TY - JOUR JF - jhpm.ir JO - JHPM VL - 11 IS - 4 PY - 2022 Y1 - 2022/8/01 TI - Developing Structural Relationship Model for Risky Behaviors Based on Interpersonal Sensitivities with the Mediating Role of Emotional Creativity in Students of Islamic Azad Universities in Isfahan Province TT - طراحی الگوی روابط ساختاری رفتارهای خطرناک براساس حساسیت های بین فردی با نقش میانجی خلاقیت هیجانی در دانشجویان دانشگاه های آزاد اسلامی استان اصفهان N2 - مقدمـه: امروزه شیوع رفتارهای خطرناک در جوانان به یکی از مهمترین و گسترده ترین دل نگرانی های جوامع بشری تبدیل شده است. این پژوهش با هدف طراحی الگوی روابط ساختاری رفتارهای خطرناک بر اساس حساسیت های بین فردی با نقش میانجی خلاقیت هیجانی در دانشجویان دانشگاه های آزاد اسلامی استان اصفهان انجام پذیرفت. روش کار: پژوهش حاضر به روش توصیفی- همبستگی انجام شد. جامعه آماری پژوهش حاضر شامل کلیه دانشجویان مشغول به تحصیل در نیمسال دوم سال تحصیلی 1400- 1399 در دانشگاه های آزاد اسلامی استان اصفهان بود. تعداد 384 تن از این افراد با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی خوشه ای انتخاب شدند. داده ها با "پرسشنامه جمعیت شناختی، "بررسی رفتارهای خطرناک جوانان " (Youth Risk Behavior Survey)، "اندازه ﺣﺴﺎﺳﻴﺖ ﺑﻴﻦ ﻓﺮدی" ((Interpersonal Sensitivity Measure و "سیاهه خلاقیت هیجانی"(Emotional Creativity Inventory) جمع آوری شد. روایی محتوا به روش کیفی و پایایی به روش همسانی درونی با محاسبه ضریب آلفاکرونباخ اندازه گیری شد. تحلیل داده ها در نرم افزارهای اس پی اس اس نسخه 24 و پی ال اس نسخه 3 انجام شد. یافتـه هـا: حساسیت های بین فردی با خلاقیت هیجانی همبستگی معکوس و منفی داشت (60/0- =β، 87/9=t). خلاقیت هیجانی با رفتارهای خطرناک همبستگی معکوس و منفی داشت (54/0- =β، 98/4=t). حساسیت های بین فردی با رفتارهای خطرناک همبستگی مستقیم و مثبت داشت (41/0=β، 85/5=t). در نهایت، همبستگی حساسیت بین فردی با رفتارهای خطرناک با تاکید بر نقش میانجی خلاقیت هیجانی تأیید گردید (59/80=t). با توجه به نتایج الگو ، پیش بینی رفتارهای خطرناک دانشجویان براساس حساسیت بین فردی با توجه به نقش واسطه ای خلاقیت هیجانی در دانشجویان از برازش مطلوب برخوردار بود. نتیجه گیری: رفتارهای خطرناک دانشجویان براساس حساسیت بین فردی با توجه به نقش واسطه ای خلاقیت هیجانی در دانشجویان پیش بینی می شود. لذا پیشنهاد می شود که با برگزاری کارگاه ها و برنامه های آموزشی و تولید محتوای مناسب در زمینه آگاه سازی دانشجویان و خانواده های آن ها و مسئولان دانشگاه ها جهت کاهش رفتارهای پرخطر اقدام شود. SP - 90 EP - 103 AU - yaghobzade, malihe AU - Jabalameli, Sheida AU - Kazemi Zahrani, Hamid AU - Haghayegh, Sayed Abbas AD - KW - Risky Behaviors KW - Interpersonal Sensitivities KW - Emotional Creativity. UR - http://jhpm.ir/article-1-1473-fa.html DO - https://doi.org/10.22034/JHPM.11.4.90 ER -