Journal of Health Promotion Management
فصلنامه مدیریت ارتقای سلامت
JHPM
Medical Sciences
http://jhpm.ir
1
admin
2251-8614
2251-9947
10.22034/jhpm
2251-8614
fa
jalali
1395
1
1
gregorian
2016
4
1
5
2
online
1
fulltext
fa
بررسی زمان انتظار مراجعین به بخش اورژانس بیمارستان های آموزشی دانشگاه علوم پزشکی کرمان
Assessing waiting time patients in emergency ward of Kerman University of Medical Sciences
مدیریت سلامت
health management
پژوهشي
Research
مقدمه: یکی از بخش های مهم بیمارستان بخش اورژانس است که مهمترین وظیفه آن ارائه خدمات فوریت های پزشکی می باشد. توقف طولانی مدت در بخش اورژانس موجب نارضایتی بیماران و افزایش تلفات ناشی از حوادث خواهد شد. مطالعه حاضر با هدف تعیین زمان انتظار مراجعین به بخش اورژانس بیمارستان های آموزشی دانشگاه علوم پزشکی کرمان در سال 1393نجام شده است. مواد و روش ها: در این مطالعه توصیفی، 375 مراجعه کننده به اورژانس بیمارستانهای آموزشی دانشگاه علوم پزشکی کرمان بصورت نمونه گیری در دسترس وارد شدند. ابزار جمع آوری داده ها فرم بازنگری شده "زمان سنجی و گردش کار خدمات اورژانس" “The revised form of Timing and Workflow Emergency Services” و همچنین کرونومتر بود داده ها با نرم افزار اس پی اس اس نسخه 21 تحلیل شد. یافته ها: میانگین های زمان انتظار، تعیین تکلیف، تریاژ احیاء، تریاژ اورژانسی، به ترتیب، 5/3 ،8/133،7/1 و 8/6 دقیقه بالاتر از میانگین جهانی (P<0/05) و تریاژ نیمه اضطراری و غیر اضطراری به ترتیب 73/5 و 7/36 دقیقه پایین تر از میانگین جهانی می باشد. (P<0/05). نتیجه گیری: میانگین زمان انتظار مراجعین در ایران بالاتر از استانداردهای بین المللی می باشد. برای رسیدن به استانداردهای بین المللی بازنگری و اصلاح فرایندهای ارائه خدمت به بیمار در بخش اورژانس و همچنین آموزش به ارائه دهندگان خدمات، پیشنهاد می گردد.
Introduction: Hospital Emergency Department is one of the most important parts. The most important task is to provide emergency medical services. Long time stay in the emergency department will cause dissatisfaction of patients and deaths from accidents will increase. This study aimed to determine waiting time patients in emergency ward of Kerman University of Medical Sciences. Materials & Methods: In this descriptive study, study, 375 patients referred to the teaching hospital of Kerman University of Medical Sciences were selected. Data was collected by “The Revised Form of Timing and Workflow Emergency Services” and stop watch. Validity and reliability of instruments were measured. Data was analyzed by SPSS/21. Findings: The mean waiting time, the resuscitation triage, resuscitation, emergency triage, respectively was 3.5, 133.8, 1.7and 6.8 minutes higher than the global average (p-values were<0.05). Also the semi-emergency and non-emergency triage respectively was 5.7 and 36.7 minutes lower than the global average (All p-values were<0.05). Conclusion: Waiting time to receiving emergency services in present study was higher than international standards. To reach to international standard, revising the process of patient’s services in emergency ward and also training of personnel is suggested.
زمان انتظار, بیماران, بخش اورژانس, بیمارستان, تریاژ.
Waiting time, Patients, Emergency department, Hospital, Triage
20
30
http://jhpm.ir/browse.php?a_code=A-10-1-26&slc_lang=fa&sid=1
A
Ramazankhani
علی
رمضانخانی
10031947532846008387
10031947532846008387
No
Shahid Beheshti University of Medical Sciences, Tehran, Iran.
دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، تهران، ایران
S
Mahfouz pour
سعاد
محفوظ پور
10031947532846008388
10031947532846008388
No
Shahid Beheshti University of Medical Sciences, Tehran, Iran.
دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، تهران، ایران
S
Marzban
سیما
مرزبان
10031947532846008389
10031947532846008389
No
Shahid Beheshti University of Medical Sciences, Tehran, Iran.
دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، تهران، ایران
A
Naghibzadeh- Tahami
احمد
نقیب زاده تهامی
10031947532846008390
10031947532846008390
No
Kerman University of Medical Sciences, Kerman, Iran.
دانشگاه علوم پزشکی کرمان، کرمان، ایران.
A
Sarani
آرزو
سارانی
arezoo.sarani@yahoo.com
10031947532846008391
10031947532846008391
Yes
Shahid Beheshti University of Medical Sciences, Tehran, Iran.
دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، تهران،ایران