:: دوره 9، شماره 5 - ( مهر و آبان 1399 ) ::
جلد 9 شماره 5 صفحات 58-48 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی و مقایسه عملکرد بیمارستان با استفاده از "الگوی اعتباربخشی"، "الگوی تعالی سازمانی" و "الگوی زنجیره ای برنامه"
رویا ملک زاده ، قهرمان محمودی ، قاسم عابدی
دانشگاه علوم پزشکی مازندران ، iq134589@yahoo.com
چکیده:   (3499 مشاهده)
مقدمه: بررسی عملکرد بیمارستان جزء ضروری جهت ارایه بازخوردی از کارآیی و اثربخشی خدمات می­باشد. هدف این مطالعه ارزیابی و مقایسه عملکرد بیمارستان با استفاده از "الگوی­­ اعتباربخشی"، "الگوی تعالی سازمانی" و "الگوی زنجیره­ای برنامه" می باشد.
روش کار: این مطالعه توصیفی-مقایسه ای در سال 1398 در مراکز آموزشی درمانی دانشگاه علوم پزشکی مازندران انجام شد. جامعه آماری شامل 180 تن از مدیران عالی، میانی وعملیاتی پنج مرکز آموزشی درمانی تحت پوشش این دانشگاه بودند. نمونه­ ها به صورت تمام شماری انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده­ها از طریق ازپرسشنامه جمعیت شناختی، "پرسشنامه اعتباربخشی بیمارستان ایران" (Iran Hospital Accreditation Questionnaire) وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و ابزارهای پژوهشگر ساخته "پرسشنامه تعالی سازمانی" (Organizational Excellence Questionnaire) و "پرسشنامه الگوی زنجیره­ای برنامه" (Program Chain Pattern Questionnaire) بود. روایی صوری، محتوا و سازه ابزار ها  با استفاده از تحلیل عامل تأییدی و پایایی آن به روش ضریب آلفای کرونباخ و پایایی مرکب انجام شد. تحلیل داده­ها با استفاده از نرم افزار اس پی اس­ اس نسخه 21  انجام شد.
یافته­­ها: در ارزیابی عملکرد بیمارستان با "الگوی­ اعتباربخشی"، "الگوی تعالی سازمانی" و "الگوی زنجیره­ای برنامه"، به ترتیب ابعاد خدمات پاراکلینیکی (5/0±12/4) ، فرایندها (57/0±4/69) و کنترل (65/0±21/3) بیشترین نمره و ابعاد پیشگیری و بهداشت(75/0±62/2) ، نتایج جامعه(62/0±36/56) و ساختار (62/0±98/2) کمترین نمره را کسب نمودند. نتایج آزمون تحلیل واریانس یک طرفه نشان داد که تفاوت معناداری میان ابعاد الگوهای ارزیابی عملکرد بیمارستان وجود دارد(001/0P<). 
نتیجه­­گیری: بیشترین نمره بیمارستان­ها با "الگوی­ اعتباربخشی"، "الگوی تعالی سازمانی" و "الگوی زنجیره­ای برنامه"، به ترتیب در ابعاد خدمات پاراکلینیکی، فرایندها و کنترل بود و در ابعاد نتایج و زمینه­ای کمتر عملکرد بیمارستان­ها را مورد توجه قرار می­دادند. از این رو توجه به نتایج ارائه خدمت و استانداردهای زمینه­ای نظیر کار گروهی و فرهنگ سازمانی در کنار استانداردهای فرایندی، ورودی و کنترل جهت متوازن کردن استانداردهای ارزیابی عملکرد بیمارستان پیشنهاد می­شود.
 
واژه‌های کلیدی:  ارزیابی عملکرد، اعتباربخشی، تعالی سازمانی، زنجیره ای برنامه
متن کامل [PDF 274 kb]   (1824 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: مدیریت خدمات بهداشتی درمانی
دریافت: 1398/6/4 | پذیرش: 1399/5/4 | انتشار: 1399/7/10


XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 9، شماره 5 - ( مهر و آبان 1399 ) برگشت به فهرست نسخه ها