استادیار، گروه آموزشی روانشناسی، دانشکده روانشناسی، واحد زرند، دانشگاه آزاد اسلامی، کرمان، ایران. ، sarvari.m67@gmail.com
چکیده: (768 مشاهده)
مقدمه: سلامت عمومی معلمان دارای اهمیت بسزایی است که در روابط زوجین تاثیر روانی و اجتماعی می گذارد. مطالعه حاضر با هدف تعیین الگوی ساختاری نقش واسطه ای تمایزیافتگی در رابطه بین رضایت جنسی و سلامت عمومی در معلمین زن متأهل شهر کرمان صورت گرفت.
روش کار: روش مطالعه توصیفی- همبستگی است. جامعه آماری پژوهش کلیه معلمان زن متأهل شهر کرمان بود که در سال تحصیلی 98-1397 مشغول به تدریس در مدارس شهر کرمان بودند. تعداد 373 تن از معلمان متاهل زن در شهر کرمان در سال تحصیلی 1398-1397 به روش غیرتصادفی و به روش در دسترس انتخاب شدند. ابزارهای گردآوری داده ها شامل پرسشنامه جمعیت شناختی، "سیاهه تمایز یافتگی خود" (Differentiation of Self Inventory)،"پرسشنامه سلامت عمومی" (General Health Questionnaire) و "شاخص رضایت جنسی" (Index of Sexual Satisfaction) بود. روایی ابزارها با استفاده از روایی محتوا به روش کیفی و پایایی به روش همسانی درونی با محاسبه ضریب آلفا کرونباخ اندازه گیری شد. داده ها در نرم افزارهای اس پی اس اس نسخه ۲۲ و Amos نسخه 22 مورد تحلیل قرار گرفتند.
یافته ها: بین متغیرهای سلامت عمومی و رضایت جنسی با نقش واسطه ای تمایزیافتگی همبستگی معنادار وجود داشت. همبستگی مستقیم تمایزیافتگی در برآورد سلامت عمومی و رضایت جنسی معلمان معنادار بود (001/0>P). همچنین یافته های تحلیل مسیر نشان داد تمایزیافتگی در رابطه بین سلامت عمومی و رضایت جنسی معلمان نقش واسطه ای داشت.
نتیجه گیری: بین متغیرهای سلامت عمومی و رضایت جنسی با نقش واسطه ای تمایزیافتگی همبستگی مثبت و معنادار وجود داشت. پیشنهاد می شود که در مراکز مشاوره و خدمات روانشناختی، آموزش های لازم را به معلمین زن متأهل مراجعه کننده با شکایت های زناشویی جهت افزایش سلامت عمومی و رضایت جنسی ارائه شود.
farhangi M, khosropor F, bahrampoor A. Structural Model of the Mediating Role of Differentiation in the Relationship Between Sexual Satisfaction and General Health in Married Female Teachers. JHPM 2022; 11 (3) :81-90 URL: http://jhpm.ir/article-1-1203-fa.html
فرهنگی ملیحه، خسروپور فرشید، بهرامپور عباس. الگوی ساختاری نقش واسطه ای تمایزیافتگی در رابطه بین رضایت جنسی و سلامت عمومی در معلمین زن متأهل شهر کرمان. فصلنامه مدیریت ارتقای سلامت. 1401; 11 (3) :81-90