مقدمه:کودکان افسرده در مقایسه با کودکان غیرافسرده از نظر سلامت و بهزیستی در وضعیت نامطلوبتری قرار دارند و روشهای بسیاری از جمله نمایش درمانی و آموزش تابآوری برای کاهش مشکلات روانشناختی آن ها وجود دارد. مطالعه حاضر با هدف مقایسه اثربخشی نمایش درمانی و آموزش تابآوری بر اضطراب و پرخاشگری کودکان مبتلا به افسردگی انجام شد. روش کار:این مطالعه نیمهتجربی با طرح پیشآزمون و پسآزمون با گروه کنترل بود. جامعه پژوهش دانشآموزان پسر مبتلا به افسردگی مراجعهکننده به مراکز مشاوره آموزشوپرورش منطقه 5 و 6 شهر تهران در سال تحصیلی 99-1398 بودند. نمونه پژوهش 60 تن بودند که با روش نمونهگیری در دسترس انتخاب و بهصورت تصادفی در سه گروه (هر گروه 20 تن) جایگزین شدند. گروههای مداخله بهترتیب 9 جلسه 60 دقیقهای (هفتهای دو جلسه) با روشهای نمایش درمانی و آموزش تابآوری آموزش دیدند و گروه کنترل در لیست انتظار برای آموزش قرار گرفت. ابزارهای پژوهش شامل پرسشنامه جمعیتشناختی، "سیاهه افسردگی کودکان" (Children’s Depression Inventory)، "مقیاس اضطراب کودکان اسپنس" (Spence Children’s Anxiety Scale) و "پرسشنامه پرخاشگری" (Aggression Questionnaire) بودند. دادههای جمع آوری شده در نرمافزار اس پی اس اس نسخه 21 تحلیل شد. یافتهها:روشهای نمایش درمانی و آموزش تابآوری در مقایسه با گروه کنترل باعث کاهش اضطراب کودکان مبتلا به افسردگی شدند (05/0P<)، اما میان دو روش در کاهش اضطراب آن ها تفاوت معناداری وجود نداشت (05/0P>). همچنین، نمایش درمانی در مقایسه با آموزش تابآوری و گروه کنترل باعث کاهش پرخاشگری کودکان مبتلا به افسردگی شد (05/0P<)، اما بین آموزش تابآوری و گروه کنترل در متغیر پرخاشگری تفاوت معناداری وجود نداشت (05/0P>). نتیجهگیری:نمایش درمانی باعث کاهش هر دو متغیر اضطراب و پرخاشگری در کودکان مبتلا به افسردگی شد، اما آموزش تابآوری فقط باعث کاهش اضطراب آن ها شد. بنابراین، برنامهریزی برای استفاده از روش نمایش درمانی توسط روانشناسان کودک و درمانگران برای بهبود سلامت روانشناختی کودکان مبتلا به افسردگی پیشنهاد میشود.
Bakhtiari Z, Asadi J, Bayani A A. Comparison the Effectiveness of “Drama Therapy” and Resilience Training on Anxiety and Aggression of Children with Depression. JHPM 2020; 9 (5) :34-47 URL: http://jhpm.ir/article-1-1194-fa.html
بختیاری زهرا، اسدی جوانشیر، بیانی علی اصغر. مقایسه اثربخشی نمایش درمانی و آموزش تابآوری بر اضطراب و پرخاشگری کودکان مبتلا به افسردگی. فصلنامه مدیریت ارتقای سلامت. 1399; 9 (5) :34-47