TY - JOUR T1 - Correlation between self-efficacy and addiction to social networks with the motivation of academic achievement in high school students in Tehran TT - همبستگی خودکارآمدی و اعتیاد به شبکه‌های اجتماعی با انگیزه پیشرفت تحصیلی در دانش‌آموزان مقطع متوسطه دوم شهر تهران JF - jhpm.ir JO - jhpm.ir VL - 9 IS - 5 UR - http://jhpm.ir/article-1-1209-fa.html Y1 - 2020 SP - 72 EP - 86 KW - Motivation for academic achievement KW - Self-efficacy KW - Addiction to social networks. N2 - مقدمه: انواع شبکه­های اجتماعی تاثیرات عمیق و گوناگونی را بر زندگی افراد جامعه­ی بشری بخصوص نوجوانان و جوانان داشته است. هدف از انجام مطالعه حاضر تعیین همبستگی خودکارآمدی و اعتیاد به شبکه­های اجتماعی با انگیزه پیشرفت تحصیلی در دانش‌آموزان مقطع متوسطه دوم شهر تهران بود. روش کار: پژوهش حاضر از نوع توصیفی-همبستگی می باشد. جامعه آماری شامل کلیه دانش‌آموزان دوره متوسطه دوم تهران در سال تحصیلی 99-1398 بود که با استفاده از روش نمونه‌گیری خوشه‌ای تصادفی، تعداد 422 نفر انتخاب و وارد پژوهش شدند. برای جمع آوری داده‌ها از پرسشنامه‌ جمعیت شناختی، "مقیاس خودکارآمدی عمومی" (General Self-Efficacy Scale)، "پرسشنامه اعتیاد به شبکه­های اجتماعی مبتنی بر موبایل" (Addiction to Mobile Questionnaire Based on Social Networks) و "پرسشنامه اندازه­گیری انگیزه پیشرفت" (A Questionnaire Measure of Achievement Motivation) استفاده شد. روایی سازه به روش تحلیل عاملی اکتشافی و روایی همگرا و پاپایی (آلفا کرونباخ) ابزار ها بررسی و تایید شد. همچنین تحلیل داده‌ها به وسیله­ نرم افزارهای اس پی اس اس نسخه 18 و پی ال اس نسخه 2.3 انجام گرفت. یافته‌ها: همبستگی متغیرهای خودکارآمدی با انگیزش پیشرفت تحصیلی مستقیم و مثبت و با اعتیاد به شبکه­های اجتماعی به منفی و مستقیم بوده که به لحاظ آماری معنادار است (05/0≥P). نتیجه‌گیری: بین اعتیاد به شبکه‌های اجتماعی با خودکارامدی و بین اعتیاد به شبکه‌های اجتماعی و انگیزه پیشرفت دانش آموزان همبستگی منفی و معنادار وجود دارد. پیشنهاد می­گردد که مدیران و مسئولین آموزش و پرورش، با آموزش، دانش­آموزان را با مضرات و اثرات سو آن آشنا نموده و شیوه­های کاهش و از بین بردن اعتیاد به شبکه­های اجتماعی را آموزش دهند. M3 ER -