%0 Journal Article %A Jamali, Masoome %A Ghodsi, Parvaneh %A Taghiloo, Sadegh %A Mirhashemi, malek %T Explain the Structural Pattern between Basic Needs and Marital Quality Based on the Mediating Role of Ego Power %J Journal of Health Promotion Management %V 10 %N 3 %U http://jhpm.ir/article-1-1357-fa.html %R %D 2021 %K Keywords: Satisfaction of Needs, Ego, Marital Quality., %X ایگو در کنترل زندگی بر کیفیت زناشویی تأثیر خواهند داشت. هدف پژوهش حاضر تبیین الگوی ساختاری بین نیازهای بنیادین و کیفیت زندگی زناشویی براساس نقش میانجیگر قدرت ایگو است. روش کار: روش پژوهش توصیفی- همبستگی می باشد. جامعه آماری شامل تمام دانشجویان متأهل دانشگاه تهران در سال 1399 بود. از میان آن ها 384 تن به روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند. برای جمع آوری داده ها از پرسشنامه جمعیت شناختی، "مقیاس سازگاری زناشویی " (Dyadic Adjustment Scale)، "مقیاس ارضای نیازهای اساسی عمومی" (Basic Needs Satisfaction in General Scale) و "مقیاس قدرت ایگو" (Ego Strength Scale) استفاده شد. روایی ابزارها با استفاده از روایی محتوا به روش کیفی و پایایی به روش همسانی درونی با محاسبه ضریب آلفا کرونباخ اندازه گیری شد. برای تحلیل داده ها از الگوی معادلات ساختاری و نرم افزارهای اس پی اس اس 24 و آموس 24 استفاده شد. یافته ها: ضریب مسیر غیرمستقیم بین نیازهای بنیادین روان‌شناختی و کیفیت زناشویی (001/0=P، 243/0=β) به واسطه قدرت ایگو، مثبت و در سطح 01/0 معنادار بود. نتیجه گیری: قدرت ایگو رابطه بین نیازهای بنیادین روان‌شناختی خودمختاری، شایستگی و ارتباط و وابستگی و کیفیت زندگی زناشویی را به صورت مثبت معنادار میانجیگری می‌کند. پیشنهاد می‌شود که در مراکز مشاوره و خدمات روان شناختی آموزش‌هایی را به افراد متأهل مراجعه کننده با شکایت‌های زناشویی جهت نحوه ارضای نیازهای بنیادین روان شناختی شان و روش‌های افزایش توانمندی ایگو و کیفیت زندگی زناشویی ارائه شود. %> http://jhpm.ir/article-1-1357-fa.pdf %P 70-82 %& 70 %! %9 Research %L A-10-1753-1 %+ Islamic Azad university %G eng %@ 2251-8614 %[ 2021