[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 10، شماره 5 - ( مهر و آبان 1400 ) ::
جلد 10 شماره 5 صفحات 95-83 برگشت به فهرست نسخه ها
اثربخشی «آموزش شوخ طبعی» بر بی‌قراری و عملکرد شناختی در مردان سالمند مبتلا به اختلال شناختی خفیف
زهرا فریدونی ولاشجردی، شهنام ابوالقاسمی ، جواد خلعتبری ، مرتضی ترخان
دانشگاه آزاد تنکابن ، sh.abolhasemi@toniau.ac.ir
چکیده:   (184 مشاهده)
مقدمه: اختلال شناختی خفیف، علاوه بر تحمیل هزینه بر سلامت جامعه، خطر ابتلا به زوال عقل را افزایش می‌دهد. هدف این پژوهش تعیین اثربخشی "آموزش شوخ‌طبعی" بر بی‌قراری و عملکرد شناختی در مردان سالمند مبتلا به اختلال شناختی خفیف بود.
روش‌ کار: پژوهش حاضر نیمه‌تجربی با طرح پیش‌آزمون-پس‌آزمون با گروه کنترل است. جامعه آماری شامل سالمندان مرد مبتلا به اختلال شناختی خفیف در آسایشگاه خیریه کهریزک استان البرز در سال 1399 بود. نمونه‌ای شامل 34 مرد سالمند مبتلا به اختلال شناختی خفیف براساس نمره "ارزیابی شناختی مونترال-پایه"                                                                                                       (Montreal Cognitive Assessment Basic)  به ‌صورت هدفمند انتخاب و به‌طور تصادفی به‌صورت قرعه‌کشی در 2 گروه مداخله و کنترل قرار گرفتند. برای جمع‌آوری داده‌ها از پرسشنامه‌های جمعیت‌شناختی، "سیاهه بی‌قراری کوهن-منسفیلد" (Cohen-Cohen-Mansfield Agitation Inventory) و "ارزیابی شناختی مونترال-پایه"(Montreal Cognitive Assessment Basic) استفاده شد. روایی ابزارها با روش روایی صوری و پایایی آن‌ها به روش همبستگی همسانی درونی با محاسبه ضریب آلفا کرونباخ انجام شد. گروه مداخله 8 جلسه 90 دقیقه‌ای، "آموزش شوخ‌طبعی" براساس "برنامه 7 عادت شوخ‌طبعی"  (The 7 Humor Habits Program) دریافت کردند. داده‌ها در نرم‌افزار اس‌پی‌اس‌اس نسخه 24 تحلیل شد.
یافته‌ها: بعد از مداخله، بین نمره گروه‌های مداخله و کنترل در بی‌قراری و عملکرد شناختی تفاوت معنادار وجود دارد (P<0/01). پس از کنترل نمره پیش‌آزمون، تفاوت معناداری بین گروه مداخله با میانگین (80/99) و کنترل با میانگین (08/106) در بی‌قراری و گروه مداخله (میانگین 76/20) و کنترل (میانگین، 82/16) در عملکرد شناختی مشاهده شد. 
نتیجــه‌گیــری: "آموزش شوخ‌طبعی" موجب کاهش بی‌قراری و افزایش عملکرد شناختی سالمندان مبتلا به اختلال شناختی خفیف شد. لذا  پیشــنهاد مــی‌شــود از "آموزش شوخ‌طبعی" برای ارتقاء سلامت، بهبــود عملکرد فردی و روابــط بیــن فــردی سالمندان مبتلا به اختلال شناختی خفیف اســتفاده شــود.
 
واژه‌های کلیدی: شوخ‌طبعی، بی‌قراری، عملکرد شناختی، اختلال شناختی خفیف، سالمندی.
متن کامل [PDF 306 kb]   (95 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: مدیریت توانبخشی
دریافت: 1399/10/26 | پذیرش: 1400/2/1 | انتشار: 1400/7/10
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

FereidouniValashejerdi Z, Abolghasemi S, Khalatbari J, Tarkhan M. The Effectiveness of "Humor Training" on Agitation and Cognitive Function in Male Elders with Mild Cognitive Impairment. JHPM. 2021; 10 (5) :83-95
URL: http://jhpm.ir/article-1-1301-fa.html

فریدونی ولاشجردی زهرا، ابوالقاسمی شهنام، خلعتبری جواد، ترخان مرتضی. اثربخشی «آموزش شوخ طبعی» بر بی‌قراری و عملکرد شناختی در مردان سالمند مبتلا به اختلال شناختی خفیف. فصلنامه مدیریت ارتقای سلامت. 1400; 10 (5) :95-83

URL: http://jhpm.ir/article-1-1301-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 10، شماره 5 - ( مهر و آبان 1400 ) برگشت به فهرست نسخه ها
مدیریت ارتقای سلامت  Journal of Health Promotion Management
Persian site map - English site map - Created in 0.04 seconds with 30 queries by YEKTAWEB 4355