Journal of Health Promotion Management
فصلنامه مدیریت ارتقای سلامت
JHPM
Medical Sciences
http://jhpm.ir
1
admin
2251-8614
2251-9947
10.22034/jhpm
2251-8614
fa
jalali
1397
6
1
gregorian
2018
9
1
7
4
online
1
fulltext
fa
شناسایی و اولویت بندی شاخصهای ارزیابی عملکرد ادارات تربیت بدنی دانشگاههای علوم پزشکی کشور با "رویکرد کارت امتیازی متوازن" و "فرایند تحلیل سلسله مراتبی"
Identification and Prioritization of Performance Assessment Indicators of Physical Education Institutions at Iranian Medical Sciences Universities Using Balanced Scorecard Approach and Analytical Hierarchy Process
مدیریت تیروی انسانی
human power management
پژوهشي
Research
مقدمه: سازمانها به منظور آگاهی از میزان موفقیت فعالیتهای خود به ویژه در محیطهای پیچیده و پویا نیاز مبرم به نظام ارزیابی دارد. این پژوهش با هدف شناسایی و اولویت بندی شاخصهای ارزیابی عملکرد ادارات تربیت بدنی دانشگاههای علوم پزشکی کشور با استفاده از "رویکرد کارت امتیازی متوازن" و "فرایند تحلیل سلسله مراتبی" انجام شده است.<br>
روش کار: این پژوهش یک مطالعه توصیفی است که با شرکت 120 نفر از مدیران، کارشناسان و مدرسین ادارات تربیت بدنی دانشگاههای علوم پزشکی کشور به روش سرشماری انجام شد. ابزار جمع آوری دادهها شامل دو پرسشنامه "رویکرد کارت امتیازی متوازن" (Balance Scorecard Approach) و "فرایند تحلیل سلسله مراتبی" (Analytic Hierarchy Process) بود. پایایی پرسشنامه "رویکرد کارت امتیازی متوازن" به روش آلفای کرونباخ و پرسشنامه "فرایند تحلیل سلسله مراتبی"، به روش محاسبه نرخ ناسازگاری تعیین شد. دادههای جمع آوری شده بوسیله نرم افزار اس پی اس اس نسخه 20، نرم افزار LISREL نسخه 8/8 و نرم افزار Expert choice تجزیه و تحلیل شد.<br>
یافتهها: برای معیار مالی (6 زیرمعیار)، معیار مشتری (7 زیرمعیار)، معیار فرایندهای داخلی (4 زیرمعیار) و معیار رشد و یادگیری (4 زیرمعیار) تعیین شد. نتایج "فرایند تحلیل سلسله مراتبی" نشان داد که در بین چهار معیار "رویکرد کارت امتیازی متوازن"، معیارهای مالی، مشتری، فرایندهای داخلی، رشد و یادگیری به ترتیب در اولویتهای اول تا چهارم قرار گرفتند.<br>
نتیجه گیری: معیارها و شاخصهای شناسایی شده بر اساس "رویکرد کارت امتیازی متوازن" و "رویکرد فرایند تحلیل سلسله مراتبی" میتواند جهت ارزیابی عملکرد ادارات تربیت بدنی دانشگاههای علوم پزشکی کشور مناسب باشد. بنابراین، استفاده از این روشها جهت انجام ارزیابی عملکرد سازمان به مدیران و کارشناسان تربیت بدنی پیشنهاد میگردد.<br>
<br>
Introduction: In order to be aware of the success rate, especially in complex and dynamic environments, organizations are in urgent need for assessment. The current study aimed as identifying and prioritizing the performance assessment indicators of physical education institutions at medical sciences universities using balanced scorecard approach and analytical hierarchy process.<br>
Methods: The current descriptive study was conducted on 120 managers, experts, and professors of physical education departments at Iranian medical sciences universities selected by census method. Data collection instruments included balance scorecard approach and analytical hierarchy process questionnaires. The reliability of the balanced scorecard approach questionnaire was determined by Cronbach's alpha method and the analytical hierarchy process analysis questionnaire, by calculating the inconsistency rate. The collected data were analyzed with SPSS version 20, LISREL 8.8, and Expert choice software.<br>
Results: According to the results, six sub-criteria for financial, seven for customer, four for internal process, and four for growth and learning criteria were determined. The results of the hierarchical analysis process showed that among the four criteria of balanced scorecard approach, financial, customer, internal processes, growth and learning criteria were ranked first to fourth respectively, in terms of priority.<br>
Conclusions: The criteria and sub-criteria identified based on the balanced scorecard approach and hierarchical analysis process methods can be used to assess the performance of physical education departments in the Iranian medical sciences universities. Therefore, this model is suggested to managers and experts of physical education to assess the performance of organizations.<br>
ارزیابی, رویکرد کارت امتیازی متوازن, فرآیند تحلیل سلسله مراتبی
Evaluation, Balanced Scorecard Approach, Analytic Hierarchy Process
15
23
http://jhpm.ir/browse.php?a_code=A-10-776-1&slc_lang=fa&sid=1
Mahmoud Reza
Mottaghy
محمود رضا
متقی
A.m.safania@gmail.com
10031947532846009661
10031947532846009661
Yes
Islamic Azad University, Science and Research Branch, Tehran, Iran
، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات تهران، تهران، ایران
Mohammad
Safania
علی محمد
صفانیا
mottaghym@yahoo.com
10031947532846009662
10031947532846009662
No
Islamic Azad University, Science and Research Branch, Tehran, Iran
، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات تهران، تهران، ایران
Reza
Nikbakhsh
رضا
نیک بخش
nikbakhsh_reza@yahoo.com
10031947532846009663
10031947532846009663
No
Islamic Azad University, South Tehran Branch, Tehran, Iran
دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران جنوب، تهران، ایران