دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمان ، h_manzari33@yahoo.com
چکیده: (3435 مشاهده)
مقدمه: هوش اخلاقی از مهمترین عوامل تأثیرگذار بر ارتقاء کیفیت خدمات درمانی در بیمارستان است. لذا طراحی ابزاری مناسب برای پرستاران ضروری است. این پژوهش با هدف طراحی و روانسنجی "مقیاس هوش اخلاقی در پرستاران" در دانشگاه علوم پزشکی کرمان انجام پذیرفت.
روش کار: پژوهش حاضر یک مطالعه از نوع روششناسی است. در ابتدا، با مروری جامع بر ادبیات حیطه هوش اخلاقی و دریافت نظرات 15 نفر از خبرگان به روش دلفی پس از چهار دور، حیطههای هوش اخلاقی پرستاران استخراج گردید. سپس با استفاده از مفهوم هر مؤلفه، گویههای ابزار اندازهگیری هوش اخلاقی تدوین شد که با نظر 22 نفر از خبرگان، روایی محتوا آن مورد بررسی قرار گرفت. مقیاس طراحی شده در بین 400 نفر از پرستاران شاغل در بیمارستانهای دانشگاه علوم پزشکی کرمان توزیع شد. روایی سازه آن با استفاده از تحلیلهای عاملی اکتشافی بررسی گردید. برای اندازهگیری پایایی از روشهای همسانی درونی (آلفایکرونباخ) و آزمون- بازآزمون استفاده شد. دادهها با نرم افزارهای اسپیاساس نسخه 20 و آموس نسخه 24 تحلیل شد.
یافتهها: در ابتدا 29 عامل جهت هوش اخلاقی شناسائی گردید که طی چهار دور دلفی، تعداد 9 عامل اجماع صاحبنظران این حوزه را کسب نمودند. همچنین مقیاس طراحی شده دارای 41 عبارت بود که در بررسی روایی محتوا توسط صاحبنظران و حذف 7 عبارت، تعداد آنها به 34 عبارت کاهش یافت. در تحلیلی عاملی اکتشافی 9 عامل و 34 عبارت تأیید شد. پایائی ابزار با استفاده از ضریب آلفایکرونباخ و آزمون-بازآزمون، به ترتیب 961/0 و 861/0 محاسبه گردید.
نتیجهگیری: "مقیاس هوش اخلاقی در پرستاران" با تعداد 34 گویه و 9 عامل، از روایی و پایایی قابل قبولی برخوردار است. پیشنهاد میشود پژوهشگران از مقیاس طراحی شده برای سنجش هوش اخلاق در پرستاران بهره گیرند.
Nouhi Bezanjani K, Manzari Tavakoli H, Salajeghe S, Sheikhi A. Development and Psychometric Evaluation of "Nurses' Moral Intelligence Scale" in Kerman University of Medical Sciences Hospitals. JHPM 2019; 8 (5) :9-17 URL: http://jhpm.ir/article-1-1020-fa.html
نوحی بزنجانی کاوه، منظری توکلی حمدالله، سلاجقه سنجر، شیخی ایوب. طراحی و روانسنجی "مقیاس هوش اخلاقی در پرستاران" در بیمارستانهای دانشگاه علوم پزشکی کرمان. فصلنامه مدیریت ارتقای سلامت. 1398; 8 (5) :9-17