[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 9، شماره 6 - ( آذر و دی 1399 ) ::
جلد 9 شماره 6 صفحات 74-82 برگشت به فهرست نسخه ها
طراحی و روانسنجی "مقیاس معیار های ارزشیابی عملکرد اعضای هیأت علمی دانشگاه"
مصطفی عسکریان ، سیده سوسن رئوفی کلاچایه ، فاطمه حمیدی فر ، حمید رضا رضا زاده بهادران
گروه مدیریت آموزشی، دانشکده روانشناسی وعلوم تربیتی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران. ، Mostafaaskarian@yahoo.com
چکیده:   (321 مشاهده)

مقدمه: ارزشیابی مدرسین دانشگاه ها یک ضرورت در مسیر ارتقا سطح دانش جامعه است. در این رابطه، ابزار ارزشیابی عملکرد اعضای هیات علمی دانشگاه ها متفاوت می باشد. لذا پژوهش حاضر با هدف طراحی و روانسنجی "مقیاس معیار های ارزشیابی عملکرد اعضای هیات علمی دانشگاه" انجام شد.
روش کار: مطالعه حاضر از  نوع روش شناسی بوده و شامل دو بخش کیفی و کمی می باشد. در بخش کیفی با 20 تن از مدرسین دانشگاه، متخصص در مدیریت آموزشی و ارزشیابی،  مصاحبه نیمه ساختار یافته انجام شد. از یافته های کیفی، مقیاس اولیه با 38 عبارت طراحی شد. سپس در قسمت کمی،  مقیاس برای اندازه گیری روایی صوری، نسبت روایی محتوا و شاخص روایی محتوا بین  تن 20 از اعضای هیات علمی و متخصص در سنجش و ارزشیابی توزیع شد. برای اندازه گیری روایی سازه، از روش تحلیل عاملی اکتشافی اسـتفاده  شد. پایایی با شرکت 30 تن از اعضای هیات علمی دانشگاه ازاد واحد زنجان  به روش ضریب آلفا کرونباخ اندازه گیری شد. داده ها در نرم افزار اس پی اس اس نسخه 23 تحلیل شد.
 
یافته ها:  با توجه به یافته های کیفی، "مقیاس معیار های ارزشیابی عملکرد مدرسین دانشگاه" با 38 عبارت طراحی شد.  عبارت هایی که نسبت روایی محتوای آن ها بزرگ‌تر از 42/0 و شاخص روایی محتوا بزرگتر از 79/0 حفظ شد(7 عبارت حذف شد).  یافته روایی سازه به روش تحلیل عاملی اکتشافی نشان داد که  مقیاس طراحی شده دارای 6 بعد (اخلاق فردی، اخلاق  حرفه ای، فعالیت های آموزشی، بالندگی، فعالیت اجرایی، فعالیت پژوهشی) می باشد. میزان پاپایی به روش همسانی درونی (ضریب آلفا کرونباخ) برای مقیاس 93/0 حاصل شد.
نتیجه گیـری: "مقیاس معیار های ارزشیابی عملکرد اعضای هیات علمی دانشگاه" با 31 عبارت لیکرت 5 پاسخی از کاملا موافقم(نمره5) تا کاملا مخالفم (نمره صفر) در 6 بعد، از روایی و پایایی بالایی برخوردار است. پیشنهاد می شود از ابزار فوق در ارزشیابی اعضای هیات علمی دانشگاه استفاده شود.
 
واژه‌های کلیدی: روانسنجی،  ارزشیابی عملکرد، اعضای هیأت علمی
متن کامل [PDF 321 kb]   (67 دریافت)    
نوع مطالعه: كاربردي | موضوع مقاله: مدیریت تیروی انسانی
دریافت: 1399/3/24 | پذیرش: 1399/5/6 | انتشار: 1399/9/10
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Askaryan M, Raoufi Kelachayeh S, Hamidifar F, Rezazadeh Bahadoran H. Developing and Psychometrics "Scale of Performance Evaluation Criteria for University Faculty Members". JHPM. 2020; 9 (6) :74-82
URL: http://jhpm.ir/article-1-1180-fa.html

عسکریان مصطفی، رئوفی کلاچایه سوسن، حمیدی فر فاطمه، رضا زاده بهادران حمید رضا. طراحی و روانسنجی "مقیاس معیار های ارزشیابی عملکرد اعضای هیأت علمی دانشگاه". فصلنامه مدیریت ارتقای سلامت. 1399; 9 (6) :74-82

URL: http://jhpm.ir/article-1-1180-fa.html



دوره 9، شماره 6 - ( آذر و دی 1399 ) برگشت به فهرست نسخه ها
مدیریت ارتقای سلامت  Journal of Health Promotion Management
Persian site map - English site map - Created in 0.04 seconds with 30 queries by YEKTAWEB 4256