:: دوره 7، شماره 1 - ( بهمن و اسفند 1396 ) ::
جلد 7 شماره 1 صفحات 33-27 برگشت به فهرست نسخه ها
همبستگی کیفیت زندگی کاری باویژگی های جمعیت شناختی کارکنان مراکز آموزش توانبخشی درشهر زنجان
فریده یغمایی ، معصومه ندرلو ، سحر مهاجری ، سوسن ریوفی کلاچایه
دانشگاه آزاد اسلامی، زنجان، ایران
چکیده:   (6185 مشاهده)
مقدمه: کیفیت زندگی کاری کارکنان از عوامل مهم در سازمان‌ها می‌باشد. این پژوهش با هدف تعیین همبستگی کیفیت زندگی کاری با ویژگی‌های جمعیت شناختی کارکنان مراکز آموزش توانبخشی درشهر زنجان شد.
روش کار: پژوهش حاضر یک مطالعه توصیفی-همبستگی است. در پژوهش حاضر، جامعه آماری متشکل از کارکنان مراکز آموزش توانبخشی در شهر زنجان بود. تعداد ۱۰۰ نفر از ۱۳ مرکز شبانه روزی و روزانه، ۱۱ مرکز کلینک تخصصی و ۴ گروه ویزیت در منزل انتخاب شدند. روش نمونه گیری پژوهش حاضر نیز به صورت سر شماری بود. داده‌ها با "مقیاس کیفیت زندگی‌کاری معلمان مدارس دانش‌آموزان با نیازها ویژه" " Quality of Work Life Scale for Teacher of Student with Special Needs " با 61 عبارت جمع آوری شد. شاخص روایی محتوا و پایایی به روش‌های آلفای کرونباخ اندازه گیری شد. داده‌ها با نرم افزار اس پی اس اس نسخه 16 انجام شد.
یافته‌ها: بعد تعامل با دانش‌آموزان بالاترین نمره (17/3) و بعد موانع شغلی کمترین نمره را بدست آمد. میانگین نمره کیفیت زندگی 27/0 ± 81/3 به دست آمد. افراد متأهل در بعد ارتقاء و مشارکت شغلی نمره پائین‌تری کسب کرده بودند (05/0 > P). کیفیت زندگی و ابعاد آن با جنسیت، تحصیلات، سن و سابقه کار مرتبط نبود (05/0 < P).
نتیجه گیری: بین ابعاد کیفیت زندگی کاری با برخی از ویژگی‌های جمعیت شناسی کارکنان مراکز آموزشی بهزیستی همبستگی وجود دارد. لذا با توجه به یافته که بعد موانع شغلی کمترین نمره را بدست آمد، توجه به این بعد از کیفیت زندگی در معلمان مدارس استثنایی بسیار با ارزش است.
 
واژه‌های کلیدی: کیفیت زندگی کاری، کارکنان مراکز آموزش توانبخشی، مقیاس کیفیت زندگی‌کاری معلمان مدارس دانش‌آموزان با نیازها ویژه، ویژگی‌های جمعیت شناختی کارکنان.
متن کامل [PDF 494 kb]   (1834 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: مدیریت سلامت
دریافت: 1396/11/25 | پذیرش: 1396/11/25 | انتشار: 1396/11/25
فهرست منابع
1. Arshi M, Mottagian F. [Relationship between job burnout and empowerment of social workers; Hospitals covered by Tehran Medical Sciences in 2013]. J Soc Work. 2014;2(5):39-46.
2. Khodari B. [Survey of burnout among social workers employed in NAJA and identification of factors affecting it in Tehran]. Tehran: Allameh Tabataba'i University; 2013.
3. Payzchi MH, Gahremani M, Gholvost Jouibari Y. [Quality of Work Life]. Tehran: Bah Avaran; 2009.
4. Cummings T, Worley C. Organizational development and change. Cincinnati, OH: Thomson south-Western College Publishing Carayon; 2005.
5. Leopold J. Employee participation, involvement, and communications. In: Leopold J, Harris L, Watson T, editors. The Strategic Managing of Human Resource. Essex, England: Prentice-Hall Pearson Education; 2005. p. 434-60.
6. Bengar M. [Job stress for exceptional children teachers]. Psychol Educ Sci Educ. 2004(16-17):40-5.
7. Naderlou M, Yaghmaei F. [Quality of working life of teachers of students with exceptional school]. Iranian J Psychiatr Nurs. 2014;2(2):57-66.
8. Zergar K, Bardjali M, Mansobi Far M. [Comparison of mood comparisons, quality of work life and coping styles among teachers of exceptional and normal students]. J Nasim Health. 2016;4(2):57-63.
9. Manju N. Quality of work life: perception of school teachers. Int J Educ Psychol Res. 2014;3(2):77-80.
10. Mrzouqi R, Nowruz N, Nikkhoo M. [The quality of life of teachers of exceptional schools in Bushehr province]. J Except Educ. 2014;4(17):5-19.
11. Strydom L, Nortjé N, Beukes R, Esterhuyse K, van der Westhuizen J. Job satisfaction amongst teachers at special needs schools. S Afr J Educ. 2012;32(3):255-66. [DOI:10.15700/saje.v32n3a582]
12. Riazi Z, Hossein Mirzaie L, Heshti M. [The relationship between the quality of work life and the job satisfaction of teachers working in exceptional schools]. Innovation and improvement in management conference; Shiraz, Iran2015.
13. Almalki MJ, Fitzgerald G, Clark M. Quality of work life among primary health care nurses in the Jazan region, Saudi Arabia: a cross-sectional study. Hum Resour Health. 2012;10:30. [DOI:10.1186/1478-4491-10-30] [PMID] [PMCID]
14. Azarrang S, Yaghmaei F, Shiri M. [Correlation dimensions of quality of work life of nurses and demographic characteristics]. Nurs Res. 2013;17(27):18-24.
15. Chokkanathan S, Natarajan A. Perceived Quality of Life following Elder Mistreatment in Rural India. J Gerontol B Psychol Sci Soc Sci. 2017. [DOI:10.1093/geronb/gbx043] [PMID]
16. Bakhshi E, Kalantari R. [Investigation of quality of work life and its relationship with job performance in health care Workers]. J Occup Hyg Eng. 2016;3(4):31-7.
17. Organiza M. Motivation and quality of work life of special education teachers in region. Int J Novel Res Interdisc Stud. 2016;3(4):1-3.
18. Ghassemloo F, Yaghmaei F. Comparing Resilience and Quality of Life of Mothers with Delinquent Children and Mothers with Healthy Children. Iraninan J sychiatr Nurs. 2017;5(2):32-8. [DOI:10.21859/ijpn-05025]
19. Naderlou M, Yaghmaei F, Yadollah Mehrabi Y. [Development and measuring psychometrics properties of "Quality of Work Life Scale in Teachers of Students with Special Needs"]. Pajouhandeh. 2016;6(3):51-8. [DOI:10.21859/jhpm-06038]
20. Gowrie G. Perceived Factors that Influence Teachers' Quality of Work Life in Primary Schools in One Education District in Trinidad and Tobago. Int J Hum Soc Sci Educ. 2014;1(10):101-13.
21. Roshanbin S, Pahlavan M. [The relationship quality of work life and organizational health with occupational health among exceptional school teachers]. J Except Educ. 2016;130(2):23-30.



XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 7، شماره 1 - ( بهمن و اسفند 1396 ) برگشت به فهرست نسخه ها