[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
روان پرستاری
AWT IMAGE
..
آموزش پرستاری
AWT IMAGE
..
پژوهش پرستاری
AWT IMAGE
..
سالمندشناسی
AWT IMAGE
..
تحقیقات کیفی
AWT IMAGE
..
سامانه جامع رسانه ها
..
:: دوره 2، شماره 1 - ( زمستان 1391 ) ::
جلد 2 شماره 1 صفحات 23-17 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی همبستگی هوش معنوی با برخی از عوامل جمعیت شناسی و آموزشی در دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی گلستان
سامیه غنا ، لیلا مهستی جویباری ، سید حمید شریف نیا ، میترا حکمت افشار ، اکرم ثناگو ، مریم چهره گشا
، دانشکده پرستاری و مامایی بویه، دانشگاه علوم پزشکی گلستان، گرگان، ایران ، m.hekmatafshar@yahoo.com
چکیده:   (27299 مشاهده)
 

مقدمه: هوش معنوی نوعی سازگاری و رفتار حل مشکل است که فرد را در جهت هماهنگی با پدیده های اطراف و دستیابی به یکپارچگی درونی و بیرونی یاری می نماید و باعث بهبود عملکرد می شود. پژوهش حاضر با هدف تعیین همبستگی هوش معنوی با برخی از عوامل جمعیت شناسی و آموزشی در دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی گلستان انجام شد.

 

مواد و روش ها: این پژوهش توصیفی-همبستگی در سال 1390 روی 282 نفر از دانشجویان علوم پزشکی با روش نمونه گیری تصادفی ساده انجام شد. جمع آوری اطلاعات از طریق پرسشنامه مشخصات جمعیت شناسی و آموزشی و پرسشنامه هوش معنوی شامل چهار حیطه "تفکر عمومی و اعتقادات"، "توانایی مقابله با مشکلات"، "سجایای اخلاقی" و "خودآگاهی، عشق و علاقه" انجام شد. اعتبار این پرسشنامه از طریق اعتبار ملاکی و پایایی آن با استفاده آلفای کرونباخ 85/0 مورد تایید قرار گرفت. جهت تجزیه و تحلیل داده ها از نرم افزار SPSS نسخه 16 با سطح معنی داری (05/0P<) انجام شد.

 

یافته ها: میانگین سن افراد شرکت کننده در پژوهش 70/1±17/20 سال و 76 درصد آنان مونث بودند. میانگین و انحراف معیار نمره هوش معنوی واحدهای مورد پژوهش 43/0±46/2 از پنج امتیاز لیکرت بود. همچنین میانگین و انحراف معیار  "تفکر عمومی و اعتقادات" 56/0±13/2، "توانایی مقابله با مشکلات" 62±90/2، "سجایای اخلاقی" 45/0±20/2، "خودآگاهی، عشق و علاقه" 64/0±59/2 بود. اگرچه میانگین نمره هوش معنوی دانشجویان پسر 36/0±58/2 اندکی از دانشجویان دختر 28/0±51/2 بیشتر بود، اما تفاوت آماری معنی داری بین دو جنس مشاهده نشد. بین متغیرهای سن، وضعیت تاهل، قومیت، رشته تحصیلی و معدل با  نمره هوش معنوی ارتباط آماری معنی داری یافت نشد.

 

نتیجه گیری: میانگین نمره هوش معنوی دانشجویان در حیطه "توانایی مقابله با مشکلات" بیشترین نمره را نسبت به سایر ابعاد دارا بوده است.

 
واژه‌های کلیدی: هوش معنوی، معنویت، دانشجو، هوش.
متن کامل [PDF 746 kb]   (3778 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: مدیریت سلامت
دریافت: 1391/5/25 | پذیرش: 1391/9/3 | انتشار: 1391/10/26
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Ghana S, Jouybari L, Sharif Nia S, Hekmatafshar M, Sanagoo A, Chehregosha M. Correlation of spiritual intelligence with some of demographic and educational factors among the students of Golestan University of Medical Sciences. JHPM 2013; 2 (1) :17-23
URL: http://jhpm.ir/article-1-91-fa.html

غنا سامیه، جویباری لیلا مهستی، شریف نیا سید حمید، حکمت افشار میترا، ثناگو اکرم، چهره گشا مریم. بررسی همبستگی هوش معنوی با برخی از عوامل جمعیت شناسی و آموزشی در دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی گلستان. فصلنامه مدیریت ارتقای سلامت. 1391; 2 (1) :17-23

URL: http://jhpm.ir/article-1-91-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 2، شماره 1 - ( زمستان 1391 ) برگشت به فهرست نسخه ها
مدیریت ارتقای سلامت  Journal of Health Promotion Management
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 49 queries by YEKTAWEB 4645