[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
روان پرستاری
AWT IMAGE
..
آموزش پرستاری
AWT IMAGE
..
پژوهش پرستاری
AWT IMAGE
..
سالمندشناسی
AWT IMAGE
..
تحقیقات کیفی
AWT IMAGE
..
سامانه جامع رسانه ها
..
:: دوره 10، شماره 3 - ( خرداد و تیر 1400 ) ::
جلد 10 شماره 3 صفحات 43-30 برگشت به فهرست نسخه ها
مقایسه خودکنترلی، کیفیت خواب، جنسیت و وضعیت اقتصادی در بین دانش آموزان کاربر بازی های آنلاین مشکل ساز و غیر مشکل ساز
علی مصطفائی
دانشگاه پیام نور ، a_mostafaei@pnu.ac.ir
چکیده:   (1735 مشاهده)
مقدمه: بازی های آنلاین زندگی بسیاری از افراد و از جمله دانش آموزان را تحت تاثیر قرار داده است. بازی به مدت زیاد، با خود کنترلی و کیفیت خواب در ارتباط است. پژوهش حاضر با هدف مقایسه خودکنترلی، کیفیت خواب، تفاوت جنسی و وضعیت اقتصادی دانش آموزان کاربر بازی های آنلاین مشکل ساز و غیر مشکل ساز آذربایجان غربی انجام گردید.
روش‌ کار: روش پژوهش حاضر توصیفی- مقایسه ای است. جامعه آماری کلیه دانش آموزان پایه دهم، یازدهم و دوازدهم آذربایجان غربی بودند. روش نمونه‌گیری به‌صورت خوشه‌ای چندمرحله‌ای است. 6 مدرسه و 36 کلاس به‌عنوان نمونه نهایی پژوهش انتخاب شدند. تعداد کل آزمودنی‌های کاربر بازی های آنلاین مشکل ساز و غیر مشکل ساز، برابر 544 تن بود. ابزارهای پژوهش شامل پرسشنامه جمعیت شناختی، "مقیاس خودکنترلی تانجنی" (Tangney Self- Control Scale )  "شاخص کیفیت خواب پیترزبورگ " (Pittsburgh’s Sleep Quality Index) "پرسشنامه بازی های آنلاین مشکل ساز" (Problematic Online Gaming Questionnaire) که دارای روایی و پایایی تایید شده در مطالعات قبلی بود، استفاده شد. تحلیل داده ها در نرم افزار اس پی اس اس نسخه 24 انجام گرفت. 
یافته‌ها: از نظر خودکنترلی، دانش آموزان کاربر بازی های آنلاین مشکل ساز، ضعیف تر از دانش آموزان کاربر                     بازی های آنلاین غیر مشکل ساز  هستند (01/0≥P). از بین زیرمقیاس های مربوط به کیفیت خواب، کاربران بازی های آنلاین مشکل ساز کیفیت ذهنی خواب پایین‌تری دارند (01/0≥P) و اختلال خواب و اختلال عملکرد روزانه بیشتری دارند (01/0≥P).  از نظر جنسیت، دانش آموزان پسر، بیشتر از دانش آموزان دختر، کاربر بازی های آنلاین مشکل ساز بودند (05/0≥p). با این ‌وجود، به لحاظ وضعیت اقتصادی، تفاوتی بین دانش آموزان کاربر بازی های آنلاین مشکل ساز و غیر مشکل ساز وجود نداشت. 
نتیجه‌گیری: دانش آموزان کاربر بازی های آنلاین مشکل ساز به لحاظ خودکنترلی ضعیف هستند و کیفیت خواب پایین تری دارند. اختلال خواب و اختلال عملکرد روزانه بیشتری دارند. لذا پیشنهاد می شود با آموزش خودکنترلی رفتار که به اجرای روش‌های خود نظارتی، خودارزیابی و خود تقویتی می‌انجامد، خودکنترلی و کیفیت خواب را در دانش آموزان تقویت کرد. 
 
واژه‌های کلیدی: خودکنترلی، کیفیت خواب، بازی های آنلاین. 
متن کامل [PDF 292 kb]   (1077 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: مدیریت سلامت
دریافت: 1399/7/9 | پذیرش: 1400/3/10 | انتشار: 1400/3/10
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Mostafaei A. Comparison of Self-Control, Sleep Quality, Gender and Economic Status Among Students Who Use Problematic and Non-Problematic Online Games. JHPM 2021; 10 (3) :30-43
URL: http://jhpm.ir/article-1-1238-fa.html

مصطفائی علی. مقایسه خودکنترلی، کیفیت خواب، جنسیت و وضعیت اقتصادی در بین دانش آموزان کاربر بازی های آنلاین مشکل ساز و غیر مشکل ساز. فصلنامه مدیریت ارتقای سلامت. 1400; 10 (3) :30-43

URL: http://jhpm.ir/article-1-1238-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 10، شماره 3 - ( خرداد و تیر 1400 ) برگشت به فهرست نسخه ها
مدیریت ارتقای سلامت  Journal of Health Promotion Management
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 49 queries by YEKTAWEB 4645