[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
روان پرستاری
AWT IMAGE
..
آموزش پرستاری
AWT IMAGE
..
پژوهش پرستاری
AWT IMAGE
..
سالمندشناسی
AWT IMAGE
..
تحقیقات کیفی
AWT IMAGE
..
سامانه جامع رسانه ها
..
:: دوره 14، شماره 2 - ( تابستان 1404 ) ::
جلد 14 شماره 2 صفحات 115-102 برگشت به فهرست نسخه ها
اثربخشی «درمان پذیرش و تعهد» بر نشخوار خشم و روابط چند بعدی خود بدن در دانش‌آموزان دختر مقطع متوسطه دوم دارای هراس اجتماعی
فروغ کلاه کج ، لیلا بخشی سورشجانی
گروه روان شناسی، واحد بهبهان، دانشگاه آزاد اسلامی، بهبهان ایران ، bakhshi.la@gmail.com
چکیده:   (95 مشاهده)
مقدمه: هراس اجتماعی از جمله اختلال های شایع روانشناختی به شمار می رود که با ترس از قرار گرفتن در موقعیت های اجتماعی و ترس و نگرانی از ارزیابی منفی توسط دیگران مشخص می شود. هدف پژوهش حاضر تعیین اثربخشی "درمان پذیرش و تعهد" بر نشخوار خشم و روابط چند بعدی خود بدن دانش‌آموزان دختر مقطع متوسطه دوم دارای هراس اجتماعی شهر اهواز بود. 
روش کار: این پژوهش به شیوه نیمه‌ تجربی طرح پیش آزمون، پس آزمون و پیگیری (60 روز) با گروه کنترل بود. جامعه آماری این پژوهش شامل همه دانش‌آموزان دختر مقطع متوسطه دوم شهر اهواز در سال تحصیلی ١٤٠2-١٤٠1بود.  نمونه پژوهش شامل 60 تن دارای اضطراب اجتماعی شناخته شده، به‌صورت تصادفی ساده بر اساس قرعه کشی به 2 گروه  مداخله (30 تن) و کنترل (30 تن) تقسیم شدند. ابزار پژوهش شامل پرسشنامه جمعیت شناختی، "مقیاس نشخوار خشم" (Anger Rumination Scale)، "پرسشنامه روابط چند بعدی خود بدن"، (Multidimensional Body-Self Relations Questionnaire) و "سیاهه هراس اجتماعی" (Social Phobia Inventory)  بود. روایی محتوای ابزارها به روش کیفی و پایایی به روش همسانی درونی با محاسبه آلفا کرونباخ اندازه گیری شد. ابزار ها در 2 گروه آزمودنی‌ها و در 3 مرحله پیش‌آزمون، پس‌آزمون و پیگیری اجرا گردید. گروه  مداخله 8 جلسه و هر جلسه به مدت 60 دقیقه به صورت گروهی و هفتگی "درمان پذیرش و تعهد" را دریافت کردند. داده ها توسط نرم‌افزار اس پی اس اس نسخه 23 تحلیل شد. 
یافته‌ها: "درمان پذیرش و تعهد"بر نشخوار خشم (01/0>P ,07/21=F) و روابط چندبعدی خود بدن (05/0>P, 97/5=F) دانش‌آموزان دختر مقطع متوسطه دوم با هراس اجتماعی مؤثر است. 
نتیجه‌گیری: "درمان پذیرش و تعهد" در  کاهش نشخوار خشم و  روابط چند بعدی خود بدن تاثیر معنادار داشت. پیشنهاد می شود مشاوران در مدارس در صورت تشخیص هراس اجتماعی دانش آموزان با اجرای "درمان پذیرش و تعهد" به کاهش سطح نشخوار خشم و بهبود روابط چند بعدی خود بدن دانش آموزان کمک کنند. 
 
واژه‌های کلیدی: درمان پذیرش و تعهد، نشخوار خشم، روابط چند بعدی خود بدن، هراس اجتماعی، دانش آموز دختر. 
متن کامل [PDF 312 kb]   (26 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: مدیریت خدمات بهداشتی درمانی
دریافت: 1403/4/17 | پذیرش: 1403/7/24 | انتشار: 1404/4/10
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Kolahkaj F, Bakhshi Sooreshjani L. The Effectiveness of "Acceptance and Commitment Therapy" on Anger Rumination and Multidimensional Body-Self Relations of Female Students of the Secondary Level with Social Phobia. JHPM 2025; 14 (2) :102-115
URL: http://jhpm.ir/article-1-1791-fa.html

کلاه کج فروغ، بخشی سورشجانی لیلا. اثربخشی «درمان پذیرش و تعهد» بر نشخوار خشم و روابط چند بعدی خود بدن در دانش‌آموزان دختر مقطع متوسطه دوم دارای هراس اجتماعی. فصلنامه مدیریت ارتقای سلامت. 1404; 14 (2) :102-115

URL: http://jhpm.ir/article-1-1791-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 14، شماره 2 - ( تابستان 1404 ) برگشت به فهرست نسخه ها
مدیریت ارتقای سلامت  Journal of Health Promotion Management
Persian site map - English site map - Created in 0.18 seconds with 49 queries by YEKTAWEB 4710