Journal of Health Promotion Management
فصلنامه مدیریت ارتقای سلامت
JHPM
Medical Sciences
http://jhpm.ir
1
admin
2251-8614
2251-9947
10.22034/jhpm
2251-8614
fa
jalali
1400
7
1
gregorian
2021
10
1
10
5
online
1
fulltext
fa
الگوی معادلات ساختاری رفتارهای پرخطر با تنهایی و اعتیاد به شبکههای اجتماعی با میانجیگری فرسودگی تحصیلی در نوجوانان
Structural Equation Modelling of High-Risk Behaviors with Loneliness and Social Network Addiction Mediated by Academic Burnout in Adolescents
مدیریت سلامت و رفاه اجتماعی
health & social welfare management
پژوهشي
Research
مقدمه: رفتارهای پرخطر زمینه­سازی بزهکاری در نوجوانان است که شناسایی پیش­بین­های آن می­تواند در اقدامات پیشگیرانه موثر باشد. مطالعه حاضر با هدف تعیین الگوی معادلات ساختاری رفتارهای پرخطر با تنهایی و اعتیاد به شبکه ­های اجتماعی با میانجیگری فرسودگی تحصیلی در نوجوانان انجام شد. <br>
روش کار: روش پژوهش توصیفی- همبستگی بود. دانش­آموزان مقطع متوسطه دوم شهر شیراز در سال 1399 جامعه آماری این پژوهش بودند که 221 تن از آن­ها به روش تصادفی طبقه ­ای مشارکت داشتند. ابزارهای گردآوری داده­ ها شامل پرسشنامه جمعیت شناختی، "مقیاس خطرپذیری نوجوانان ایرانی" (Iranian Adolescents Risk-Taking Scale)، "نسخه سوم مقیاس تنهایی UCLA" (UCLA Loneliness Scale: Version 3)، "پرسشنامه اعتیاد به شبکه­های اجتماعی مبتنی بر موبایل" (Addiction to Mobile Questionnaire Based on Social Networks) و "سیاهه فرسودگی مسلش" (Maslach Burnout Inventory) بود. روایی سازه به روش تحلیل عاملی تاییدی و پایایی به روش همسانی درونی با محاسبه ضریب آلفا کرونباخ ابزار ها اندازه گیری شد. داده­ ها در نرم ­افزارهای اس پی اس اس نسخه 24 و اموس نسخه 24 تحلیل شدند.<br>
یافته ­ها: الگوی پیشنهادی از برازش مطلوبی برخوردار بود. همچنین نتایج آزمون بوت استرپ نشان داد که تنهایی با میانجیگری فرسودگی تحصیلی (085/0=β) و اعتیاد به شبکه ­های اجتماعی با میانجیگری فرسودگی تحصیلی (163/0=β) با رفتارهای پرخطر همبستگی غیرمستقیم و معنادار دارند (05/0>P).<br>
نتیجه­ گیری: رفتارهای پرخطر در نوجوانان با تنهایی، اعتیاد به شبکه های اجتماعی با میانجی­گیری فرسودگی تحصیلی قابل پیش­بینی است. پیشنهاد می­شود که روانشناسان و متخصصان حوزه سلامت به نقش این متغیرها توجه داشته باشند.<br>
Abstract<br>
Introduction: High-risk behaviors predispose to delinquency in adolescents, and the identification of their predictions can be effective in preventive measures. The aim of this study was to determine the structural equation modelling of high-risk behaviors with loneliness and social network addiction mediated by academic burnout in adolescents.<br>
Methods: The research method was descriptive-correlation. The second-high school students in Shiraz in 2020 were the statistical population of this study, 221 of whom participated in stratified random sampling method. Data collection instruments included demographic questionnaire, "Iranian Adolescents Risk-Taking Scale", "UCLA Loneliness Scale: Version 3", “Addiction to Mobile Questionnaire Based on Social Networks” and the “Maslach Burnout Inventory”. Construct validity was measured by confirmatory factor analysis and internal consistency was measured by Cronbach's alpha coefficient. Data were analyzed in SPSS. 24 and Amos. 24.<br>
Results: The proposed model had a good fit. Also, the results of Bootstrap test showed that loneliness with mediation of academic burnout (β=0.085) and addiction to social networks with mediation of academic burnout (β=0.163) have an indirect and significant correlation with high-risk behaviors(P<0.05).<br>
Conclusions: High-risk behaviors in adolescents based on loneliness, addiction to social networks can be predicted through mediation of academic burnout. It is suggested that psychologists and health professionals pay attention to the role of these variables.<br>
<br>
خطرپذیری, تنهایی, نوجوان, شبکههای اجتماعی, فرسودگی.
Risk-Taking, Loneliness, Adolescent, Social Networks, Burnout.
1
11
http://jhpm.ir/browse.php?a_code=A-10-1817-1&slc_lang=fa&sid=1
Parsa
Bahmani
پارسا
بهمنی
Parsa.b91@gmail.com
100319475328460012140
100319475328460012140
No
Ph.D Student in Psychology, Department of Psychology, Ahvaz Branch, Islamic Azad University, Ahvaz, Iran.
دانشجوی دکتری روانشناسی، گروه روانشناسی، واحد اهواز، دانشگاه آزاد اسلامی، اهواز، ایران.
Behnam
Makvandi
بهنام
مکوندی
B.makvandi@iauahvaz.ac.ir
100319475328460012141
100319475328460012141
Yes
Associate Professor, Department of Psychology, Ahvaz Branch, Islamic Azad University, Ahvaz, Iran.
دانشیار، گروه روانشناسی، واحد اهواز، دانشگاه آزاد اسلامی، اهواز، ایران.
Reza
Johari Fard
رضا
جوهری فرد
rjoharifard@gmail.com
100319475328460012142
100319475328460012142
No
Assistant Professor, Department of Psychology, Ahvaz Branch, Islamic Azad University, Ahvaz, Iran.
استادیار، گروه روانشناسی، واحد اهواز، دانشگاه آزاد اسلامی، اهواز، ایران.