طراحی الگوی روابط ساختاری پرخاشگری سایبری بر اساس الگوی ارتباطی خانواده با نقش میانجی اعتیاد به اینترنت
|
اکبر عطادخت ، شیرین احمدی |
محقق اردبیلی ، ak_atadokht@yahoo.com |
|
چکیده: (2422 مشاهده) |
مقدمه: روابط خانوادگی نقش فوق العاده مهمی در زندگی افراد ایفا میکند و این روابط نمایانگر ماندگارترین نهاد اجتماعی است. پژوهش حاضر با هدف طراحی الگوی روابط ساختاری پرخاشگری سایبری بر اساس الگوهای ارتباطی خانواده با نقش میانجی اعتیاد به اینترنت انجام گرفت.
روش کار: پژوهش حاضر به روش توصیفی-همبستگی انجام شد. کلیه دانشجویان مشغول به تحصیل در نیمسال دوم سال تحصیلی 98-1397 دانشگاه محقق اردبیلی جامعه آماری پژوهش حاضر را تشکیل دادند. تعداد 221 تن از این افراد به شیوه نمونهگیری تصادفی خوشهای انتخاب شدند. داده ها با پرسشنامه جمعیت شناختی، "پرسشنامه پرخاشگری سایبری برای نوجوانان" (Cyber-aggression Questionnaire for Adolescents)، "پرسشنامه الگوی ارتباطی خانواده" (Family Communication Pattern Questionnaire) و "پرسشنامه اعتیاد به اینترنت" (Young Internet Addiction Questionnaire) جمع آوری شد. روایی محتوا به روش کیفی و پایایی به روش همسانی درونی با محاسبه ضریب آلفا کرونباخ اندازه گیری شد. دادههای جمعآوری شده با نرمافزارهای اس پی اس اس نسخه 25 و لیزرل نسخه 8/8 تحلیل شد.
یافته ها: نتایج تحلیل مسیر نشان داد که جهتگیری گفتوشنود همبستگی مستقیم با پرخاشگری سایبری دارد. همچنین جهتگیری گفتوشنود از مولفه های الگوی ارتباطی خانواده با میانجیگری اعتیاد به اینترنت همیستگی غیرمستقیم با پرخاشگری سایبری دارد. شاخصهای برازش الگو نیز، جهتگیری گفتوشنود به پرخاشگری سایبری را با میانجیگری اعتیاد به اینترنت تأیید کرد (06/0=RMSEA، 97/0=CFI،97/0=NNFI).
نتیجه گیری: اعتیاد به اینترنت یک متغیر میانجی در رابطه بین الگوی ارتباطی خانواده و پرخاشگری سایبری محسوب میشود . پیشنهاد میشود با برگزاری کارگاههای آموزشی در زمینه آگاهسازی دانشجویان درباره مضرات استفاده اعتیادی از اینترنت و چگونگی استفاده درست و علمی و بهره بردن آنها از مزایای آن اقدام کرد.
|
|
واژههای کلیدی: الگوی ارتباطی خانواده، پرخاشگری سایبری، اعتیاد به اینترنت |
|
متن کامل [PDF 318 kb]
(1204 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشي |
موضوع مقاله:
مدیریت فناوری سلامت (مدیریت تکنولوژی) دریافت: 1399/5/1 | پذیرش: 1400/2/6 | انتشار: 1400/9/10
|
|
|
|