گروه روان شناسی، واحد بهبهان، دانشگاه آزاد اسلامی، بهبهان ایران ، bakhshi.la@gmail.com
چکیده: (95 مشاهده)
مقدمه: هراس اجتماعی از جمله اختلال های شایع روانشناختی به شمار می رود که با ترس از قرار گرفتن در موقعیت های اجتماعی و ترس و نگرانی از ارزیابی منفی توسط دیگران مشخص می شود. هدف پژوهش حاضر تعیین اثربخشی "درمان پذیرش و تعهد" بر نشخوار خشم و روابط چند بعدی خود بدن دانشآموزان دختر مقطع متوسطه دوم دارای هراس اجتماعی شهر اهواز بود.
روش کار: این پژوهش به شیوه نیمه تجربی طرح پیش آزمون، پس آزمون و پیگیری (60 روز) با گروه کنترل بود. جامعه آماری این پژوهش شامل همه دانشآموزان دختر مقطع متوسطه دوم شهر اهواز در سال تحصیلی ١٤٠2-١٤٠1بود. نمونه پژوهش شامل 60 تن دارای اضطراب اجتماعی شناخته شده، بهصورت تصادفی ساده بر اساس قرعه کشی به 2 گروه مداخله (30 تن) و کنترل (30 تن) تقسیم شدند. ابزار پژوهش شامل پرسشنامه جمعیت شناختی، "مقیاس نشخوار خشم" (Anger Rumination Scale)، "پرسشنامه روابط چند بعدی خود بدن"، (Multidimensional Body-Self Relations Questionnaire) و "سیاهه هراس اجتماعی" (Social Phobia Inventory) بود. روایی محتوای ابزارها به روش کیفی و پایایی به روش همسانی درونی با محاسبه آلفا کرونباخ اندازه گیری شد. ابزار ها در 2 گروه آزمودنیها و در 3 مرحله پیشآزمون، پسآزمون و پیگیری اجرا گردید. گروه مداخله 8 جلسه و هر جلسه به مدت 60 دقیقه به صورت گروهی و هفتگی "درمان پذیرش و تعهد" را دریافت کردند. داده ها توسط نرمافزار اس پی اس اس نسخه 23 تحلیل شد.
یافتهها: "درمان پذیرش و تعهد"بر نشخوار خشم (01/0>P ,07/21=F) و روابط چندبعدی خود بدن (05/0>P, 97/5=F) دانشآموزان دختر مقطع متوسطه دوم با هراس اجتماعی مؤثر است.
نتیجهگیری: "درمان پذیرش و تعهد" در کاهش نشخوار خشم و روابط چند بعدی خود بدن تاثیر معنادار داشت. پیشنهاد می شود مشاوران در مدارس در صورت تشخیص هراس اجتماعی دانش آموزان با اجرای "درمان پذیرش و تعهد" به کاهش سطح نشخوار خشم و بهبود روابط چند بعدی خود بدن دانش آموزان کمک کنند.
Kolahkaj F, Bakhshi Sooreshjani L. The Effectiveness of "Acceptance and Commitment Therapy" on Anger Rumination and Multidimensional Body-Self Relations of Female Students of the Secondary Level with Social Phobia. JHPM 2025; 14 (2) :102-115 URL: http://jhpm.ir/article-1-1791-fa.html
کلاه کج فروغ، بخشی سورشجانی لیلا. اثربخشی «درمان پذیرش و تعهد» بر نشخوار خشم و روابط چند بعدی خود بدن در دانشآموزان دختر مقطع متوسطه دوم دارای هراس اجتماعی. فصلنامه مدیریت ارتقای سلامت. 1404; 14 (2) :102-115