Journal of Health Promotion Management
فصلنامه مدیریت ارتقای سلامت
JHPM
Medical Sciences
http://jhpm.ir
1
admin
2251-8614
2251-9947
10.22034/jhpm
2251-8614
fa
jalali
1397
8
1
gregorian
2018
11
1
7
5
online
1
fulltext
fa
پیشبینی بهزیستی ذهنی بر اساس سبک زندگی ارتقاءدهنده سلامت، تعارض کار-خانواده و رضایت شغلی در معلمان مدارس استثنایی
Predicting Subjective Well-Being Based on Health Promoting Lifestyle, Work-Family Conflict and Job Satisfaction among Exceptional School Teachers
مدیریت سلامت
health management
پژوهشي
Research
مقدمه: معلمان مدارس استثنایی بهدلیل مشکلات زیاد دانشآموزان، نیازمند بهبود ویژگیهای مثبت روانشناختی بهویژه بهزیستی ذهنی میباشند. پژوهش حاضر با هدف پیشبینی بهزیستی ذهنی بر اساس سبک زندگی ارتقاءدهنده سلامت، تعارض کار-خانواده و رضایت شغلی در معلمان مدارس استثنایی انجام شد.<br>
روش کار: این مطالعه از نوع توصیفی-همبستگی بود. جامعه پژوهش همه معلمان مدارس استثنایی اهواز در سال 96-1395 بودند که از میان آنها 120 نفر با روش نمونهگیری تصافی خوشهای انتخاب شدند. دادهها توسط "پرسشنامه بهزیستی ذهنی" (Subjective Well-being Questionnaire)، "نیمرخ سبک زندگی ارتقاءدهنده سلامت" (Health-Promoting Lifestyle Profile)، "پرسشنامه تعارض کار-خانواده" (Work-Family Conflict Questionnaire) و "پرسشنامه رضایت شغلی" (Job Satisfaction Questionnaire) را جمع آوری شد. دادهها با نرمافزار اس پی اس اس نسخه 19 تحلیل شد.<br>
یافتهها: سبک زندگی ارتقاءدهنده سلامت (476/0 = r) و رضایت شغلی (263/0 = r) با بهزیستی ذهنی همبستگی مثبت و معنادار داشت. از طرف دیگر، و تعارض کار-خانواده (301/0- = r) با بهزیستی ذهنی همبستگی منفی و معنادار داشت. همچنین متغیرهای سبک زندگی ارتقاءدهنده سلامت، تعارض کار-خانواده و رضایت شغلی توانستند بهطورمعناداری 6/32 درصد از تغییرات بهزیستی ذهنی معلمان مدارس استثنایی را پیشبینی کنند. در این پیشبینی سهم سبک زندگی ارتقاءدهنده سلامت بیشتر از سایر متغیرها بود (01/0 > P).<br>
نتیجه گیری: نتایج حاکی از اهمیت متغیرهای سبک زندگی ارتقاءدهنده سلامت، تعارض کار-خانواده و رضایت شغلی در پیشبینی بهزیستی ذهنی معلمان مدارس استثنایی بود. لذا پیشنهاد میشود مشاوران، روانشناسان بالینی و درمانگران از طریق افزایش سبک زندگی ارتقاءدهنده سلامت و رضایت شغلی و کاهش تعارض کار-خانواده میزان بهزیستی ذهنی معلمان مدارس استثنایی را بهبود بخشند.<br>
<strong>Introduction:</strong> Teachers of exceptional schools due to the problems of students, need to improve the positive psychological characteristics, in particular mental well-being. The aim of this study was to predict subjective well-Being based on health promoting lifestyle, work-family conflict and job satisfaction among exceptional school teachers.<br>
<strong>Methods:</strong> This study was a descriptive-correlational study. The research population was all teachers of Ahwaz exceptional schools in 2012-2012. 120 of them were selected by cluster sampling method. Data were collected by "Subjective Well-being Questionnaire", "Health-Promoting Lifestyle Profile", "Work-Family Conflict Questionnaire", and "Job Satisfaction Questionnaire”. Data was analyzed by SPSS.19.<br>
<strong>Results:</strong> Health promotion lifestyle (r = 0.476) and job satisfaction (r = 0.263) had a positive and significant correlation with mental well-being. On the other hand, the conflict of work-family (r = -0.301) correlated negatively with mental well-being. Also, health promotion lifestyle variables, work-family conflict and job satisfaction were able to predict 32.6% of the changes in subjective well-being of teachers of exceptional schools. In this prediction, the share of lifestyle enhancing health was higher than other variables (P < 0.01).<br>
<strong>Conclusions:</strong> The results indicated the importance of health promotion lifestyle, work-family conflict and job satisfaction in predicting subjective well-being of teachers of exceptional schools. Therefore, it is recommended that counselors, clinical psychologists and therapists improve the mental health of teachers of exceptional schools by improving their lifestyles, improving their health and job satisfaction and reducing work-family conflicts.<br>
بهزیستی ذهنی, سبک زندگی ارتقاءدهنده سلامت, تعارض کار-خانواده, رضایت شغلی, معلمان مدارس استثنایی
Subjective Well-being, Health Promoting Lifestyle,, Work-family Conflict, Job Satisfaction, Teachers of Exceptional Schools
15
22
http://jhpm.ir/browse.php?a_code=A-10-971-2&slc_lang=fa&sid=1
Raziyeh
Ghazbanzadeh
رضیه
غضبان زاده
gazban1394@gmail.com
10031947532846009685
10031947532846009685
No
Ahvaz Branch, Islamic Azad University, Ahvaz, Iran
گروه روانشناسی، واحد اهواز، دانشگاه آزاد اسلامی، اهواز، ایران
Zahra
DashtBozorgi
زهرا
دشت بزرگی
zahradb2000@yahoo.com
10031947532846009686
10031947532846009686
Yes
Ahvaz Branch, Islamic Azad University, Ahvaz, Iran
گروه روانشناسی، واحد اهواز، دانشگاه آزاد اسلامی، اهواز، ایران