Journal of Health Promotion Management
فصلنامه مدیریت ارتقای سلامت
JHPM
Medical Sciences
http://jhpm.ir
1
admin
2251-8614
2251-9947
10.22034/jhpm
2251-8614
fa
jalali
1397
12
1
gregorian
2019
3
1
8
1
online
1
fulltext
fa
اثربخشی آموزش مهارتهای مثبتاندیشی بر سرزندگیتحصیلی، اشتیاق تحصیلی و جهتگیری هدف-پیشرفت در دانشآموزان دختر با نشانگان افسردگی
The Effectiveness of Teaching Positive Thinking Skills on Academic buoyancy, Academic Engagement and Goal Orientation-Progress in Female Students with Depression Syndrome
مدیریت توانبخشی
rehabilitation management
پژوهشي
Research
مقدمه: مهارت مثبت اندیشی یکی از مهمترین مهارتها برای مقابله با چالشهای تحصیلی و موفقیت دانش آموزان است. هدف پژوهش حاضر تعیین اثربخشی آموزش مهارتهای مثبت اندیشی بر سرزندگی تحصیلی، اشتیاق تحصیلی و جهت گیری هدف-پیشرفت در دانش آموزان دختر با نشانگان افسردگی مقطع متوسطه دوم شهر ایذه میباشد.<br>
روش کار: این پژوهش از نوع نیمه تجربی با طرح پیش آزمون-پس آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه دانش آموزان دختر دارای نشانگان افسردگی مقطع متوسطه دوم شهر ایذه در سال 1396 بودند. که از میان آنان 22 نفر به روش نمونه گیری دردسترس انتخاب شدند و با روش تصادفی ساده به دو گروه آزمایش و کنترل تقسیم شدند. دادهها با "پرسشنامه سرزندگی تحصیلی" (Educational Vitality Questionnaire)، "پرسشنامه اشتیاق تحصیلی" (Educational Enthusiasm Questionnaire) و "پرسشنامه جهت گیری هدف-پیشرفت" (Goal Orientation Questionnaire) جمع آوری شد. روایی ابزار به روش روایی محتوا و پاپایی ابزار به روش آلفای کرونباخ تأیید شد. گروه آزمایش، آموزش مهارتهای مثبت اندیشی را طی 8 جلسه 90 دقیقهای دریافت کردند. دادها با نرم افزار اس پی اس اس نسخه 23 تحلیل شد.<br>
یافتهها: میانگین نمره پیش آزمون در دو گروه آزمایش و کنترل به ترتیب سرزندگی تحصیلی (7/29،4/29)، اشتیاق تحصیلی (07/44،95/43)، اهداف تبحری (46/30،63/30)، عملکردگرا (52/33،29/33) و عملکردگریز (01/28،30/27) بود و تفاوت آماری معناداری نداشت. مقایسه میانگین نمرات پس آزمون در گروههای آزمایش و کنترلبه ترتیب سرزندگی تحصیلی (16/34،95/29)، اشتیاق تحصیلی (03/49،7/43)، اهداف تبحری (22/34،55/31)، عملکردگرا (28/37،74/32) و عملکردگریز (86/26،51/27) بود و تفاوت آماری معناداری داشت (001/0 > P).<br>
نتیجه گیری: مداخله آموزش مهارتهای مثبت اندیشی در دانش آموزان دختر با نشانگان افسردگی، سبب بهبود کارکردهای تحصیلی آنها شد. لذا اجرای آموزش مهات های مثبت اندیشی توسط کارشناسان در جهت ارتقایشرایط تحصیلی دانش آموزان دختر با نشانگان افسردگی توصیه میشود.<br>
<strong>Introduction:</strong> Positive thinking skills are one of the most important skills to cope with academic challenges and students' success. The aim of this study was to determine the effectiveness of teaching positive thinking skills on academic buoyancy, academic engagement and goal orientation-progress in girl students with depression syndrome in Izeh city.<br>
<strong>Methods:</strong> This research was a quasi-experimental design with pretest-posttest design with control group. The statistical population of this study included all girl students with depression syndrome in Izeh city in 2017. Twenty-two of them were selected through convenience sampling method and were divided into two experimental and control groups by simple random method. The data was collected using the “Educational Vitality Questionnaire”, “Educational Enthusiasm Questionnaire”, and “Goal Orientation Questionnaire”. The validity of the instruments was confirmed by content validity and their reliability by Cronbach's alpha method. The experimental group received positive thinking skills training in 8 sessions of 90 minutes. Data was analyzed with SPSS. 23.<br>
<strong>Results:</strong> The mean of pre-test scores in the experimental and control groups were respectively academic buoyancy (29.7, 29.4), academic engagement (44.07, 43.95), mastery goal orientation (30.46, 30.63), performance goal orientation (33.52, 33.29) and avoidance goal orientation (28.01, 27.30) in experimental, and there was no significant difference. The comparison of the mean post-test scores in the experimental and control groups were respectively academic buoyancy (34.16, 29.95), academic engagement (49.03, 43.7), mastery goal orientation (34.22, 31.55), performance goal orientation (37.28, 32.74) and avoidance goal orientation (26.86, 27.51) and there was a significant difference (P < 0.001).<br>
<strong>Conclusions:</strong> The intervention of teaching positive thinking skills in girl students with depression syndrome improves their academic performance. Therefore, the implementation of positive thinking training by experts is recommended to improve the educational conditions of girl students with depression syndrome.<br>
<br>
<span dir="RTL"></span>
آموزش, مثبت اندیشی, تحصیل, سرزندگی, اشتیاق, جهت گیری هدف
Teaching, Optimism, Academic, Vitality, Engagement, Organizational Goals
21
29
http://jhpm.ir/browse.php?a_code=A-10-1263-1&slc_lang=fa&sid=1
Azita
Babaei Abrak
آزیتا
بابایی آبراک
azita.b1367@gmail.com
10031947532846009739
10031947532846009739
No
Ahvaz Branch, Islamic Azad University,
واحد اهواز، دانشگاه آزاد اسلامی
Sahar
Safarzadeh
سحر
صفرزاده
safarzadeh1152@yahoo.com
10031947532846009740
10031947532846009740
Yes
Ahvaz Branch, Islamic Azad University,
واحد اهواز، دانشگاه آزاد اسلامی