[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
روان پرستاری
AWT IMAGE
..
آموزش پرستاری
AWT IMAGE
..
پژوهش پرستاری
AWT IMAGE
..
سالمندشناسی
AWT IMAGE
..
تحقیقات کیفی
AWT IMAGE
..
سامانه جامع رسانه ها
..
:: دوره 12، شماره 3 - ( خرداد و تیر 1402 ) ::
جلد 12 شماره 3 صفحات 50-40 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی تاثیر «آموزش مدیریت زمان» بر تنش درک شده و تاب آوری پرستاران تازه کار شاغل در بخش های کووید19 در بیمارستان های آموزشی دانشگاه علوم پزشکی مشهد
شاهرخ مقصودی ، سپیده مدیری ، محمدحسام شریفی پور ، حمید چمنزاری
دانشگاه علوم پزشکی مشهد ، maghsoudish@mums.ac.ir
چکیده:   (846 مشاهده)
مقدمه: تنش و تاب آوری از جمله عوامل تاثیرگذار بر عملکرد پرستاران تازه‌کار، به خصوص در شرایط بحران هایی نظیر همه گیری کووید19 بوده  و استفاده صحیح از زمان می تواند در بهبود آن موثر باشد. مطالعه حاضر با هدف تعیین تاثیر "آموزش مدیریت زمان" بر تنش درک شده و تاب آوری پرستاران تازه‌کار شاغل در بخش های کووید 19 در بیمارستان های آموزشی دانشگاه علوم پزشکی مشهد انجام شد.
روش کار: روش پژوهش حاضر نیمه تجربی از نوع پیش آزمون-پس آزمون با گروه کنترل بود. جامعه پژوهش پرستاران تازه‌کار شاغل در 4 بیمارستان آموزشی وابسته به دانشگاه علوم پزشکی مشهد در سال 1401 بود. نمونه شامل 70 تن از پرستاران تازه‌کار بخش های بستری بیماران کووید19بود که به روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند. جهت جلوگیری از نشر اطلاعات، بخش های محل اشتغال آن ها به‌صورت تصادفی به 2 گروه مداخله و کنترل تقسیم شد. داده ها با پرسشنامه جمعیت شناختی، "مقیاس تنش ادراک شده" (Perceived Stress Scale) و "مقیاس تاب‌آوری کانر و دیویدسون" (Connor and Davidson Resilience Scale) جمع‌آوری گردید. روایی صوری و محتوایی به روش کیفی توسط 7 تن از متخصصین بررسی و درمورد پایایی به مطالعات قبلی اکتفا شد. در گروه مداخله، آموزش مدیریت زمان از طریق تحویل بسته آموزشی شامل کتابچه، فیلم، پمفلت و چارت زمان‌بندی فعالیت‌های پرستاری، با استفاده از منابع معتبر پرستاری، ارائه و انجام گردید و گروه کنترل هیچ مداخله ای دریافت نکرد. 4 هفته بعد از آموزش مدیریت زمان، مجدداً هر دو ابزار در هر 2 گروه مداخله و کنترل تکمیل شد. داده‌ها با استفاده از نرم افزار اس پی اس اس نسخه 21 تحلیل شد.
یافته ها: در گروه مداخله میانگین تنش از 81/18 به 75/16 کاهش و میانگین تاب‌آوری از 31/85 به 39/91 افزایش یافت و نتایج از نظر آماری معنادار بود (001/0>P) که در گروه کنترل معنا‌دار نبود و به ترتیب (051/0=P) و (178/0=P) به‌دست آمد.
نتیجه گیری: آموزش مدیریت زمان می تواند منجر به کاهش تنش و افزایش تاب‌آوری در پرستاران تازه‌کار شود. لذا پیشنهاد می شود از این مداخله به‌ صورت برنامه توجیهی بدو ورود پرستاران تازه‌کار استفاده شده تا برای شرایط بحران‌هایی نظیر همه‌گیری کووید19 آماده گردند.

واژه‌های کلیدی: تنش شغلی، تاب آوری، آموزش مدیریت زمان، پرستاران تازه‌کار، کووید19.
متن کامل [PDF 316 kb]   (437 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: مدیریت پرستاری
دریافت: 1401/9/9 | پذیرش: 1401/12/13 | انتشار: 1402/2/10
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Maghsoudi S, modiri S, Sharifi pour M H, Chamanzari H. The Effect of Time Management Training on Stress and Resilience of Novice Nurses Working in Covid-19 Wards in Educational Hospitals of Mashhad University of Medical Sciences. JHPM 2023; 12 (3) :40-50
URL: http://jhpm.ir/article-1-1609-fa.html

مقصودی شاهرخ، مدیری سپیده، شریفی پور محمدحسام، چمنزاری حمید. بررسی تاثیر «آموزش مدیریت زمان» بر تنش درک شده و تاب آوری پرستاران تازه کار شاغل در بخش های کووید19 در بیمارستان های آموزشی دانشگاه علوم پزشکی مشهد. فصلنامه مدیریت ارتقای سلامت. 1402; 12 (3) :40-50

URL: http://jhpm.ir/article-1-1609-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 12، شماره 3 - ( خرداد و تیر 1402 ) برگشت به فهرست نسخه ها
مدیریت ارتقای سلامت  Journal of Health Promotion Management
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 49 queries by YEKTAWEB 4657