Journal of Health Promotion Management
فصلنامه مدیریت ارتقای سلامت
JHPM
Medical Sciences
http://jhpm.ir
1
admin
2251-8614
2251-9947
10.22034/jhpm
2251-8614
fa
jalali
1397
6
1
gregorian
2018
9
1
7
4
online
1
fulltext
fa
تبیین مشتری مداری در خدمات سلامت مادران باردار از دیدگاه ذی نفعان: مطالعه کیفی
Exploring of Customer Orientation in Pregnant Mothers' Health Services from the Perspective of Stakeholders: A Qualitative Study
مدیریت خدمات بهداشتی درمانی
health services management
پژوهشي
Research
مقدمه: در جهان رقابتی ارائه خدمات سلامت مشتری محور از اهمیت فوق العاده ای برخوردار است. یکی از حوزههای مهم نظام سلامت کشورها، تأمین بهینه خدمات مورد نیاز مادران باردار است. لذا مطالعه حاضر با هدف تبیین مشتری مداری در خدمات سلامت مادران باردار از دیدگاه ذی نفعان انجام شد.<br>
روش کار: مطالعه حاضر از نوع کیفی فنومنولوژی (پدیدار شناسی) میباشد. روش گردآوری داه ها، مصاحبه نیمه ساختار یافته بود که در راستای درک ماماها، پزشکان و مادران باردار و همراهان آنها از مشتری مداری در خدمات سلامت مادران باردار انجام گرفت. در این مطالعه از مصاحبه فردی استفاده شد. در مجموع 57 مصاحبه انجام شد و نظرات 10 نفر از پزشکان،10 نفر از ماماها، 7 پرستار، 15 بیمار و 15 همراه بیمار ضبط و مکتوب شد. روش نمونه گیری به روش مبتنی بر هدف بود، در این مطالعه مصاحبهها تا زمان دستیابی به مفاهیم غنی و عدم استخراج دادههای جدید ادامه یافت.<br>
یافتهها: مشتری مداری در خدمات سلامت مادران باردار دارای طبقات اصلی دسترسی و مقبولیت، حفظ شأن و منزلت، پذیرش مسئولیت، حمایت بود. طبقات فرعی شامل دسترسی فیزیکی و مالی، پاسخگویی فرهنگی و اجتماعی، حریم شخصی و احترام و استقلال، ارتباط مطلوب و ارائه مراقبت با کیفیت و استاندارد، مراقبت قانونی، تعهد و پاسخگویی و درک نیازها و ارتقای آگاهی و پشتیبانی از مادر و نیز حفاظت از ایمنی و تأمین و استمرار مراقبتها و در نهایت پیگیری و هماهنگی میباشد.<br>
نتیجه گیری: مشتری مداری در خدمات سلامت مادران باردار در بر گیرنده مراقبتهایی است که مبتنی بر دسترسی، مقبولیت و رعایتشان و منزلت مادران باردار در کنار پذیرش مسئولیت و حمایت از مددجو میباشد. پیشنهاد میگردد برنامه ریزان سیاستهای سلامت مادران، مفاهیم فوق را جهت طراحی و تدوین سیاستها و برنامه ریزی خدمات مراقبتی از مادران مد نظر قرار دهند.<br>
<strong>Introduction:</strong> In a competitive world, the provision of customer orientation health services is so importance. One of the important areas of the health system of the countries is the provision of optimal services for pregnant women. Therefore, the aim of present study is exploring of customer orientation in pregnant mothers' health services from the perspective of stakeholders.<br>
<strong>Methods:</strong> This study is a qualitative type of phenomenology (phenomenology). The method of collecting data was a semi-structured interview that was conducted in order to understand the midwives, doctors and pregnant mothers and their companions from a client in the health services of pregnant mothers. The method of collecting data was a semi-structured interview that was conducted in order to understand the midwives, doctors and pregnant mothers and their companions from a client in the health services of pregnant mothers. A total of 57 interviews were conducted and 10 doctors, 10 midwives, 7 nurses, 15 patients and 15 patients were contributed. The sampling method was Purposive sampling. In this study, interviews continued until the acquisition of rich concepts and the non-extraction of new data.<br>
<strong>Results:</strong> The consumer-oriented for pregnant mothers’ health services has the main categories of access and acceptability, dignity, acceptance of responsibility, support. Subcategories include physical and financial access, cultural and social accountability, privacy and respect and independence, good communication and quality and standard care, legal care, commitment and accountability, and understanding needs, and raising awareness and support for the mother as well as protection safety and supply and continuity of care and, ultimately, follow up and coordination.<br>
<strong>Conclusions:</strong> The consumer-oriented for pregnant mothers’ health services involves care that is based on the availability, acceptability and observance of the pregnant mothers, along with the acceptance of the responsibility and support of the client. It is suggested that mothers' health planners consider the above concepts to design and formulate policies and plan maternity care services.<br>
مشتری مداری, خدمات سلامت, مادران باردار, پدیدار شناسی
Client Orientation, Health Services, Pregnant Mothers, Phenomenology
24
32
http://jhpm.ir/browse.php?a_code=A-10-1215-1&slc_lang=fa&sid=1
Masoomeh
Shakeri
معصومه
شاکری
Shakerimasoomeh@gmail.com
10031947532846009670
10031947532846009670
No
PhD Candidate of Health & Medical Services Management, Department of South Tehran Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran
گروه مدیریت خدمات بهداشتی و درمانی، واحد تهران جنوب، تهران ، ایران
Soad
Mahfoozpour
سعاد
محفوظ پور
smahfoozpour@yahoo.com
10031947532846009671
10031947532846009671
Yes
Associate Professor of Medical & Health Services Management Safety Promotion & Injery Prevention Research Center, Shahid Beheshti University of Medical Science, Tehran, Iran
مدیریت خدمات بهداشتی و درمانی مرکز تحقیقات ارتقاء ایمنی و پیشگیری از مصمومیت ها، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران
Khalil
Alimohammadzadeh
خلیل
علی محمدزاده
dr_khalil_amz@yahoo.com
10031947532846009672
10031947532846009672
No
Associate Professor, Department of Health Services Management, North Tehran Branch, Islamic Azad University, Tehran
دانشیار گروه مدیریت خدمات بهداشتی و درمانی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال، تهران، ایران
Naser
Azad
ناصر
آزاد
n_azad@azad.ac.ir
10031947532846009673
10031947532846009673
No
Assistant Professor, Department of Management, South Tehran Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran
استادیار گروه مدیریت بازرگانی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران جنوب، تهران ، ایران
Amir
Najafi
امیر
نجفی
asdnjf@gmail.com
10031947532846009674
10031947532846009674
No
Associate Professor, Department of Industrial engineering , Zanjan Branch, Islamic Azad University, Zanjan, Iran
دانشیار گروه مهندسی صنایع،واحد زنجان ، دانشگاه آزاد اسلامی زنجان، ایران