TY - JOUR T1 - Predicting Covid Disease -19 Anxiety Based on Perceived Stress and Anxiety Sensitivity in Nurses: The Mediating Role of Cognitive Flexibility TT - پیش بینی اضطراب بیماری کووید-19 براساس تنش ادراک شده و حساسیت اضطراب در پرستاران: نقش میانجی انعطاف پذیری شناختی JF - jhpm.ir JO - jhpm.ir VL - 11 IS - 3 UR - http://jhpm.ir/article-1-1359-fa.html Y1 - 2022 SP - 1 EP - 14 KW - Covid-19 anxiety KW - Nurses KW - Perceived Stress KW - Anxiety Sensitivity KW - Cognitive Flexibility.  N2 - مقدمه: یکی از گروه های خطر در بیماری کووید-19 پرستاران هستند. لذا پژوهش حاضر با هدف پیش بینی اضطراب بیماری کووید-19 براساس تنش ادراک شده و حساسیت اضطراب در پرستاران با نقش میانجی انعطاف پذیری شناختی در سال 1399 انجام شد. روش کار: مطالعه حاضر توصیفی- همبستگی می باشد. جامعه آماری پژوهش کلیه پرستاران مشغول به کار در بیمارستان های شهر کرج در سال 1399 بودند که با روش نمونه گیری در دسترس از بیمارستان های شهیدرجایی، امام علی، تخت جمشید و البرز شهر کرج تعداد 450 تن انتخاب شدند. داده ها با "مقیاس اضطراب بیماری کرونا " (Corona Disease Anxiety Scale)، "شاخص حساسیت اضطراب" (Anxiety Sensitivity Index)، "مقیاس تنش ادراک شده" (Perceived Stress Scale) و "مقیاس انعطاف پذیری شناختی" (Cognitive Flexibility Scale) جمع آوری شد. روایی ابزارها از طریق روایی محتوا به روش کیفی و پایایی به روش همسانی درونی با محاسبه ضریب آلفا کرونباخ بررسی شد. داده های به دست آمده در نرم افزار اس پی اس اس نسخه 22 و آموس نسخه 26 تحلیل شد. یافته ها: بین تنش ادراک شده و حساسیت اضطراب با اضطراب بیماری کووید-19 همبستگی مثبت معناداری وجود دارد (01/0>P). الگوی اصلاح شده از برازش مطلوبی برخوردار بود (071/0=RMSEA، 974/0=GFI، 975/0=IFI و 05/0>P-value). همچنین نتایج حاکی از تایید نقش میانجی انعطاف پذیری شناختی در پیش بینی اضطراب بیماری کووید-19 براساس تنش ادراک شده و حساسیت اضطراب بود. نتیجه گیری: متغیر انعطاف پذیری شناختی دارای نقش میانجی در ارتباط بین حساسیت اضطراب و تنش ادراک شده با اضطراب بیماری کووید-19 است. لذا برای کاهش اضطراب بیماری کووید-19 در پرستاران، روش های آرام سازی تدریجی و حساسیت زدایی منظم برای مدیریت اضطراب بیماری کووید-19 پیشنهاد می شود. M3 10.22034/JHPM.11.3.1 ER -