[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
روان پرستاری
AWT IMAGE
..
آموزش پرستاری
AWT IMAGE
..
پژوهش پرستاری
AWT IMAGE
..
سالمندشناسی
AWT IMAGE
..
تحقیقات کیفی
AWT IMAGE
..
سامانه جامع رسانه ها
..
:: دوره 10، شماره 3 - ( خرداد و تیر 1400 ) ::
جلد 10 شماره 3 صفحات 69-57 برگشت به فهرست نسخه ها
طراحی و روان سنجی «مقیاس آموزش زیست محیطی» دانش آموزان مقطع متوسطه
شهناز مفتوح ، منیژه ذکریایی ، غلامحسین انتصار فومنی ، رسول داودی
دانشگاه آزاد اسلامی واحد زنجان ، manjihzakaryaei@yahoo.com
چکیده:   (1938 مشاهده)

مقدمه: امروزه سلامت محیط زیست اهمیت بسیار دارد و آموزش به عنوان پایدارترین روش جهت ارتقاء سطح آگاهی               می باشد. مطالعه حاضر با هدف طراحی و روان سنجی"مقیاس آموزش زیست محیطی" (Environmental Education Scale)  در دانش آموزان مقطع متوسطه انجام شد.
روش کار: پژوهش حاضر از نوع روش شناختی بوده و ترکیبی از روش های کمی و کیفی است. در بخش کیفی، بررسی متون علمی مربوطه و مصاحبه نیمه ساختاریافته با 10 تن از خبرگان سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی انجام شد. در بخش کمی، نسبت روایی محتوای مقیاس طراحی شده توسط جدول Lawshe  و شاخص روایی محتوا، براساس روش Bausell & Waltz  و روایی صوری با نظر خواهی از 10 تن خبره سنجیده شد. روایی سازه، به روش تحلیل عاملی اکتشافی بررسی شد. پایایی به روش همسانی درونی با محاسبه ضریب آلفا کرونباخ با نمونه 240 تن و ثبات به روش آزمون مجدد با 20 شرکت کننده و فاصله 2 هفته محاسبه شد. داده ها در بخش کیفی به روش تحلیل محتوا و در نرم افزار Atlas.ti  و داده های کمی در نرم افزار اس پی اس اس نسخه 22، تحلیل شد.
یافته ها: از یافته های بخش کیفی عبارات مقیاس بدست آمد. نسبت روایی محتوا 80/0 و شاخص روایی محتوا 90/0 بدست آمد. نتایج تحلیل عاملی، 80 عبارت در 5 زیر مقیاس اهداف آموزشی، روش های تدریس، محتوای آموزشی، ابزار و امکانات آموزشی، روش های ارزشیابی را نشان داد. پایایی به روش همسانی درونی با محاسبه ضریب آلفا کرونباخ بین ابعاد 92/0تا 98/0 و کل ابزار 98/0، و ثبات به روش آزمون مجدد با استفاده از ضریب همبستگی درون طبقه ای به فاصله 2 هفته بین 92/0 تا 97/0 و کل ابزار 99/0 بود. 
نتیجه گیری: "مقیاس آموزش زیست محیطی" با روایی و پایایی تایید شده، طراحی شد. لذا استفاده از آن جهت سنجش میزان آموزش محیط زیست توصیه می گردد.
 

واژه‌های کلیدی: آموزش زیست محیطی، مقیاس، مقطع متوسطه.
متن کامل [PDF 319 kb]   (1122 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: مدیریت سلامت
دریافت: 1399/11/13 | پذیرش: 1400/2/1 | انتشار: 1400/3/10
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

maftooh S, Zakariaei M, Entesar G, Davoudi R. Development and Psychometrics of the "Environmental Education Scale" in High School Students. JHPM 2021; 10 (3) :57-69
URL: http://jhpm.ir/article-1-1314-fa.html

مفتوح شهناز، ذکریایی منیژه، انتصار فومنی غلامحسین، داودی رسول. طراحی و روان سنجی «مقیاس آموزش زیست محیطی» دانش آموزان مقطع متوسطه. فصلنامه مدیریت ارتقای سلامت. 1400; 10 (3) :57-69

URL: http://jhpm.ir/article-1-1314-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 10، شماره 3 - ( خرداد و تیر 1400 ) برگشت به فهرست نسخه ها
مدیریت ارتقای سلامت  Journal of Health Promotion Management
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 49 queries by YEKTAWEB 4700