Journal of Health Promotion Management
فصلنامه مدیریت ارتقای سلامت
JHPM
Medical Sciences
http://jhpm.ir
1
admin
2251-8614
2251-9947
10.22034/jhpm
2251-8614
fa
jalali
1401
2
1
gregorian
2022
5
1
11
3
online
1
fulltext
fa
همبستگی بهزیستی و اعتیاد به تلفن همراه در دانش آموزان دختر و پسر دوره اول و دوم متوسطه: نقش میانجی گری سرزندگی تحصیلی
Correlation Between Well-Being and Cell Phone Addiction in High School Girls and Boys: The Mediating Role of Academic Vitality
مدیریت سلامت و رفاه اجتماعی
health & social welfare management
پژوهشي
Research
<br>
مقدمه: رشد روز افزون اعتیاد به تلفن همراه و عدم بسترسازی فرهنگی مناسب، سبب تاثیر آن بر جوانب مختلف زندگی نوجوانان می شود. هدف پژوهش حاضر تعیین همبستگی بهزیستی و اعتیاد به تلفن همراه در دانش آموزان دختر و پسر دوره اول و دوم متوسطه با نقش میانجی گری سرزندگی تحصیلی است.<br>
روش کار: پژوهش حاضر از نوع توصیفی- همبستگی است. جامعه آماری شامل تمام دانش آموزان دختر و پسر دوره دوره اول و دوم متوسطه شهرستان خرم آباد بود که در سال تحصیلی 1400- 1399 مشغول به تحصیل بودند. روش نمونه گیری ناحیه ها و دبیرستان ها تصادفی خوشهای بود. از بین آن ها 346 تن به روش سرشماری انتخاب شدند. ابزار حمع آوری داده ها شامل پرسشنامه جمعیت شناختی، "پرسشنامه بررسی بهزیستی"(Well-being Assessment Questionnaire)، "مقیاس اعتیاد به تلفن همراه" (Cell Phone Addiction Scale) و " "پرسشنامه ﺳﺮزﻧﺪﮔﻲ ﺗﺤﺼﻴﻠﻲ" (Academic Buoyancy Questionnaire)، بود. روایی محتوا به روش کیفی، روایی صوری و پایایی به روش همسانی درونی با محاسبه ضریب آلفا کرونباخ اندازه گیری شد. داده ها با نرم افزارهای اس پی اس اس نسخه 24 و نرم افزار آموس نسخه 23 تحلیل شد.<br>
یافته ها: پس از اصلاحات، الگو برازش مطلوبی داشت و بین میزان اعتیاد به تلفن همراه با بهزیستی و سرزندگی تحصیلی همبستگی مستقیم، منفی و معنادار بود (01/0>P). همچنین بین سرزندگی تحصیلی و بهزیستی همبستگی مستقیم، مثبت و معنا دار بود (01/0>P). سرزندگی تحصیلی همبستگی بین میزان اعتیاد به تلفن همراه با بهزیستی را به صورت جزئی میانجی گری کرد. همچنین جنسیت این الگو میانجی گری را تعدیل نکرد. <br>
نتیجه گیری: سرزندگی تحصیلی همبستگی بین اعتیاد به تلفن همراه با بهزیستی را میانجی گری می کند. پیشنهاد می شود برای کاهش اعتیاد دانش آموزان به تلفن همراه و ایجاد بهزیستی در آن ها سعی شود که سطح سرزندگی تحصیلی افزایش داده شود. <br>
Introduction: The growing use of cell phone and the lack of a proper cultural context, has an impact on various aspects of adolescents' lives. The aim of the present study was to determine the correlation between well-being and cell phone addiction in high school girls and boy’s students with the mediating role of academic vitality. <br>
Methods: The present study is descriptive-correlational. The statistical population included all male and female high school students in Khorramabad who were studying in the academic year 2020-20121. The sampling method of districts and high schools was cluster random. 346 people were selected by census method. Data collection instruments included demographic questionnaire, "Well-being Assessment Questionnaire", "Cell Phone Addiction Scale" and "Academic Buoyancy Questionnaire". Content validity was measured by qualitative method, face validity and reliability by internal consistency method by calculating Cronbach's alpha coefficient. Data were analyzed with SPSS. 24 and AMOS. 23. <br>
Results: After corrections, the pattern had a good fit and there was a direct, negative and significant correlation between mobile phone addiction and well-being and academic vitality (P<0.01). Also, there was a direct, positive and significant correlation between academic vitality and well-being (P <0.01). Academic vitality partially mediated the correlation between mobile phone addiction and well-being. Also, the gender of this model did not moderate mediation. <br>
Conclusions: Academic vitality mediates the correlation between cell phone addiction and well-being. It is suggested that in order to reduce students' addiction on cell phones and create well-being in them, efforts should be made to increase the level of academic vitality. <br>
بهزیستی, اعتیاد به تلفن همراه, سرزندگی تحصیلی, جنسیت.
Well-Being, Mobile addiction, Academic Vitality, Gender.
54
67
http://jhpm.ir/browse.php?a_code=A-10-1867-1&slc_lang=fa&sid=1
Ebrahim
Mahmoudi Mehr
ابراهیم
محمودی مهر
ebrahimmahmudimehr@yahoo.com
100319475328460013186
100319475328460013186
No
PhD Student, Department of Educational Psychology, Ahvaz Branch, Islamic Azad University, Ahvaz, Iran
دانشجوی دکتری،گروه روانشناسی تربیتی، واحداهواز، دانشگاه آزاد اسلامی ،اهواز ،ایران
Fariba
Hafezi
فریبا
حافظی
febram315a@yahoo.com
100319475328460013187
100319475328460013187
Yes
Assistant Professor, Department of Psychology,Ahvaz Branch, Islamic Azad University, Ahvaz, Iran.
استادیار،گروه روانشناسی ،واحد اهواز،دانشگاه آزاد اسلامی،اهواز،ایران
Saeed
Bakhtiarpour
سعید
بختیارپور
saeedb81a@yahoo.com
100319475328460013188
100319475328460013188
No
Assistant Professor, Department of Psychology,Ahvaz Branch, Islamic Azad University, Ahvaz, Iran.
استادیار،گروه روانشناسی ،واحد اهواز،دانشگاه آزاد اسلامی،اهواز،ایران
Reza
Johari Fard
رضا
جوهری فرد
Rjoharifarda@gmail.com
100319475328460013189
100319475328460013189
No
Assistant Professor, Department of Psychology,Ahvaz Branch, Islamic Azad University, Ahvaz, Iran.
استادیار،گروه روانشناسی ،واحد اهواز،دانشگاه آزاد اسلامی،اهواز،ایران