AU - Khorasani, P AU - Rassouli, M AU - Zagheri-Tafreshi, M AU - Parvizy, S AU - Nasr Esfahani, M TI - Development and evaluation of "Patient Education Record" for structured documentation of patient education process PT - JOURNAL ARTICLE TA - jhpm.ir JN - jhpm.ir VO - 3 VI - 4 IP - 4 4099 - http://jhpm.ir/article-1-353-fa.html 4100 - http://jhpm.ir/article-1-353-fa.pdf SO - jhpm.ir 4 AB  - مقدمه: ثبت آموزش ‌بیمار، ابزاری مهم جهت تعیین صحت مداخلات آموزشی، حمایت و حفظ حقوق قانونی گیرندگان و ارائه‌دهندگان خدمات است. هدف این پژوهش طراحی و ارزشیابی "فرم ثبت آموزش ‌بیمار" برای ثبت ساختارمند فرآیند آموزش ‌بیمار بود. مواد و روش‌ها: مطالعه‌ی روش‌شناسی حاضر ‌در مرکز آموزشی درمانی الزهرا (س) اصفهان طی سال‌های 1390 تا 1392 انجام شده است. مشارکت‌کنندگان شامل 256 کارشناس و متخصص بالینی بودند که از طریق نمونه‌گیری هدفمند در سه گروه مرکزی، راهبردی و فرآیندی/بازخوردی همکاری نمودند. دو مرحله طراحی و ارزشیابی فرم ثبت آموزش بیمار با 24 دوره نظرخواهی اولیه قبل از اجرا و جمع-آوری 49 یادداشت‌ در عرصه، 11مصاحبه و 52 گزارش و 6 دوره نظرخواهی مجدد طی 9 ماه اجرای آزمایشی فرم اولیه انجام شد. ارزشیابی با تحلیل محتوای کیفی قراردادی بازدارنده‌ها و مزایای ثبت و اجرای آموزش بیمار تا اشباع داده‌ها و تصویب فرم بازنگری‌شده ادامه یافت. یافته‌ها: فرم اولیه‌ی ثبت آموزش بیمار به صورت ساختارمند با یک سربرگ مشخصات بیمار به همراه 4 جدول ثبت آموزش‌‌های بدو ‌ورود تا موقع ترخیص در 9 ستون با زیرنویس‌ ثبت اختصارات کامل فرآیند آموزش بیمار طراحی شد. فرم بازنگری‌شده پس از اجرای آزمایشی شامل اختصارات کم‌تر به همراه چهارجدول ارزیابی اولیه، آموزش موقع پذیرش و آموزش‌های‌ حین‌بستری و مراقبت در منزل توسط دو گروه کارشناسان بالینی و پزشکان بود. طراحی و توصیه‌های دارو، به کارت ترخیص منتقل شد. بازدارنده‌های ثبت و آموزش بیمار شامل پیچیدگی و عدم آشنایی کارشناسان با فرم اولیه و همچنین کمبود وقت، کمبود نیرو، کمبود مهارت و محتوای کمک ‌آموزشی و مزایای مربوطه برای سازمان، بیماران و کارشناسان بالینی در دو طبقه با 6 کد اصلی و 43 کد فرعی تبیین گردید. نتیجه‌گیری: طراحی "فرم‌ ثبت آموزش بیمار"، منجر به تسهیل ثبت و اجرای کامل فرآیند آموزش بیمار شد. فرم طراحی شده می تواند برای ثبت آموزش بیمار در دیگر مراکز درمانی مفید واقع شود. CP - IRAN IN - LG - eng PB - jhpm.ir PG - 1 PT - Research YR - 2014