[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 3، شماره 4 - ( پاییز 1393 ) ::
جلد 3 شماره 4 صفحات 16-1 برگشت به فهرست نسخه ها
طراحی و ارزشیابی "فرم ثبت آموزش ‌بیمار" برای ثبت ساختارمند فرآیند آموزش ‌بیمار
پروانه خراسانی، مریم‌ رسولی، منصوره زاغری تفرشی، سرور پرویزی، محمود نصراصفهانی
دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، تهران، ایران ، rassouli.m@gmail.com
چکیده:   (14314 مشاهده)
مقدمه: ثبت آموزش ‌بیمار، ابزاری مهم جهت تعیین صحت مداخلات آموزشی، حمایت و حفظ حقوق قانونی گیرندگان و ارائه‌دهندگان خدمات است. هدف این پژوهش طراحی و ارزشیابی "فرم ثبت آموزش ‌بیمار" برای ثبت ساختارمند فرآیند آموزش ‌بیمار بود. مواد و روش‌ها: مطالعه‌ی روش‌شناسی حاضر ‌در مرکز آموزشی درمانی الزهرا (س) اصفهان طی سال‌های 1390 تا 1392 انجام شده است. مشارکت‌کنندگان شامل 256 کارشناس و متخصص بالینی بودند که از طریق نمونه‌گیری هدفمند در سه گروه مرکزی، راهبردی و فرآیندی/بازخوردی همکاری نمودند. دو مرحله طراحی و ارزشیابی فرم ثبت آموزش بیمار با 24 دوره نظرخواهی اولیه قبل از اجرا و جمع-آوری 49 یادداشت‌ در عرصه، 11مصاحبه و 52 گزارش و 6 دوره نظرخواهی مجدد طی 9 ماه اجرای آزمایشی فرم اولیه انجام شد. ارزشیابی با تحلیل محتوای کیفی قراردادی بازدارنده‌ها و مزایای ثبت و اجرای آموزش بیمار تا اشباع داده‌ها و تصویب فرم بازنگری‌شده ادامه یافت. یافته‌ها: فرم اولیه‌ی ثبت آموزش بیمار به صورت ساختارمند با یک سربرگ مشخصات بیمار به همراه 4 جدول ثبت آموزش‌‌های بدو ‌ورود تا موقع ترخیص در 9 ستون با زیرنویس‌ ثبت اختصارات کامل فرآیند آموزش بیمار طراحی شد. فرم بازنگری‌شده پس از اجرای آزمایشی شامل اختصارات کم‌تر به همراه چهارجدول ارزیابی اولیه، آموزش موقع پذیرش و آموزش‌های‌ حین‌بستری و مراقبت در منزل توسط دو گروه کارشناسان بالینی و پزشکان بود. طراحی و توصیه‌های دارو، به کارت ترخیص منتقل شد. بازدارنده‌های ثبت و آموزش بیمار شامل پیچیدگی و عدم آشنایی کارشناسان با فرم اولیه و همچنین کمبود وقت، کمبود نیرو، کمبود مهارت و محتوای کمک ‌آموزشی و مزایای مربوطه برای سازمان، بیماران و کارشناسان بالینی در دو طبقه با 6 کد اصلی و 43 کد فرعی تبیین گردید. نتیجه‌گیری: طراحی "فرم‌ ثبت آموزش بیمار"، منجر به تسهیل ثبت و اجرای کامل فرآیند آموزش بیمار شد. فرم طراحی شده می تواند برای ثبت آموزش بیمار در دیگر مراکز درمانی مفید واقع شود.
واژه‌های کلیدی: آموزش بیمار، ثبت و مستندسازی، فرم‌های ثبت‌، ارزشیابی، نوآوری سازمانی.
متن کامل [PDF 5170 kb]   (9951 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: مدیریت خدمات بهداشتی درمانی
دریافت: 1393/5/31 | پذیرش: 1393/8/13 | انتشار: 1393/8/13
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Khorasani P, Rassouli M, Zagheri-Tafreshi M, Parvizy S, Nasr Esfahani M. Development and evaluation of "Patient Education Record" for structured documentation of patient education process. JHPM 2014; 3 (4) :1-16
URL: http://jhpm.ir/article-1-353-fa.html

خراسانی پروانه، رسولی مریم‌، زاغری تفرشی منصوره، پرویزی سرور، نصراصفهانی محمود. طراحی و ارزشیابی "فرم ثبت آموزش ‌بیمار" برای ثبت ساختارمند فرآیند آموزش ‌بیمار. فصلنامه مدیریت ارتقای سلامت. 1393; 3 (4) :1-16

URL: http://jhpm.ir/article-1-353-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 3، شماره 4 - ( پاییز 1393 ) برگشت به فهرست نسخه ها
مدیریت ارتقای سلامت  Journal of Health Promotion Management
Persian site map - English site map - Created in 0.04 seconds with 30 queries by YEKTAWEB 4570