Journal of Health Promotion Management
فصلنامه مدیریت ارتقای سلامت
JHPM
Medical Sciences
http://jhpm.ir
1
admin
2251-8614
2251-9947
10.22034/jhpm
2251-8614
fa
jalali
1399
8
1
gregorian
2020
11
1
9
6
online
1
fulltext
fa
موانع یادگیری مادام العمر دانشجویان پرستاری در محیط بالین از دیدگاه مدرسین پرستاری: مطالعه کیفی
Barriers to Lifelong Learning of Nursing Students in the Clinical Environment from the Perspective of Nursing Faculty Members: A Qualitative study
مدیریت پرستاری
nursing management & administration
پژوهشي
Research
چکیده <br>
مقدمه: یادگیری مادام العمر موضوع مهمی در آموزش پرستاری است و دانشجوی پرستاری نیاز دارد ضرورت پی گیری یادگیری در طول عمر حرفه ای خود را درک کند. هدف پژوهش حاضر شناسایی موانع یادگیری مادام العمر دانشجوی پرستاری در محیط یادگیری بالین از دیدگاه مدرسین پرستاری می باشد. <br>
روش کار: پژوهش حاضر یک مطالعه کیفی با رویکرد تحلیل محتوا است که نمونه گیری آن به شکل هدفمند با استفاده از مصاحبه نیمه ساختاریافته بازپاسخ، با 19 تن از مدرسین پرستاری در طی سال های 97-1396 انجام شد. برای اطمینان از صحت داده ها از معیارهای باورپذیری یا اعتبار، قابلیت یا تاییدپذیری، قابلیت اعتماد یا اطمینان پذیری و قابلیت انتقال یا انتقال پذیری استفاده شد. داده ها با روش تحلیل محتوا و با استفاده از نرم افزار مکس کیودا 10 مورد تحلیل قرار گرفت. <br>
یافتهها: موانع یادگیری مادام العمر در محیط های یادگیری بالینی در 6 درون مایه اصلی شامل: محیط وجو سازمانی نامناسب، جایگاه حرفهای مخدوش، عدم همکاریهای بین حرفهای، شرایط اجتماعی- اقتصادی نامناسب پرستاران د نظام بهداشت و درمان، کمبود امکانات فیزیکی – فناوری و فرهنگی، اقتصادی و عدم نظام ارزشیابی مبتنی برعملکرد شناسایی شد. <br>
نتیجهگیری: دانشجویان پرستاری در محیط یادگیری بالینی با موانعی متعددی رویرو هستند که سبب کاهش انگیزه آن ها برای یادگیری مادام العمر می شود. پیشنهاد می شود برنامه درسی آموزش پرستاری با یادگیری مادام العمرتدوین گردد و با حمایت مسئولین ساز وکارهای اجرای آن فراهم گردد.<br>
Introduction: Lifelong learning is an important issue in nursing education and nursing students need to understand the need to pursue learning throughout their professional life. The aim of this study was to identify the barriers to lifelong learning of nursing students in clinical learning environment from the perspective of faculty members <br>
Methods: The present study is a qualitative study with a content analysis approach that was sampled purposefully using semi-structured reply interviews with 19 nursing teachers during 2017-2018. To ensure the accuracy of the data, the credibility, conformability, dependability and transferability were used.<br>
Data were analyzed by content analysis method using MAX-Q10 software.<br>
Results: Barriers to lifelong learning in clinical learning environments in 6 main themes including: inadequate organizational environment, distorted professional status, lack of inter professional cooperation, poor socio-economic conditions of nurses in the health care system, lack of physical facilities - technology, culture, economy and lack of evaluation system Based on performance was identified.<br>
Conclusions: Nursing students face a number of obstacles in the clinical learning environment that reduce their motivation for lifelong learning. It is suggested that the nursing education curriculum be developed with a lifelong learning and mechanisms be implemented with the support of the authorities.<br>
<span dir="RTL"></span>
یادگیری مادام العمر, دانشجوی پرستاری, آموزش بالینی, محیط یادگیری, موانع.
Lifelong Learning, Nursing Student, Clinical Education, Learning Environment, Barriers.
122
136
http://jhpm.ir/browse.php?a_code=A-10-1563-1&slc_lang=fa&sid=1
shahla
Mohammadzadeh Zarankesh1
شهلا
محمدزاده زرنگش
100319475328460014298
100319475328460014298
No
Islamic Azad University
گروه دکتری مدیریت آموزشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات، تهران، ایران
parivash
Jafari
پریوش
جعفری
pjaafari@yahoo.com
100319475328460014299
100319475328460014299
Yes
Islamic Azad University
دانشکده مدیریت و اقتصاد، دانشگاه آزاد اسلامی ،واحد علوم و تحقیقات ، تهران، ایران.
Mohammadali
Hosseini
محمدعلی
حسینی
mahmaimy2020@gmail.com
100319475328460014300
100319475328460014300
No
University of Social Welfare and Rehabilitation Sciences
دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی ، تهران، ایران
Akhtar
Jamali
اختر
جمالی
akhtar_jamali2000@yahoo.com
100319475328460014301
100319475328460014301
No
Islamic Azad University
دانشکده مدیریت و اقتصاد، دانشگاه آزاد اسلامی ،واحد علوم و تحقیقات ، تهران، ایران