:: دوره 9، شماره 6 - ( آذر و دی 1399 ) ::
جلد 9 شماره 6 صفحات 136-122 برگشت به فهرست نسخه ها
موانع یادگیری مادام العمر دانشجویان پرستاری در محیط بالین از دیدگاه مدرسین پرستاری: مطالعه کیفی
شهلا محمدزاده زرنگش ، پریوش جعفری ، محمدعلی حسینی ، اختر جمالی
دانشکده مدیریت و اقتصاد، دانشگاه آزاد اسلامی ،واحد علوم و تحقیقات ، تهران، ایران. ، pjaafari@yahoo.com
چکیده:   (2100 مشاهده)
چکیده 
مقدمه: یادگیری مادام العمر موضوع مهمی در آموزش پرستاری است و دانشجوی پرستاری نیاز دارد ضرورت پی گیری یادگیری در طول عمر حرفه ای خود  را درک کند. هدف پژوهش حاضر شناسایی موانع یادگیری مادام العمر دانشجوی پرستاری در محیط یادگیری بالین از دیدگاه مدرسین پرستاری می باشد. 
روش کار: پژوهش حاضر یک مطالعه کیفی با رویکرد تحلیل محتوا است که نمونه گیری آن به شکل  هدفمند با استفاده از مصاحبه  نیمه ساختاریافته بازپاسخ، با 19 تن از مدرسین پرستاری در طی سال های 97-1396 انجام شد.  برای  اطمینان از صحت داده ها از معیارهای باورپذیری یا اعتبار، قابلیت یا  تاییدپذیری، قابلیت اعتماد یا اطمینان پذیری و قابلیت انتقال یا انتقال پذیری ‌استفاده شد. داده ها با روش تحلیل محتوا و با استفاده از نرم افزار مکس کیودا 10 مورد تحلیل قرار گرفت. 
یافته‌ها: موانع یادگیری مادام العمر در محیط های یادگیری بالینی در 6 درون مایه ‌اصلی شامل: محیط وجو سازمانی‌ نا‌مناسب، جایگاه حرفه‌ای مخدوش، عدم همکاری‌های بین حرفه‌ای، شرایط اجتماعی‌- اقتصادی نامناسب پرستاران د نظام بهداشت و درمان، کمبود امکانات فیزیکی – فناوری و فرهنگی، اقتصادی و عدم نظام ارزشیابی ‌مبتنی برعملکرد شناسایی شد. 
نتیجه‌گیری: دانشجویان پرستاری  در محیط یادگیری بالینی با موانعی متعددی رویرو هستند که  سبب کاهش انگیزه آن ها برای‌ یادگیری مادام العمر می شود. پیشنهاد می شود برنامه درسی آموزش پرستاری ‌با یادگیری مادام العمرتدوین گردد و با حمایت مسئولین ساز وکارهای اجرای آن فراهم گردد.
 
واژه‌های کلیدی: یادگیری مادام العمر، دانشجوی پرستاری، آموزش بالینی، محیط یادگیری، موانع.
متن کامل [PDF 300 kb]   (1335 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: مدیریت پرستاری
دریافت: 1399/5/17 | پذیرش: 1399/10/14 | انتشار: 1399/9/10


XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 9، شماره 6 - ( آذر و دی 1399 ) برگشت به فهرست نسخه ها