TY - JOUR JF - jhpm.ir JO - JHPM VL - 10 IS - 3 PY - 2021 Y1 - 2021/5/01 TI - Comparison of Self-Control, Sleep Quality, Gender and Economic Status Among Students Who Use Problematic and Non-Problematic Online Games TT - مقایسه خودکنترلی، کیفیت خواب، جنسیت و وضعیت اقتصادی در بین دانش آموزان کاربر بازی های آنلاین مشکل ساز و غیر مشکل ساز N2 - مقدمه: بازی های آنلاین زندگی بسیاری از افراد و از جمله دانش آموزان را تحت تاثیر قرار داده است. بازی به مدت زیاد، با خود کنترلی و کیفیت خواب در ارتباط است. پژوهش حاضر با هدف مقایسه خودکنترلی، کیفیت خواب، تفاوت جنسی و وضعیت اقتصادی دانش آموزان کاربر بازی های آنلاین مشکل ساز و غیر مشکل ساز آذربایجان غربی انجام گردید. روش‌ کار: روش پژوهش حاضر توصیفی- مقایسه ای است. جامعه آماری کلیه دانش آموزان پایه دهم، یازدهم و دوازدهم آذربایجان غربی بودند. روش نمونه‌گیری به‌صورت خوشه‌ای چندمرحله‌ای است. 6 مدرسه و 36 کلاس به‌عنوان نمونه نهایی پژوهش انتخاب شدند. تعداد کل آزمودنی‌های کاربر بازی های آنلاین مشکل ساز و غیر مشکل ساز، برابر 544 تن بود. ابزارهای پژوهش شامل پرسشنامه جمعیت شناختی، "مقیاس خودکنترلی تانجنی" (Tangney Self- Control Scale ) "شاخص کیفیت خواب پیترزبورگ " (Pittsburgh’s Sleep Quality Index) "پرسشنامه بازی های آنلاین مشکل ساز" (Problematic Online Gaming Questionnaire) که دارای روایی و پایایی تایید شده در مطالعات قبلی بود، استفاده شد. تحلیل داده ها در نرم افزار اس پی اس اس نسخه 24 انجام گرفت. یافته‌ها: از نظر خودکنترلی، دانش آموزان کاربر بازی های آنلاین مشکل ساز، ضعیف تر از دانش آموزان کاربر بازی های آنلاین غیر مشکل ساز هستند (01/0≥P). از بین زیرمقیاس های مربوط به کیفیت خواب، کاربران بازی های آنلاین مشکل ساز کیفیت ذهنی خواب پایین‌تری دارند (01/0≥P) و اختلال خواب و اختلال عملکرد روزانه بیشتری دارند (01/0≥P). از نظر جنسیت، دانش آموزان پسر، بیشتر از دانش آموزان دختر، کاربر بازی های آنلاین مشکل ساز بودند (05/0≥p). با این ‌وجود، به لحاظ وضعیت اقتصادی، تفاوتی بین دانش آموزان کاربر بازی های آنلاین مشکل ساز و غیر مشکل ساز وجود نداشت. نتیجه‌گیری: دانش آموزان کاربر بازی های آنلاین مشکل ساز به لحاظ خودکنترلی ضعیف هستند و کیفیت خواب پایین تری دارند. اختلال خواب و اختلال عملکرد روزانه بیشتری دارند. لذا پیشنهاد می شود با آموزش خودکنترلی رفتار که به اجرای روش‌های خود نظارتی، خودارزیابی و خود تقویتی می‌انجامد، خودکنترلی و کیفیت خواب را در دانش آموزان تقویت کرد. SP - 30 EP - 43 AU - Mostafaei, Ali AD - Payam Noor University KW - Self-Control KW - Sleep quality KW - Online Games.  UR - http://jhpm.ir/article-1-1238-fa.html ER -