[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 9، شماره 5 - ( مهر و آبان 1399 ) ::
جلد 9 شماره 5 صفحات 0-0 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی و مقایسه عملکرد بیمارستان با استفاده از "الگوی اعتباربخشی"، "الگوی تعالی سازمانی" و "الگوی زنجیره ای برنامه"
رویا ملک زاده ، قهرمان محمودی ، دکتر قاسم عابدی
دانشگاه علوم پزشکی مازندران ، iq134589@yahoo.com
چکیده:   (87 مشاهده)
مقدمه: بررسی عملکرد بیمارستان جزء ضروری جهت ارایه بازخوردی از کارآیی و اثربخشی خدمات می­باشد. هدف این مطالعه ارزیابی و مقایسه عملکرد بیمارستان با استفاده از "الگوی­­ اعتباربخشی"، "الگوی تعالی سازمانی" و "الگوی زنجیره­ای برنامه" می باشد.
روش کار: این مطالعه توصیفی-مقایسه ای در سال 1398 در مراکز آموزشی درمانی دانشگاه علوم پزشکی مازندران انجام شد. جامعه آماری شامل 180 تن از مدیران عالی، میانی وعملیاتی پنج مرکز آموزشی درمانی تحت پوشش این دانشگاه بودند. نمونه­ ها به صورت تمام شماری انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده­ها از طریق ازپرسشنامه جمعیت شناختی، "پرسشنامه اعتباربخشی بیمارستان ایران" (Iran Hospital Accreditation Questionnaire) وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و ابزارهای پژوهشگر ساخته "پرسشنامه تعالی سازمانی" (Organizational Excellence Questionnaire) و "پرسشنامه الگوی زنجیره­ای برنامه" (Program Chain Pattern Questionnaire) بود. روایی صوری، محتوا و سازه ابزار ها  با استفاده از تحلیل عامل تأییدی و پایایی آن به روش ضریب آلفای کرونباخ و پایایی مرکب انجام شد. تحلیل داده­ها با استفاده از نرم افزار اس پی اس­ اس نسخه 21  انجام شد.
یافته­­ها: در ارزیابی عملکرد بیمارستان با "الگوی­ اعتباربخشی"، "الگوی تعالی سازمانی" و "الگوی زنجیره­ای برنامه"، به ترتیب ابعاد خدمات پاراکلینیکی (5/0±12/4) ، فرایندها (57/0±4/69) و کنترل (65/0±21/3) بیشترین نمره و ابعاد پیشگیری و بهداشت(75/0±62/2) ، نتایج جامعه(62/0±36/56) و ساختار (62/0±98/2) کمترین نمره را کسب نمودند. نتایج آزمون تحلیل واریانس یک طرفه نشان داد که تفاوت معناداری میان ابعاد الگوهای ارزیابی عملکرد بیمارستان وجود دارد(001/0P<). 
نتیجه­­گیری: بیشترین نمره بیمارستان­ها با "الگوی­ اعتباربخشی"، "الگوی تعالی سازمانی" و "الگوی زنجیره­ای برنامه"، به ترتیب در ابعاد خدمات پاراکلینیکی، فرایندها و کنترل بود و در ابعاد نتایج و زمینه­ای کمتر عملکرد بیمارستان­ها را مورد توجه قرار می­دادند. از این رو توجه به نتایج ارائه خدمت و استانداردهای زمینه­ای نظیر کار گروهی و فرهنگ سازمانی در کنار استانداردهای فرایندی، ورودی و کنترل جهت متوازن کردن استانداردهای ارزیابی عملکرد بیمارستان پیشنهاد می­شود.
 
واژه‌های کلیدی:  ارزیابی عملکرد، اعتباربخشی، تعالی سازمانی، زنجیره ای برنامه
     
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: مدیریت خدمات بهداشتی درمانی
دریافت: 1398/6/4 | پذیرش: 1399/5/4 | انتشار: 1399/7/10
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Malekzadeh R, Mahmoodi G, Abedi G. Assessment and Comparing of Hospital Performance Using “Accreditation Pattern”, “Organizational Excellence Pattern” and Program Chain Patterns. JHPM. 2020; 9 (5)
URL: http://jhpm.ir/article-1-1065-fa.html

ملک زاده رویا، محمودی قهرمان، عابدی قاسم. بررسی و مقایسه عملکرد بیمارستان با استفاده از "الگوی اعتباربخشی"، "الگوی تعالی سازمانی" و "الگوی زنجیره ای برنامه". فصلنامه مدیریت ارتقای سلامت. 1399; 9 (5)

URL: http://jhpm.ir/article-1-1065-fa.html



دوره 9، شماره 5 - ( مهر و آبان 1399 ) برگشت به فهرست نسخه ها
مدیریت ارتقای سلامت  Journal of Health Promotion Management
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 30 queries by YEKTAWEB 4227