:: دوره 10، شماره 2 - ( فروردین و اردیبهشت 1400 ) ::
جلد 10 شماره 2 صفحات 75-64 برگشت به فهرست نسخه ها
مقایسه اثر بخشی «راهبردهای آموزش فراشناخت» و»یادگیری مبتنی بر مسئله» بر خودکارآمدی تحصیلی دانشجویان روانشناسی دانشگاه آزاد واحد ابهر
سیما خامدی ، غلامحسین انتصار فومنی ، مسعود حجازی ، مجتبی امیری مجد
دانشکده روانشناسی، واحد زنجان، دانشگاه آزاد اسلامی، زنجان، ایران. ، ghfoumany@yahoo.com
چکیده:   (2100 مشاهده)
مقدمه: خودکارآمدی نقش مهمی در عملکرد تحصیلی ایفا می کند و بر انتخاب تکلیف، تلاش، استقامت، امتناع و پیشرفت افراد تاثیر می گذارد. پژوهش حاضر با هدف مقایسه اثر بخشی "راهبردهای آموزش فراشناخت" و "یادگیری مبتنی بر مسئله" بر خودکارآمدی تحصیلی دانشجویان روانشناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد ابهر انجام شد. 
روش کار: روش پژوهش  نیمه تجربی با طرح پیش آزمون، پس آزمون و پیگیری 3 ماه بود. جامعه آماری شامل کلیه دانشجویان روانشناسی مقطع کارشناسی شاغل به تحصیل در دانشگاه آزاد ابهر در سال تحصیلی 1398-1397 به تعداد 130تن بودند. براساس جدول Krejcie & Morgan 100 تن از آن ها بصورت تصادفی منظم انتخاب  و از بین افرادی که نمره پایین تر از  نمره برش (80)  در "مقیاس خودکارآمدی تحصیلی کالج"  (College Academic Self-Efficacy Scale) کسب کرده بودند انتخاب شدند. 45 تن در سه گروه (دو گروه مداخله) و یک گروه کنترل بصورت تصادفی جایگزین شدند. داده ها با پرسشنامه جمعیت شناختی و "مقیاس خودکارآمدی تحصیلی کالج" جمع آوری شد. روایی محتوا به روش کیفی و پایایی به روش همسانی درونی با محاسبه ضریب آلفا کرونباخ اندازه گیری شد. آزمودنی‌های گروه‌ مداخله 1 در جلسات آموزش گروهی "راهبردهای آموزش فراشناخت"  در 10 جلسه 90 دقیقه ای و گروه مداخله 2، در جلسات آموزشی "یادگیری مبتنی بر مسئله" در 7 جلسه  90 دقیقه ای و در هر هفته یک بار شرکت کردند. پس از پایان جلسات، پس آزمون و 3 ماه بعد پیگیری برای هر 3 گروه "مقیاس خودکارآمدی تحصیلی کالج" تکمیل شد. داده‌ها با نرم افزار اس پی اس اس نسخه 24 تحلیل شد. 
یافته ها: آموزش گروهی "راهبردهای آموزش فراشناخت"  و "یادگیری مبتنی بر مسئله" موجب افزایش نمره خودکارآمدی تحصیلی شرکت کننده در گروه های مداخله و  در طی زمان های مختلف نسبت به گروه کنترل متفاوت بودند (P≤0/01).  اما بین دو گروه "راهبردهای آموزش فراشناخت"  و  " یادگیری مساله محور"  تفاوت معنادار آماری مشاهده نشد (P <0/05).
نتیجه گیری: آموزش گروهی "راهبردهای آموزش فراشناخت" و "یادگیری مبتنی بر مسئله" موجب افزایش نمره خودکارآمدی تحصیلی دانشجویان می شود. پیشنهاد می شود متخصصان آموزشی از این 2 روش آموزش گروهی جهت ارتقای خودکارآمدی تحصیلی دانشجویان استفاده نمایند.
 
واژه‌های کلیدی: خودکارآمدی تحصیلی، راهبردهای آموزش فراشناخت، یادگیری مبتی بر مسئله.
متن کامل [PDF 325 kb]   (1118 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: مدیریت تیروی انسانی
دریافت: 1398/9/25 | پذیرش: 1399/9/19 | انتشار: 1400/2/10


XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 10، شماره 2 - ( فروردین و اردیبهشت 1400 ) برگشت به فهرست نسخه ها