[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
روان پرستاری
AWT IMAGE
..
آموزش پرستاری
AWT IMAGE
..
پژوهش پرستاری
AWT IMAGE
..
سالمندشناسی
AWT IMAGE
..
تحقیقات کیفی
AWT IMAGE
..
سامانه جامع رسانه ها
..
:: دوره 3، شماره 4 - ( پاییز 1393 ) ::
جلد 3 شماره 4 صفحات 36-27 برگشت به فهرست نسخه ها
ارزشیابی عملکرد شبکه بهداشت شهرستان بردسکن با استفاده از الگوی بنیاد اروپایی مدیریت کیفیت
حسین ابراهیمی پور ، علی وفایی نجار ، هادی زمردی نیت ، حسین امامیان
مرکز تحقیقات علوم بهداشتی، گروه بهداشت و مدیریت، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران ، zomorrodinh1@mums.ac.ir
چکیده:   (13828 مشاهده)
مقدمه: بهره گیری از الگوهای تعالی سازمانی بعنوان چارچوبی مناسب جهت راهبری کسب و کار به سوی مقاصدی برتر مورد استقبال بسیاری از سازمان های پیشرو در جهان قرار گرفته است. لذا سازمان ها با به کارگیری این الگوها، زمینه مقایسه عملکرد خود با دیگران و الگوبرداری از بهترین تجارب سازمان های موفق را فراهم می‌آورند. هدف از این مطالعه ارزشیابی عملکرد شبکه بهداشت شهرستان بردسکن با استفاده از الگوی بنیاد اروپایی مدیریت کیفیت است. مواد و روش ها: در این پژوهش توصیفی، 25 نفر از مدیران، مسوولین واحدها و کارشناسان ستادی در شبکه بهداشت شهرستان بردسکن در سال 91 به صورت سرشماری بررسی شدند. ابزار گردآوری داده‌ها "رویکرد پروفرما" "Proforma Approach" براساس الگوی EFQM بود. نمره هرکدام از عناصر نه گانه الگو بر اساس منطقRADAR (Results, Approach, Deployment, Assessment and Review) محاسبه شد. روایی آن از طریق روایی محتوا و پایایی آن با استفاده از روش آزمون- بازآزمون به دست آمد. تحلیل داده‌ها با استفاده از نرم افزار SPSS نسخه 16 انجام گرفت. یافته‌ها: شبکه بهداشت و درمان بردسکن در این ارزیابی از 1000 نمره ی در نظر گرفته شده در الگویEFQM ، 8/211 نمره به خود اختصاص داد که حوزه توانمندسازها 5/138و حوزه نتایج 3/73 نمره کسب نمودند. درصد نمره معیارهای نه گانه الگو شامل رهبری26درصد، استراتژی3/34 درصد، کارکنان 1/31 درصد، منابع و شرکت‌ها30درصد، فرآیندها4/21درصد، نتایج مشتریان6 درصد، نتایج کارکنان 7/20درصد، نتایج جامعه6/16درصد، نتایج کلیدی 7/21 درصد بود. معیار استراتژی بیشترین و معیار مشتریان، کمترین نمره را بدست آوردند. نتیجه‌گیری: عملکرد این شبکه بهداشت براساس الگوی EFQM در وضعیت متوسط به پایین قرار دارد. توصیه می شود اقدامات و برنامه های بهبود متمرکز بر مناطق قابل بهبود متمرکز شود باشد تا سود بیشتری برای شبکه بهداشتی درمانی به همراه داشته باشد.
واژه‌های کلیدی: الگوهای تعالی، الگوی بنیاد اروپایی مدیریت کیفیت، ارزیابی عملکرد، شبکه بهداشت.
متن کامل [PDF 4909 kb]   (1857 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: مدیریت خدمات بهداشتی درمانی
دریافت: 1393/3/11 | پذیرش: 1393/8/13 | انتشار: 1393/8/13
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Ebrahimipour H, Vafaee najar A, Zomorrodi niyat H, Emamian H. Performance evaluation of Bardaskan city health network: Using the model of the European Foundation for Quality Management (EFQM). JHPM 2014; 3 (4) :27-36
URL: http://jhpm.ir/article-1-323-fa.html

ابراهیمی پور حسین، وفایی نجار علی، زمردی نیت هادی، امامیان حسین. ارزشیابی عملکرد شبکه بهداشت شهرستان بردسکن با استفاده از الگوی بنیاد اروپایی مدیریت کیفیت. فصلنامه مدیریت ارتقای سلامت. 1393; 3 (4) :27-36

URL: http://jhpm.ir/article-1-323-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 3، شماره 4 - ( پاییز 1393 ) برگشت به فهرست نسخه ها
مدیریت ارتقای سلامت  Journal of Health Promotion Management
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 49 queries by YEKTAWEB 4645