:: دوره 11، شماره 2 - ( فروردین و اردیبهشت 1401 ) ::
جلد 11 شماره 2 صفحات 70-59 برگشت به فهرست نسخه ها
همبستگی سنخ های شبانه روزی، سبک های دلبستگی و پردازش هیجانی با اعتیاد به اینترنت در بین دانش آموزان دبیرستانی دختر شهر ارومیه
رنگین خوشخو ، علی عیسی زادگان
دانشگاه ارومیه ، rkhoshkhoo75@gmail.com
چکیده:   (1439 مشاهده)
مقدمه: اعتیاد به اینترنت، نوعی اختلال رفتاری است که اثرات مخربی بر زندگی افراد مبتلا دارد و این اختلال در بین نوجوانان و جوانان شیوع بیشتری دارد. هدف پژوهش حاضر تعیین همبستگی بین سنخ های شبانه روزی، سبک های دلبستگی و پردازش هیجانی با اعتیاد به اینترنت در بین دانش آموزان دبیرستان های دختر شهر ارومیه است.
روش کار: روش پژوهش مطالعه حاضر توصیفی- همبستگی بود. جامعه آماری  شامل کلیه دانش-آموزان دختر پایه یازدهم دوره دوم متوسطه شهر ارومیه در سال تحصیلی 1397-1396 بود.  375 تن  به روش تصادفی خوشه‌ای انتخاب شدند. ابزار جمع آوری داده ها شامل "پرسشنامه صبحگاهی- شامگاهی" (Morningness-Eveningness Questionnaire)،"پرسشنامه سبک های دلبستگی" (Attachment Styles Questionnaire)، "پرسشنامه پردازش هیجانی" (Emotion Processing Questionnaire) و "آزمون اعتیاد به اینترنت" (Internet Addiction Test)، انجام شد. روایی ابزار ها در مطالعات قبلی تأیید شده است. پایایی ابزارها به روش همسانی درونی با محاسبه ضریب آلفا کرونباخ محاسبه شد. داده ها در نرم افزار اس پی اس اس نسخه 21 مورد تحلیل قرار گرفتند.
یافته ها: بین سنخ های شبانه روزی با اعتیاد به اینترنت همبستگی معکوس و معناداری وجود دارد (437/0-). همچنین بین سبک های دلبستگی با اعتیاد به اینترنت همبستگی مستقیم و معناداری وجود دارد که سبک اجتنابی دارای بیشترین ضریب همبستگی است (292/0). از بین سبک های پردازش هیجانی، متغیرهای ناموزونی (241/0-)، تجزیه (329/0)، عدم کنترل تکانه (271/0-)، مزاحمت (389/0-) و سرکوبی (131/0-) همبستگی معکوس و معناداری با اعتیاد به اینترنت داشتند. بعلاوه، متغیرهای سنخ های شبانه روزی، سبک های دلبستگی و سبک مزاحمت در مجموع توانستند 9/36 درصد از کل واریانس متغیر اعتیاد به اینترنت را تبیین کنند.
نتیجه گیری: سنخ های شبانه روزی، سبک های دلبستگی و پردازش هیجانی، اعتیاد به اینترنت را پیش بینی می کنند. بنابراین، جهت کاهش اعتیاد به اینترنت، متولیان امور سلامت می‌توانند با تمرکز بر روی متغیرهای پژوهش حاضر، ماهیت اعتیاد به اینترنت را بهتر درک کنند و جهت پیشگیری از ابتلای دانش آموزان دختر به این اختلال اقدامات لازم را بعمل آوردند.
 
واژه‌های کلیدی: اختلال اعتیاد به اینترنت، اختلال رفتاری، سبک زندگی سالم، دختران دبیرستانی.
متن کامل [PDF 309 kb]   (680 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: مدیریت سلامت
دریافت: 1399/3/14 | پذیرش: 1400/1/29 | انتشار: 1401/1/10



XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 11، شماره 2 - ( فروردین و اردیبهشت 1401 ) برگشت به فهرست نسخه ها