[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
روان پرستاری
AWT IMAGE
..
آموزش پرستاری
AWT IMAGE
..
پژوهش پرستاری
AWT IMAGE
..
سالمندشناسی
AWT IMAGE
..
تحقیقات کیفی
AWT IMAGE
..
سامانه جامع رسانه ها
..
:: دوره 8، شماره 5 - ( مهر و آبان 1398 ) ::
جلد 8 شماره 5 صفحات 62-56 برگشت به فهرست نسخه ها
اثربخشی آموزش گروهی"درمان کیفیت زندگی" بر شادکامی معلمان زن
حسن الهی فر ، محمد قمری ، کیانوش زهراکار
دانشگاه آزاد اسلامی واحد ابهر ، ghamari.m@abhariau.ac.ir
چکیده:   (2844 مشاهده)

مقدمه: شادی یکی از نیازهای روانی بشر و یکی از مسائل مهم و تأثیر گذار در زندگی است. هدف پژوهش حاضر با هدف تعیین اثربخشی آموزش گروهی "درمان کیفیت زندگی" برشادکامی معلمان زن انجام شد.
روش کار: این پژوهش به روش نیمه تجربی با طرح پیش آزمون – پس آزمون و پیگیری با گروه گواه بود. جامعه آماری پژوهش همه معلمان زن متأهل و شاغل در شهر ابهر در سال تحصیلی 97- 96 بودند. از میان آن‌ها 30 تن با روش نمونه گیری تصادفی منظم انتخاب و بطور تصادفی در دو گروه مساوی جایگزین شدند. داده‌ها با "پرسشنامه شادکامی آکسفورد" Oxford Happiness Questionnaire) ) جمع آوری شد. روایی محتوا و پایایی پرسشنامه به روش آلفای کرونباخ اندازه گیری شد. گروه مداخله در هشت جلسه 90 دقیقه‌ای با "درمان کیفیت زندگی" آموزش دیدند. را بعنوان پیش آزمون، پس آزمون و پیگیری تکمیل کردند. داده‌ها با اس پی اس اس نسخه 24 تحلیل شدند.
یافته‌ها: در مراحل پیش آزمون، پس آزمون و پیگیری بین گروه‌های مداخله و گواه در مؤلفه رضایت از زندگی (67/5=F،01/0>P)، خلق مثبت (46/5=F،01/0>P)، سلامتی (92/8=F،01/0>P)، کارآمدی (15/10=F،01/0>P)، عزت نفس (21/7=F،01/0>P)، نمره کل شادکامی (09/14=F،01/0>P) تفاوت معنی داری وجود داشت.
نتیجه‌گیری: "درمان کیفیت زندگی" باعث افزایش مؤلفه‌های شادکامی معلمان زن شد و این افزایش در طی زمان پایدار بود. بنابراین، پیشنهاد می‌شود مشاوران و درمانگران می‌توانند از روش مذکور برای افزایش شادکامی استفاده کنند.
 
واژه‌های کلیدی: آموزش، درمان کیفیت زندگی، شادکامی
متن کامل [PDF 787 kb]   (1875 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: مدیریت سلامت و رفاه اجتماعی
دریافت: 1398/5/21 | انتشار: 1398/7/10
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

elahifar H, ghamari M, Zahrakar K. The Effectiveness of Group Training "Quality of Life Therapy" on Female Teachers' Happiness. JHPM 2019; 8 (5) :56-62
URL: http://jhpm.ir/article-1-1060-fa.html

الهی فر حسن، قمری محمد، زهراکار کیانوش. اثربخشی آموزش گروهی"درمان کیفیت زندگی" بر شادکامی معلمان زن. فصلنامه مدیریت ارتقای سلامت. 1398; 8 (5) :56-62

URL: http://jhpm.ir/article-1-1060-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 8، شماره 5 - ( مهر و آبان 1398 ) برگشت به فهرست نسخه ها
مدیریت ارتقای سلامت  Journal of Health Promotion Management
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 49 queries by YEKTAWEB 4645