AU - atadokht, akbar AU - ahmadi, shirin TI - The Model of Structural Relationships of Cyber-Aggression Based on Family Communication Pattern with the Mediating Role of Addiction to Internet PT - JOURNAL ARTICLE TA - jhpm.ir JN - jhpm.ir VO - 10 VI - 6 IP - 6 4099 - http://jhpm.ir/article-1-1199-fa.html 4100 - http://jhpm.ir/article-1-1199-fa.pdf SO - jhpm.ir 6 AB  - مقدمه: روابط خانوادگی نقش فوق العاده مهمی در زندگی افراد ایفا می­کند و این روابط نمایانگر ماندگارترین نهاد اجتماعی است. پژوهش حاضر با هدف طراحی الگوی روابط ساختاری پرخاشگری سایبری بر اساس الگوهای ارتباطی خانواده با نقش میانجی اعتیاد به اینترنت انجام گرفت. روش کار­: پژوهش حاضر به روش توصیفی-همبستگی انجام شد. کلیه دانشجویان مشغول به تحصیل در نیمسال دوم سال تحصیلی 98-1397 دانشگاه محقق اردبیلی جامعه آماری پژوهش حاضر را تشکیل دادند. تعداد 221 تن از این افراد به شیوه نمونه‌گیری تصادفی خوشه‌ای انتخاب شدند. داده ها با پرسشنامه جمعیت شناختی، "پرسشنامه‌ پرخاشگری سایبری برای نوجوانان" (Cyber-aggression Questionnaire for Adolescents)، "پرسشنامه‌ الگوی ارتباطی خانواده" (Family Communication Pattern Questionnaire) و "پرسشنامه‌ اعتیاد به اینترنت" (Young Internet Addiction Questionnaire) جمع آوری شد. روایی محتوا به روش کیفی و پایایی به روش همسانی درونی با محاسبه ضریب آلفا کرونباخ اندازه گیری شد. داده‌های جمع­آوری شده با نرم‌افزارهای اس پی اس اس نسخه 25 و لیزرل نسخه 8/8 تحلیل شد. یافته­ ها: نتایج تحلیل مسیر نشان داد که جهت‌گیری گفت‌وشنود همبستگی مستقیم با پرخاشگری سایبری دارد. همچنین جهت‌گیری گفت‌وشنود از مولفه های الگوی ارتباطی خانواده با میانجیگری اعتیاد به اینترنت همیستگی غیرمستقیم با پرخاشگری سایبری دارد. شاخص­های برازش الگو نیز، جهت‌گیری گفت‌وشنود به پرخاشگری سایبری را با میانجیگری اعتیاد به اینترنت تأیید کرد (06/0=­RMSEA، 97/0=CFI،97/0=NNFI­). نتیجه­ گیری: اعتیاد به اینترنت یک متغیر میانجی در رابطه بین الگوی ارتباطی خانواده و پرخاشگری سایبری محسوب می­شود . پیشنهاد می­شود با برگزاری کارگاه‌های آموزشی در زمینه آگاه‌سازی دانشجویان درباره مضرات استفاده اعتیادی از اینترنت و چگونگی استفاده درست و علمی و بهره بردن آن­ها از مزایای آن اقدام کرد. CP - IRAN IN - Associate Professor of Psychology, Faculty of Educational Sciences and Psychology, University of Mohaghegh Ardabili, Ardabil, Iran. LG - eng PB - jhpm.ir PG - 54 PT - Research YR - 2021