای سلامت. 1394; 4 (4) :22-31