[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
روان پرستاری
AWT IMAGE
..
آموزش پرستاری
AWT IMAGE
..
پژوهش پرستاری
AWT IMAGE
..
سالمندشناسی
AWT IMAGE
..
تحقیقات کیفی
AWT IMAGE
..
سامانه جامع رسانه ها
..
:: دوره 14، شماره 1 - ( بهار 1404 ) ::
جلد 14 شماره 1 صفحات 39-26 برگشت به فهرست نسخه ها
اثربخشی «طرحواره درمانی گروهی» بر سرمایه روانشناختی وتنهایی دانش آموزان پسر مقطع متوسطه‌ دوم دارای اعتیاد به اینترنت
احسان مرادی ، مجتبی محمدی جلالی فراهانی ، منصور سودانی
دانشگاه فرهنگیان ، mohamadi1349@yahoo.com
چکیده:   (1202 مشاهده)
مقدمه: روان درمانی نقش مهمی در افزایش سرمایه روانشناختی، کاهش تنهایی و وابستگی های افراطی همچون اینترنت در میان نوجوانان دارد. مطالعه حاضر با هدف تعیین اثربخشی "طرحواره درمانی گروهی" بر سرمایه روانشناختی و تنهایی دانش آموزان پسر مقطع متوسطه‌ دوم دارای اعتیاد به اینترنت صورت پذیرفته است.
روش کار: روش پژوهش حاضر نیمه تجربی و از نوع پیش آزمون و پس آزمون همراه با مرحله پیگیری می باشد. جامعه ی آماری این پژوهش تمامی دانش آموزان پسر مقطع متوسطه دوم دارای اعتیاد به اینترنت شهرستان بروجرد در سال تحصیلی 1402-1403 بودند. از میان آن ها 24 تن به روش نمونه گیری غیر تصادفی و در دسترس انتخاب و به شکل تصادفی ساده به روش قرعه کشی در 2 گروه مداخله (12 تن) و کنترل (12تن) جای گرفتند. ابزار های استفاده شده در این پژوهش شامل پرسشنامه جمعیت شناختی، "آزمون اعتیاد به اینترنت" (Internet Addiction Test)، "پرسشنامه سرمایه روانشناختی" (Psychological Capital Questionnaires) و"مقیاس‌تنهایی"(Loneliness Scale) بود. روایی محتوایی ابزار ها به روش کیفی و پایایی به روش همسانی درونی با محاسبه ضریب آلفا کرونباخ برای ابزار ها  محاسبه گردید. گروه مداخله طی 10 جلسه تحت "طرحواره درمانی گروهی" قرار گرفت.  داده ها در نرم افزار اس پی اس اس نسخه 22 مورد تحلیل قرار گرفت.
یافته ها: نتایج تحلیل واریانس بیانگر این بود که "طرحواره درمانی گروهی" باعث افزایش سرمایه روانشناختی (009/0=P) با اندازه اثر 910/0 وکاهش تنهایی (028/0=P) با اندازه اثر 760/0 می گردد (05/0>P).
نتیجه گیری: "طرحواره درمانی گروهی" در افزایش سرمایه روانشناختی و کاهش تنهایی موثر بود. پیشنهاد می گردد جهت افزایش سرمایه روانشناختی و کاهش تنهایی و به دنبال آن کاهش وابستگی به اینترنت در میان دانش آموزان از "طرحواره درمانی گروهی" به عنوان یک روش درمانی جامع و اثربخش استفاده گردد.


 
واژه‌های کلیدی: طرحواره درمانی گروهی، اعتیاد اینترنتی، سرمایه روانشناختی، ‌ تنهایی، دانش‌آموز پسر.
متن کامل [PDF 331 kb]   (273 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: مدیریت سلامت و رفاه اجتماعی
دریافت: 1403/6/13 | پذیرش: 1403/8/21 | انتشار: 1404/1/1
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Moradi E, Mohamadi jalali farahani M, Sodani M. Effectiveness of “Group Schema Therapy” on Psychological Capital and Loneliness of Second Secondary Male Students with Internet Addiction. JHPM 2025; 14 (1) :26-39
URL: http://jhpm.ir/article-1-1813-fa.html

مرادی احسان، محمدی جلالی فراهانی مجتبی، سودانی منصور. اثربخشی «طرحواره درمانی گروهی» بر سرمایه روانشناختی وتنهایی دانش آموزان پسر مقطع متوسطه‌ دوم دارای اعتیاد به اینترنت. فصلنامه مدیریت ارتقای سلامت. 1404; 14 (1) :26-39

URL: http://jhpm.ir/article-1-1813-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 14، شماره 1 - ( بهار 1404 ) برگشت به فهرست نسخه ها
مدیریت ارتقای سلامت  Journal of Health Promotion Management
Persian site map - English site map - Created in 0.14 seconds with 49 queries by YEKTAWEB 4704