%0 Journal Article %A orouji aghdam, zahra %A atadokht, akbar %A basharpoor, sajad %T The Effectiveness of Parent-Child Relationship-Based Game Therapy on Quality of Life in Preschool Children %J Journal of Health Promotion Management %V 9 %N 3 %U http://jhpm.ir/article-1-1058-fa.html %R %D 2020 %K Parent-child relationship-based play therapy, Quality of life, Preschool children. , %X چکیده مقدمه: بارزترین شیوه ی تغییر رفتار در کودکان، بازی درمانی می باشد. یکی از این روش ها، بازی درمانی مبتنی بر ارتباط والد-کودک است. هدف پژوهش حاضر، تعیین اثربخشی بازی درمانی مبتنی بر ارتباط والد-کودک برکیفیت زندگی کودکان پیش دبستانی است. روش کار: روش پژوهش، تجربی با طرح پیش آزمون و پس آزمون و گروه کنترل بود. جامعه ی آماری این پژوهش شامل کلیه ی کودکان پیش دبستانی شهرمیانه در سال 1397 بود . از میان آن ها تعداد 32 تن به روش نمونه گیری تصادفی انتخاب و در دو گروه آزمایش (16) و کنترل (16) قرار گرفتند. گروه مداخله در 10 جلسه ی 90 دقیقه ای با "بازی درمانی مبتنی بر ارتباط والد-کودک" آموزش دیدند و این فرآیند اجرا شد، اما گروه کنترل آموزشی ندیدند. "پرسشنامه کیفیت زندگی کودکان پیش از دبستان" (5-1) ساله (TNO-AZL Preschool Children Quality of Life Questionnaire(TAPQOL در مرحله پیش آزمون و پس آزمون، توسط والدین کودکان پاسخ داده شد. روایی محتوا و پایایی پرسشنامه به روش آلفای کرونباخ اندازه گیری شد. تحلیل داده ها با استفاده از نرم افزار اس پی اس اس نسخه 20 انجام پذیرفت. یافته ها: بین میانگین نمرات در دو گروه آزمایش و کنترل تفاوت معناداری وجود دارد (P<0/01). یافته ها حاکی از اثربخشی بازی درمانی مبتنی بر ارتباط والد-کودک در ارتقا کیفیت زندگی کودکان پیش دبستانی دارد. نتیجه گیری: با توجه به اثرگذاری مطلوب"بازی درمانی مبتنی بر ارتباط والد-کودک" بر افزایش ارتقا کیفیت زندگی کودکان پیش دبستانی، پیشنهاد می شود از این روش درمانی به عنوان یکی از راهکارهای ارتقا کیفیت زندگی کودکان استفاده شود. %> http://jhpm.ir/article-1-1058-fa.pdf %P 1-9 %& 1 %! %9 Research %L A-10-1373-1 %+ Master of Clinical Psychology, Department of Psychology, Faculty of Education and Psychology, Mohaghegh Ardabili University, Ardabil, Iran %G eng %@ 2251-8614 %[ 2020