RT - Journal Article T1 - Content Analysis of Elementary Third Grade Textbooks Based On Attention to Health System Components JF - jhpm.ir YR - 2019 JO - jhpm.ir VO - 8 IS - 6 UR - http://jhpm.ir/article-1-989-fa.html SP - 1 EP - 10 K1 - Content Analysis K1 - Textbooks K1 - Health Education AB - مقدمه: آموزش بهداشت و سلامت و توسعه فرهنگ بهداشتی دانش آموزان اهمیت بسیاری دارد و یک برنامه منسجم و کامل در این حوزه ضرورت دارد. مطالعه حاضر با هدف تعیین محتوای کتب درسی پایه سوم ابتدایی بر اساس میزان توجه به مؤلفه‌های نظام سلامت انجام شد. روش کار: در این مطالعه توصیفی از روش تحلیل محتوا استفاده شده است. جامعه آماری این پژوهش همه کتاب‌های پایه سوم ابتدایی سال تحصیلی 1396 ـ 1395 (6 جلد کتاب) بود که شامل عنوان‌های فارسی، علوم، هدیه‌های آسمانی، قرآن، ریاضی و تعلیمات اجتماعی می‌شود. نمونه آماری برابر با جامعه آماری است. ابزار پژوهش "آنتروپی شانون" (Shanon Entropy) بود. روایی محتوایی این پژوهش نیز توسط 10 نفر از متخصصان علوم تربیتی و 5 نفر از متخصصان علوم پزشکی تایید شد. ابتدا میزان فراوانی مولفه‌ها در هر صفحه کتاب مشخص شد. سپس با استفاده از نرم افزار "آنتروپی شانون" بار اطلاعاتی هر نشانگر و درجه اهمیت آن نسبت به سایر مولفه‌ها محاسبه شد. یافته‌ها: بیشترین توجه از بین تمام مؤلفه‌های آموزش سلامت مربوط به مؤلفه سلامت روانی با 645 مورد و کمترین توجه به مؤلفه معلولیت با 13 فراوانی می‌باشد. در میان خرده شاخص‌ها بیشترین مقدار ضریب اهمیت مربوط به حرکات اصلاحی، مواد نیروزا و بهداشت و تغذیه ورزشی با مقدار 037/0 و مؤلفه‌های مبارزه با بندپایان و جوندگان، مراقبت‌های دوران بارداری، اعتیاد، مواد مخدر و انواع آن، اثرات سیگار در بدن، ایدز و آشنایی با بیماری‌ها با مقدار صفر دارای کمترین اهمیت می‌باشند. نتیجه‌گیری: هر یک از شاخص‌های مؤلفه‌های مذکور به‌صورت متوازن موردتوجه قرار نگرفته و کتاب‌های درسی به یک نسبت مؤلفه‌های آموزش سلامت را پوشش نداده‌اند. لذا پیشنهاد می شود که مؤلفان کتاب‌های درسی، در ویرایش‌های بعدی به این امر توجه لازم را داشته باشند. LA eng UL http://jhpm.ir/article-1-989-fa.html M3 ER -