Journal of Health Promotion Management
فصلنامه مدیریت ارتقای سلامت
JHPM
Medical Sciences
http://jhpm.ir
1
admin
2251-8614
2251-9947
10.22034/jhpm
2251-8614
fa
jalali
1398
11
1
gregorian
2020
2
1
9
1
online
1
fulltext
fa
بررسی نقش پیشبین سرکوبگری هیجانی، خشم و مشکلات بین فردی در رفتارهای پرخطر دانشجویان دانشگاه تبریز
Predictive Role of Emotional Repression, Anger and Interpersonal Problems in High-risk Behaviors of Tabriz University Students
مدیریت سلامت
health management
پژوهشي
Research
مقدمه: مدیریت رفتارهای پرخطر مستلزم شناخت عوامل تأثیرگذار و پیشبینی کننده آنها است. مطالعه حاضر با هدف نقش پیشبین سرکوبگری هیجانی، ابعاد خشم و مشکلات بین فردی در رفتارهای پرخطر دانشجویان دانشگاه تبریز انجام شد.<br>
روش کار: مطالعه حاضر از نوع توصیفی-همبستگی است. پس از مصاحبه اولیه، 270 نفر از دانشجویان دانشگاه تبریز که حداقل یکبار تجربه رفتار پرخطر داشتهاند، به روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند. شرکتکنندگان "سیاهه حالت- صفت بیان خشم " (Spielberger's State-Trait Anger Expression Inventory-2)، "سیاهه سازگاری واینبرگر" ((WAI: Weinberger's Adjustment Inventory)،"سیاهه مشکلات بین فردی" (IIP-32: Inventory of Interpersonal Problems -32) و"پرسشنامه رفتارهای پرخطر" (High-risk Behaviors Questionnaire) را تکمیل کردند. روایی پرسشنامهها در مطالعات قبلی تائید شده و پایایی با استفاده از آلفای کرونباخ اندازهگیری و تائید شد. دادهها با نرمافزار اس پی اس اس نسخه 22 تحلیل شد.<br>
یافتهها: از بین مؤلفههای پژوهش، مؤلفههای در نظر گرفتن دیگران (35/0 - = β)، پرخاشگری (46/0 = β) و حمایتگری و مشارکت (33/0 - = β)، سرکوب خشم و پرخاشگری (49/0 = β)، تمایل به بروز فیزیکی خشم (42/0 = β) و بروز خشم درونی (29/0 = β) قادر به پیشبینی رفتارهای پرخطر بودند. بر اساس شاخص ضریب تعیین میتوان گفت که بهطورکلی متغیرهای ملاک موجود در مدل قادر به تبیین 16 درصد (16/0 = 2R) از واریانس موجود در متغیر رفتارهای پرخطر است.<br>
نتیجه گیری: سرکوبگری هیجانی، ابعاد خشم و مشکلات بین فردی تعیینکنندههای مهم در بروز رفتارهای پرخطر است؛ بنابراین پیشنهاد میشود در برنامههای مقابله با رفتارهای پرخطر مواردی همچون مهارتهای مدیریت هیجان و حل مسائل بین فردی گنجانده شود.<br>
<br>
Introduction: Management of high-risk behaviors requires identifying influential and predictive factors. This study aimed to predict the role of emotional repression, anger dimensions, and interpersonal problems in high-risk behaviors of Tabriz University students.<br>
Methods: This study is a descriptive-correlation study. After the initial interview, 270 Tabriz University students who had at least one high-risk behavioral experience were selected through available sampling. Participants included the "Spielberger's State-Trait Anger Expression Inventory-2" (STAXI-2), the "Weinberger's Adjustment Inventory," the "Interpersonal Problem Log" (IIP-32: Inventory of They completed the Interpersonal Problems -32) and the High-Risk Behavior Questionnaire. The validity of the questionnaires was confirmed in previous studies, and reliability was measured and confirmed using Cronbach's alpha. Data were analyzed by SPSS 22 software.<br>
Results: Among the components of research, the components of consideration of others (β = - 0.35), aggression (β = 0.46) and support and participation (β = - 0.33), anger suppression and aggression (β = 0.49). Tendency to physical anger (β = 0.42) and anger expression- in (β = 0.29) were able to predict high-risk behaviors. Based on the coefficient of determination, it can be said that in general, the criterion variables in the model can explain 16% (R2 = 0.16) of the variance in the risk behaviors variable.<br>
Conclusions: Emotional repression, dimensions of anger, and interpersonal problems are essential determinants of high-risk behaviors. Therefore, it is suggested that programs such as emotion management and interpersonal problem-solving skills be included in high-risk behavior programs.<br>
رفتار پرخطر, سرکوبگری هیجانی, خشم, مشکلات بین فردی, دانشجویان
High-risk behavior, Emotional repression, Anger, Interpersonal Problems, Students
59
68
http://jhpm.ir/browse.php?a_code=A-10-1270-1&slc_lang=fa&sid=1
Rasoul
Heshmati
رسول
حشمتی
psy.heshmati@gmail.com
100319475328460010225
100319475328460010225
No
Faculty of Education & Psychology, University of Tabriz, Tabriz, Iran
دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران
Sepideh
Farajpour Niri
سپیده
فرج پور نیری
sepidfarajpour@gmail.com
100319475328460010226
100319475328460010226
Yes
Faculty of Education & Psychology, University of Tabriz, Tabriz, Iran
دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران
leila
kehtary
لیلا
کهتری
100319475328460010227
100319475328460010227
No
Faculty of Education & Psychology, University of Tabriz, Tabriz, Iran
دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران