Journal of Health Promotion Management
فصلنامه مدیریت ارتقای سلامت
JHPM
Medical Sciences
http://jhpm.ir
1
admin
2251-8614
2251-9947
10.22034/jhpm
2251-8614
fa
jalali
1392
1
1
gregorian
2013
4
1
2
2
online
1
fulltext
fa
بررسی کیفیت خدمات آموزشی دانشگاه علوم پزشکی مازندران بر اساس الگوی سروکوآل
Assessing the quality of educational service in Mazandaran University of Medical Sciences using Servqual Model
مدیریت فناوری سلامت (مدیریت تکنولوژی)
health technology management
پژوهشي
Research
<font face="Times New Roman" size="3"> </font><p class="MsoNormal" style="margin: 0in 0in 0pt text-align: justify line-height: 125% text-indent: 11.35pt" dir="rtl"><b><span lang="FA" style="line-height: 125% font-family: ">چکیده<o:p /></span></b></p><font face="Times New Roman" size="3"> </font><p class="MsoNormal" style="margin: 0in 0in 0pt text-align: justify line-height: 125% text-indent: 11.35pt" dir="rtl"><b><span lang="FA" style="line-height: 125% font-family: ">مقدمه</span></b><span lang="FA" style="line-height: 125% font-family: ">:
آموزش دانشگاهی در سراسر جهان با توجه به نظام آموزش عالی و نقش اطلاعات و
ارتباطات تحت تاثیر تغییرات و اصلاحات مهمی قرار گرفته است. این نظام در صورتی از
عهده وظایف خود بر می آید که از نظر کیفیت آموزشی در وضعیت مطلوبی باشد. این پژوهش
به منظور تعیین کیفیت خدمات آموزشی دانشگاه علوم پزشکی مازندران بر اساس<font size="3"><font face="B Mitra"><span style="color: red"> </span>الگوی سروکوآل انجام شد.<o:p /></font></font></span></p><font face="Times New Roman" size="3"> </font><p class="MsoNormal" style="margin: 0in 0in 0pt text-align: justify line-height: 125% text-indent: 11.35pt" dir="rtl"><b><span lang="FA" style="line-height: 125% font-family: ">مواد و روش ها: </span></b><span lang="FA" style="line-height: 125% font-family: ">این
پژوهش با روش توصیفی انجام شد. جامعه آماری شامل کلیه دانشجویان دانشگاه علوم
پزشکی استان مازندران به تعداد 2322 نفر بود که از میان این افراد 341 نفر به شیوه
نمونهگیری تصادفی ساده به عنوان نمونه مورد بررسی قرار گرفتند. گردآوری داده ها
از طریق "پرسشنامه سروکوآل"</span><span dir="ltr"></span><span style="line-height: 125% font-family: " dir="ltr"><span dir="ltr"></span>(Servqual Questionnaire)</span><span dir="rtl"></span><span style="line-height: 125% font-family: "><span dir="rtl"></span> <span lang="FA"><font face="B Mitra" size="3">که دارای 26 سؤال است جمع آوری شد. اعتبار و پایایی
آن بر اساس مطالعات قبلی تایید شده است. تجزیه و تحلیل استباطی دادهها از طریق
آزمون تی گروههای همسان بوسیله</font></span></span><span lang="FA" style="line-height: 125% font-family: "> نرم افزار </span><span style="line-height: 125% font-family: " dir="ltr">SPSS</span><span dir="rtl"></span><span lang="FA" style="line-height: 125% font-family: "><span dir="rtl"></span> نسخه 16</span><span lang="FA" style="line-height: 125% font-family: "> انجام شد.<b><o:p /></b></span></p><font face="Times New Roman" size="3"> </font><p class="MsoNormal" style="margin: 0in 0in 0pt text-align: justify line-height: 125% text-indent: 11.35pt" dir="rtl"><b><span lang="FA" style="line-height: 125% font-family: ">یافته ها: </span></b><span lang="FA" style="line-height: 125% font-family: ">نتایج
پژوهش نشان داد که در بعد تضمین (با میانگین 41/4)، بعد پاسخگویی (با میانگین
32/4)، بعد همدلی (با میانگین 38/4) و بعد ملموس بودن (با میانگین 47/4) بود
و<font size="3"><font face="B Mitra"><span style="mso-spacerun: yes"> </span>انتظارات دانشجویان در سطحی بالاتر از
خدمات دریافت شده بود. اما در بعد اطمینان (با میانگین 42/4) خدمات دریافت شده در
سطح انتظارات قرار داشت.<b><o:p /></b></font></font></span></p><font face="Times New Roman" size="3"> </font><p class="MsoNormal" style="margin: 0in 0in 0pt text-align: justify line-height: 125% text-indent: 11.35pt" dir="rtl"><b><span lang="FA" style="line-height: 125% font-family: ">نتیجهگیری: </span></b><span lang="FA" style="line-height: 125% font-family: ">هرچند
انتظارات دانشجویان در سطحی بالاتر از خدمات دریافتی قرار داشت و دانشجویان از
کیفیت خدمات دانشگاه رضایت کامل نداشتند، ولی از رضایت نسبی برخوردار بودند.<b><o:p /></b></span></p><font face="Times New Roman" size="3"> </font>
<font face="Times New Roman" size="3"> </font><p class="yiv1011698872msonormal" style="margin: 0in 0in 0pt text-align: justify line-height: 125% text-indent: 11.35pt"><font size="3"><font face="Times New Roman"><b><span>Abstract</span></b><span><o:p /></span></font></font></p><font face="Times New Roman" size="3"> </font><p class="yiv1011698872msonormal" style="margin: 0in 0in 0pt text-align: justify line-height: 125% text-indent: 11.35pt"><font size="3"><font face="Times New Roman"><b><span>Introduction:</span></b><span> Given the pivotal role of information
and communications, academic education has been subject to major revisions and
modifications throughout the worldwide. The system may fulfill its role only if
it is in an acceptable status in terms of education quality. The aim of present
study was to determine the quality of educational service in Mazandaran
University of Medical Sciences using Servqual Model.</span><span lang="AR-SA" style="font-family: " dir="rtl"><o:p /></span></font></font></p><font face="Times New Roman" size="3"> </font><p class="yiv1011698872msonormal" style="margin: 0in 0in 0pt text-align: justify line-height: 125% text-indent: 11.35pt"><font size="3"><font face="Times New Roman"><b><span>Materials and Methods:</span></b><span> This </span><span lang="EN-GB" style="mso-ansi-language: EN-GB">study was
conducted by</span><span> descriptive
method. The population consisted of all students at Mazandaran University of
Medical Sciences whom was 2,322 people. 341 students were selected from
statistical population through randomized sampling. Data were collected using a
26-item Servqual Questionnaire. Validity and reliability was confirmed by
previous studies. Data were analyzed using t-test of homogeneous groups using
SPSS/16.<o:p /></span></font></font></p><font face="Times New Roman" size="3"> </font><p class="yiv1011698872msonormal" style="margin: 0in 0in 0pt text-align: justify line-height: 125% text-indent: 11.35pt"><font face="Times New Roman"><b><span><font size="3">Findings:</font></span></b><span><font size="3"> The findings of the study indicated
that the students had higher expectations than received in dimensions of
assurance (mean 4.41), responsiveness (mean 4.32), empathy (mean 4.38) and
tangibles<span style="color: red"> </span></font><font size="3">(mean 4.47). However, the services
were at the same level as expectations in the dimension of reliability (mean
4.42).<o:p /></font></span></font></p><font face="Times New Roman" size="3"> </font><p class="yiv1011698872msonormal" style="margin: 0in 0in 0pt text-align: justify line-height: 125% text-indent: 11.35pt"><font size="3"><font face="Times New Roman"><b><span>Conclusion: </span></b><span>The students’ expectations were higher
than the services they received, and they had not complete satisfaction of
educational service. The students reported relative satisfaction with the
service.<o:p /></span></font></font></p><font face="Times New Roman" size="3"> </font>
کیفیت خدمات، رضایت دانشجویان، الگوی سروکوآل
Quality of educational services, Students’ satisfaction, Servqual Model
32
39
http://jhpm.ir/browse.php?a_code=A-10-187-1&slc_lang=fa&sid=1
T
Enayati
ترانه
عنایتی
10031947532846001523
10031947532846001523
No
F
Zameni
فرشیده
ضامنی
10031947532846001524
10031947532846001524
No
N
Nasirpoor Deravi
نگار
نصیرپوردروئی
negar.nasirpour@yahoo.com
10031947532846001525
10031947532846001525
Yes