:: دوره 11، شماره 6 - ( آذر و دی 1401 ) ::
جلد 11 شماره 6 صفحات 39-26 برگشت به فهرست نسخه ها
"طراحی و روانسنجی "مقیاس عوامل مرتبط با مدیریت ارتباط با مشتری فوتسال
مجید ولی ، رضا صابونچی ، سیروس احمدی
دانشگاه ازاد بروجرد ، saboonchi.reza@yahoo.com
چکیده:   (823 مشاهده)
مقدمه: مدیریت ارتباط با مشتری روشی جدید برای گردآوری اطلاعات درباره مشتری می باشد تا بتوان بر رفتار مشتری با توجه به شناخت وی تاثیر گذاشت. این امر نیاز به ابزاری روا و پایا دارد. لذا  پژوهش حاضر با هدف طراحی و روانسنجی "مقیاس عوامل مرتبط با مدیریت ارتباط با مشتری فوتسال" انجام شد.
روش کار: پژوهش حاضر، از نوع روش شناختی کیفی- کمی می باشد. در بخش کیفی، عبارت های مقیاس از 59 مقاله به دست آمده از پایگاه های علمی، طراحی شد. سپس از 10 تن از صاحب نظران حوزه بازاریابی ورزشی نظرخواهی در مورد کفایت عبارت ها بعمل آمد  و با اضافه شدن 29 عبارت دیگر، پرسشنامه نهایی با 85 عبارت طراحی شد. در بخش کمی، روایی محتوا به روش کیفی با نظر 18 تن  متخصصین فوتسال تایید گردید. روایی سازه به روش تحلیل عاملی اکتشافی و روایی همگرا و روایی واگرا بر روی 384 تن هوادار فوتسال شهرهای مختلف ساری و اعضای باشگاه های ورزشی که به روش در دسترس انتخاب شده بودند، محاسبه شد. داده ها، در نرم افزار اس پی ال اس نسخه 23 اس پی اس اس نسخه 18 تحلیل شد. 
یافته ها: در بخش کیفی"مقیاس عوامل مرتبط با مدیریت ارتباط با مشتری فوتسال" با 85 عبارت طراحی شد. در بخش کمی، روایی محتوا به روش کیفی تایید شد. روایی سازه به روش تحلیل عاملی اکتشافی 10 زیر مقیاس و 82 عبارت را نشان داد. روایی همگرا 70/0 و روایی واگرا 78/0 بدست آمد. پایایی به 3روش همسانی درونی با محاسبه ضریب آلفاکرونباخ بین 73/0 تا 87/0 و پایایی ترکیبی 74/0 تا 90/0 و پایایی اشتراکی بین 74/0 تا 91/0 بدست آمد. 
نتیجه گیری: "مقیاس عوامل مرتبط با مدیریت ارتباط با مشتری فوتسال" با 82 عبارت و 10 زیرمقیاس، روا و پایا می باشد. پیشنهاد می گردد از مقیاس طراحی شده در پژوهش های مرتبط استفاده شود.
 
واژه‌های کلیدی: مدیریت، ارتباط با مشتری، فوتسال، مقیاس، طراحی ابزار. 
متن کامل [PDF 309 kb]   (383 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: مدیریت تیروی انسانی
دریافت: 1400/4/8 | پذیرش: 1400/4/8 | انتشار: 1401/8/10



XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 11، شماره 6 - ( آذر و دی 1401 ) برگشت به فهرست نسخه ها