Journal of Health Promotion Management
فصلنامه مدیریت ارتقای سلامت
JHPM
Medical Sciences
http://jhpm.ir
1
admin
2251-8614
2251-9947
10.22034/jhpm
2251-8614
fa
jalali
1397
12
1
gregorian
2019
3
1
8
1
online
1
fulltext
fa
اثربخشی آموزش گروهی "درمان پذیرش و تعهد" بر صمیمیت زناشویی معلمان زن
The Effectiveness of Group Treatment of “Acceptance and Commitment Therapy (ACT)” on Marital Intimacy of Female Teachers
مدیریت سلامت و رفاه اجتماعی
health & social welfare management
پژوهشي
Research
مقدمه: از جمله مشاغل حساسی که زنان بدان اشتغال دارند معلمی است و متغیری که می تواند تحت تاثیر اشتغال آن ها قرار گیرد، صمیمیت زناشویی است. پژوهش حاضر با هدف تعیین اثربخشی آموزش گروهی "درمان پذیرش و تعهد" بر صمیمیت زناشویی معلمان زن انجام شد.<br>
روش کار: این پژوهش از نوع نیمه تجربی با طرح پیش آزمون – پس آزمون – پیگیری با گروه گواه بود. جامعه آماری پژوهش همه معلمان زن متاهل و شاغل شهر ابهر در سال تحصیلی 97-96 بودند. از میان آن ها 30 تن با روش نمونه گیری تصادفی منظم انتخاب و بطور تصادفی در دو گروه مساوی جایگزین شدند. گروه مداخله در هشت جلسه 90 دقیقه ای با روش "درمان پذیرش و تعهد" آموزش دیدند. هر دو گروه "بررسی نیازهای صمیمیت" (Intimacy Needs Survey) را بعنوان پیش آزمون، پس آزمون و پیگیری تکمیل کردند. روایی پرسشنامه بوسیله مدرسین گروه مشاوره تایید و پایایی پرسشنامه با استفاده از آلفای کرونباخ اندازه گیری شد. داده ها با اس پی اس اس نسخه 24 تحلیل شدند.<br>
یافتهها: در مرحله پس آزمون و پیگیری بین گروه های مداخله و گواه در مولفه صمیمیت عاطفی(20/12=F ،01/0>P)، صمیمیت روانشناختی (80/11 = F، 01/0 > P)، صمیمیت عقلانی(99/16 = F، 01/0 > P)، صمیمیت جنسی(47/15 = F، 01/0 > P)، صمیمیت بدنی(43/24 = F، 01/0 > P)، صمیمیت معنوی(04/17 = F، 01/0 > P)، صمیمیت زیبایی شناختی(76/17 = F، 01/0 > P)، صمیمیت اجتماعی- تفریحی(39/16 = F، 01/0 > P)، صمیمیت زمانی(92/15 = F، 01/0 > P) تفاوت معنی داری وجود داشت. به عبارت دیگر، آموزش "درمان پذیرش و تعهد" باعث افزایش مولفه های صمیمیت زناشویی معلمان زن شد(01/0P<) و این افزایش در طی زمان پایدار بود.<br>
نتیجه گیری: آموزش "درمان پذیرش و تعهد" می تواند صمیمیت زناشویی در معلمان زن متاهل را افزایش دهد. بنابراین، مشاوران و درمانگران می توانند از روش مذکور برای افزایش صمیمت زناشویی استفاده کنند.<br>
<strong>Introduction:</strong> Among the critical jobs that women are engaged in is a teacher and a variable that can be affected by their employment is marital intimacy. The purpose of this study was to determine the effectiveness of group therapy "acceptance and commitment therapy" on marital intimacy of female teachers.<br>
<strong>Methods:</strong> This quasi-experimental study was a pretest-posttest-follow-up with control group. The statistical population of the study was all married and employed female teachers in Abhar city in the academic year of 2017-2018. 30 of them were selected by random sampling method and randomly assigned to two equal groups. The intervention group trained in eight 90-minute sessions with the "Acceptance and Commitment Therapy" method. Both groups completed the "Intimacy Needs Survey" as a pretest, post-test, and follow-up. The validity of the questionnaire was verified by the counselors and the reliability of the questionnaire was measured using Cronbach's alpha. Data was analyzed using SPSS. 24.<br>
<strong>Results:</strong> In the post-test and follow up stages, there was a significant correlation between the experimental group and the control group in emotional intimacy (F = 12.20, P = 0.01), psychological intimacy (F = 11.88, P < 0.01), intellectual intimacy (F = 16.199, P < 0.01), sexual intimacy (F = 15.47, P = 0.01), physical intimacy (F = 24.44, P < 0.01), spiritual intimacy (F = 17.4, P < 0.01), aesthetic intimacy (F = 17.76, P < 0.01), social-recreational intimacy (F = 16.31, P < 0.01), temporal intimacy (F = 15.92, P < 0.01). In other words, "Acceptance and Commitment Therapy (ACT)” increased marital intimacy among female teachers (P < 0.01) and this increase was stable over time.<br>
<strong>Conclusions:</strong> Teaching “Acceptance and Commitment Therapy” (ACT) can increase marital intimacy in married female teachers. Therefore, counselors and therapists can use this method to increase marital satisfaction.<br>
آموزش, پذیرش, تعهد, صمیمیت زناشویی
Education, Acceptance, Commitment, Marital Intimacy
12
20
http://jhpm.ir/browse.php?a_code=A-10-1212-1&slc_lang=fa&sid=1
hasan
elahifar
حسن
الهی فر
elahifar.ha@gmail.com
10031947532846009734
10031947532846009734
No
Department, of Counseling, Abhar Branch, Islamic Azad University, Abhar, Iran
گروه مشاوره، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران،ایران.
mohammad
ghamari
محمد
قمری
counselor_ghamari@yahoo.com
10031947532846009735
10031947532846009735
Yes
دانشکده علوم انسانی، واحد ابهر، دانشگاه آزاد اسلامی، ابهر، ایران.
Kianoush
Zahrakar
کیانوش
زهراکار
dr_zahrakar@yahoo.com
10031947532846009736
10031947532846009736
No
Department, Of Counseling, Faculty of Psychology and Educational Sciences, Kharazmi University, Tehran, Iran
گروه مشاوره، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی،دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران.