طراحی الگوی حمایتی خانواده- مدرسه در توسعه استعدادهای ورزشی: یک مطالعه نظریه داده بنیاد
|
ولی ناصری پلنگرد ، شهاب بهرامی ، شیرین زردشتیان ، بهرام یوسفی |
استادیار، گروه مدیریت ورزشی، دانشکده تربیتبدنی، واحد کرمانشاه، دانشگاه آزاد اسلامی، کرمانشاه، ایران ، bahramishahab@yahoo.com |
|
چکیده: (2051 مشاهده) |
مقدمه: یکی از چالشهای جوامع بشری جستجو و گزینش افراد زبده برای یادگیری و انجام مهارت میباشد و حمایت خانوادهها و مدارس میتواند نقش مهمی در استعدادیابی و توسعه ورزش قهرمانی داشته باشد. مطالعه حاضر باهدف طراحی الگوی حمایتی خانواده- مدرسه در توسعه استعدادهای ورزشی انجام شد.
روش کار: پژوهش کیفی حاضر به روش نظریه داده بنیاد انجام شد. جمعآوری دادهها با مصاحبههای نیمه ساختاریافته انجام شد و روش نمونهگیری هدفمند به روش گلوله برفی بود. دادهها با مصاحبه از 16 تن از کارشناسان و خبرگان آشنا به مباحث استعدادیابی و توسعه استعداد جمعآوری شد. تحلیل دادهها در نرمافزار Nvivo10 انجام شد.
یافتهها: بر اساس یافتههای این پژوهش، 13 درونمایه اصلی شامل: توسعه منابع و استاندارد کردن استعدادیابی به عنوان شرایط علی، عوامل اجتماعی و رسانهای بهعنوان شرایط زمینهای، بروکراسی و ضعف مدیریتی بهعنوان شرایط مداخلهگر، حمایت مالی و اقتصادی، حمایت رفتاری و حمایت اجتماعی بهعنوان پدیده محوری، راهبردهای متداول و راهبردهای آموزشی بهعنوان راهبردها و شکوفایی استعدادهای ورزشی و رقابتپذیری بهعنوان پیامدها شناسایی شدند.
نتیجهگیری: حمایت خانوادهها به همراه حمایت نظام آموزشی و همکاری سازمانهای ورزشی با این دو نهاد را میتوان عاملی مهم در جهت توسعه استعدادهای ورزشی کشور قلمداد کرد. از این رو پیشنهاد میشود که وزارت آموزش و پرورش و وزارت ورزش و جوانان منابع مالی و حمایتهای لازم را در قالب ردیف ویژهای به مدارس جهت کمک و هدایت استعدادیابی ورزشی اختصاص دهند.
|
|
واژههای کلیدی: الگوی حمایتی، استعدادهای ورزشی، خانواده، مدرسه. |
|
متن کامل [PDF 354 kb]
(1383 دریافت)
| | متن کامل (HTML) (1805 مشاهده)
|
نوع مطالعه: پژوهشي |
موضوع مقاله:
مدیریت تیروی انسانی دریافت: 1399/3/24 | پذیرش: 1399/4/25 | انتشار: 1399/11/10
|
|
|
|