گروه پرستاری، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، تهران، ایران ، taherehashk@gmail.com
چکیده: (34963 مشاهده)
چکیده
مقدمه: دانشجویان
پرستاریبعنوان ارتقاء دهندگان سلامتی و
ارائه دهندگان مراقبت حرفه ای، نقش کلیدی در ارتقاء سلامت دارند و سبک زندگی آنها
در ارائه بهتر خدمات به بیماران و مددجویان حائز اهمیت است. لذا تعیین شیوه زندگی
ارتقاء دهنده سلامت در دانشجویان پرستاری حائز اهمیت است.
مواد و روش ها: روش
شناسی شامل مرور نظام مند 14 مطالعه از سراسر جهان است که معیارهای از قبل تعیین
شده را برآورده می کردند. مطالعات منتشر شده در طی سال های 2012-1998 میلادی در
بانک های اطلاعاتی Medline،Elsevier ،Nursing consult، Proquest ، Google و SIDبا استفاده از کامپیوتر، جمع آوری، بررسی و مورد مقایسه
قرار گرفتند. کلیه مطالعات در دسترس بر اساس رفتارهای مطرح شده در الگوی پندر
انتخاب، کد گذاری و تحلیل شد. بمنظور تعیین کیفیت پژوهش های مورد استفاده از مقیاسJaddadو همکاران استفاده گردید. شیوه
زندگی ارتقاء دهنده سلامتی و 6 متغیر شیوه زندگی سالم شامل روابط بین فردی،
مسئولیت سلامتی، رشد معنوی، اداره تنش، تغذیه و فعالیت فیزیکی مورد بررسی قرار
گرفت.
یافته ها: مطالعه
مرور نظام مند حاضر نشان داد که شیوه زندگی
ارتقاء دهنده سلامتی در دانشجویان پرستاری کاملا مطلوب نبود و بعد فعالیت
فیزیکی در پایین ترین سطح در بین ابعاد رفتارهای ارتقاء دهنده سلامتی قرار داشت.
نتیجه گیری: این
مقاله شواهدی را برای راهنمایی پژوهش های بعدیفراهم می نماید که بر مبنای متغیرهای فوق بایستی بر برنامه های ارتقاء
دهنده سلامتی تاکید داشته باشند.
Hosseini M, Ashktorab T, Taghdisi M. Health Promotion Lifestyle in Nursing Students: a systematic review. JHPM 2013; 2 (1) :66-79 URL: http://jhpm.ir/article-1-109-fa.html
حسینی میمنت، اشک تراب طاهره، تقدیسی محمدحسین. شیوه زندگی ارتقاء دهنده سلامت در دانشجویان پرستاری: مرور نظام مند. فصلنامه مدیریت ارتقای سلامت. 1391; 2 (1) :66-79